מה יהיה עם הדור הצעיר???

אני כבר הגעתי להסכמה ביני לבין עצמי, שאני כבר לא מתרגש מכלום, בכל מה שקשור לאלימות בקרב בני נוער. ראיתי כבר הכל, שמעתי כבר הכל. אבל לפני מספר שבועות הבנתי שההסכמה הזו הייתה מוקדמת... ברף ההידרדרות המוסרית של הדור הצעיר, נרשם שיא חדש, מדהים ומדאיג כאחד. כך נכתב באתרי האינטרנט הארציים: "ילד בן 8 מצפון הארץ דקר באמצעות חפץ חד את חברו מבית הספר, במהלך ריב לאחר שעות הלימודים. הילד שנדקר סובל מחבלות בגב, ופונה לקבלת טיפול רפואי...".

רוצים עוד טעימה מהסיפור המבהיל הזה, שגרם לי להיצמד לכסא כאילו אני עומד רגע לפני תאונת דרכים חזיתית? בבקשה: "הילד בן השמונה שדקר את חברו בגן המשחקים השכונתי, היה מעורב בעבר באירוע אלים אחר בבית הספר, לאחר שדחף חבר בהפסקה, וזה נחבל בראשו משער במגרש הכדורגל בבית הספר. אגף החינוך במועצה בה מתגורר הילד בצפון הארץ, החליט להשעותו מלימודים עד בירור נסיבות האירוע המזעזע, שבעקבותיו נפצע חברו הטוב בגבו ונזקק לטיפול רפואי ממושך לפני ששוחרר לביתו".

ברור שמדובר במקרה קיצוני, לא שכיח בחברה שלנו, אולם בכל זאת מדובר במקרה שמחדד את הקושי שלנו כחברה להתמודד עם האלימות בקרב הדור הצעיר. מדובר בבעיה שמחריפה משנה לשנה, עם עלייה מדאיגה וקבועה של תיקים במשטרה הנפתחים נגד צעירים המשתמשים באלימות פיזית ומילולית. בחודשי הקיץ, בזמן שהחופש הגדול, התופעה הפכה מן הסתם לחמורה יותר.

משרד הרווחה ערך לא מכבר מחקר מקיף, שמציג את הפרופילים של בני הנוער המופנים לטיפול שירות המבחן לנוער. על פי ממצאי המחקר, גילם הממוצע של הקטינים המופנים לשירות המבחן עומד כיום על 15.7 שנים. עוד עולה כי הסיבות העיקריות שהובילו את בני הנוער לביצוע העבירה שבגינה הופנו לשירות המבחן הן היעדר גבולות וסמכות (49% מהנערים), קושי לשלוט בכעסים וקשיים בקשר עם המשפחה (45%), קשיים בלימודים (44%), קשיי התמדה במסגרת (29%) או אירוע טראומתי משמעותי במשפחה הקרובה (26%). בקרב 35% מהמטופלים אף איתרו קציני המבחן נתק בין הקטין לאחד ההורים או לשניהם, שהחל בטרם הידרדר הקטין לביצוע העבירה.

ממצאי המחקר מעלים עוד כי 64% מהקטינים שהופנו לשירות המבחן לאחר שביצעו עבירות ונחקרו במשטרה הם יהודים ילידי הארץ, 17% מהמגזר הערבי, 19% עולים חדשים, מהם 11% קטינים שעלו מברית המועצות לשעבר ו-4% הם קטינים שעלו מאתיופיה.
גם המאפיינים המשפחתיים קשים שהביאו לביצוע עבירה התבטאו במחקר: 33% מהקטינים חיים במשפחות חד הוריות, וכ-60% מהקטינים חיים במשפחה בה התרחש "אירוע קשה" כגון גירושין, פרידת ההורים, מות אח או אבטלה של ההורים, בשלוש השנים שקדמו לביצוע העבירה על ידי הקטין.

כאן באשדוד יש גם כמה וכמה מקרים בהם "מככבים" בני הנוער, וכולי תקווה שנעבור חורף שקט באשדוד, עם בני נוער שסופרים עד 10, ולא ממהרים לשלוף סכין אחד כלפי השני. אנחנו פשוט חייבים להיות אופטימיים…

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך