ד"ר אמה קבקוב: שיקום מוסדי, ביתי או במכון השיקום?

המומחית לרפואת שיקום ופיזיותרפיה, ד"ר אמה קבקוב, מדווחת על עליה ניכרת במספר מבקשי הטיפול בשיטת השיקום הביתי לעומת אשתקד ולאחר מכן, כאשר חל שיפור במצבם, הם ממשיכים את הטיפולים השיקומיים במכון שיקום יום שבמכון הפיזיותרפיה, השיקום והריפוי בעיסוק באשדוד * ראיון חג מיוחד
ד"ר אמה קבקוב: שיקום מוסדי, ביתי או במכון השיקום?

הצוות הרב תחומי, בהובלת ד"ר אמה קבקוב ומנהל המכון לפיזיותרפיה, שיקום וריפוי בעיסוק, קובי בן סימון, מורכב מאנשי מקצוע במגוון מקצועות הרפואה והבריאות, לרבות רופאים שיקומיים, עובדת סוציאלית רפואית – לחיזוק ההתמודדות, שיפור איכות החיים של החולה ובני משפחתו ובסיוע נפשי הכולל הכלה רגשית, נפשית וסיוע בהבנה וקבלת המצב החדש, שינוי תפיסת המציאות ושיפור התנהגות והסתגלות לתפקוד יומיומי. המוטו העומד בפני מאוחדת בהקשר זה הינו הקניית הכלים להתמודדות עם המצב החדש אליו נקלעו הלקוחות בשל פגיעתם, המהווים חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום, עם מטרה עיקרית וברורה: להחזיר את המטופל לחיים עצמאיים עד כמה שניתן בתוך הקהילה – הן על ידי השיקום הביתי והן על ידי המשך הטיפול במכון.

"שיקום מוסדי, ביתי או במכון השיקום? לדברי ד"ר קבקוב "במאוחדת מלווים את המטופל ובני המשפחה  בכל שלב, במטרה לקבל את ההחלטה הנכונה עבורו. בתוך כך, לא כל המבוטחים מודעים לעובדה כי משרד הבריאות הגדיר בחוק ביטוח בריאות ממלכתי סל שיקום, המאפשר למבוטחים למצות את פוטנציאל השיקום שלהם במסגרות שונות –  במסגרת אשפוז, בבית או במרכזי שיקום יומיים. מומחי מאוחדת, אשר מלווים את מטופליהם בתהליך השיקום, מסבירים צעד צעד על שיקום ביתי וניידות ומצהירים כי "השיקום הביתי יסייע למטופלים לחזור לעצמאות ולאורח חיים בריא".

שיטת השיקום הביתי
יותר ויותר מטופלים בוחרים כיום להשתקם בתנאים המוכרים להם, בביתם והמחקרים אף תומכים באופציה זו כמקצרת את תהליך השיקום. מומחי מאוחדת מסבירים כי "מטופלים שעוברים ניתוח אלקטיבי (מתוכנן מראש) – החלפת מפרק ירך או ברך, מטופלים אקוטיים – לאחר טראומה, אירוע מוחי, מחלה נוירולוגית מורכבת, או מטופלים לאחר אשפוז רפואי ממושך – עקב הידרדרות של מחלה מורכבת זכאים לשיקום.

עבור המטופלים האלקטיביים שצריכים לעבור ניתוח להחלפת מפרק ירך או ברך, התהליך השיקומי מתחיל עוד משלבי האבחון על ידי רופא המשפחה או הרופא המקצועי, דרך ההחלטה לביצוע הניתוח, האשפוז והשחרור הביתה. בשלב הטרום ניתוחי המתקיים למטופלים אלקטיביים, מטופל אשר מיועד לעבור ניתוח להחלפת מפרק ירך או ברך מגיע לפגישת הכנה עם רופא שיקום אשר מסביר לו על הניתוח ועל התהליך השיקומי שיבוא אחריו ואף מדריך אותו כיצד להתכונן אליהם. לאחר המפגש עם הרופא, פיזיותרפיסט מטעם מאוחדת מגיע לבית המטופל, בודק את התאמת הבית לתנאים הנדרשים לשיקום, לרבות אביזרים הכרחיים שיסייעו למטופל בשלב הראשון לאחר הניתוח. הפיזיותרפיסט מדריך את המטופל ומשפחתו לתרגול מתאים לפני ואחרי הניתוח. הביקור הטרום ניתוחי של הפיזיותרפיסט נותן למטופל הזדמנות ראשונה להיכרות עם המטפל העיקרי שיגיע לביתו וילווה אותו בתהליך השיקום.

 

יחידת מטיב
לדברי ד"ר קבקוב, "בשלב האשפוז, אחות קשר של מאוחדת תיצור הכרות אישית עם מטופל מאוחדת המאושפז בבית החולים ומשפחתו, ותדאג לייצר את הקשר עם היחידה להמשך טיפול בקהילה – יחידת מטיב. יחידה זו מורכבת מאנשי מערכת הבריאות: בראשה עומדת אחות, לצידה רופאי שיקום ומנהל ופיזיותרפיסטית. באם המטופל החליט להשתחרר לביתו ולקבל שיקום ביתי, יחידת מטיב תעקוב אחר מהלך השחרור שלו ותוודא שהצוות הרב מקצועי יודע על שחרורו ויגיע אל המטופל בזמינות המתאימה למצבו. עבור מטופלים שלקו באירוע מוחי, טראומה מורכבת או עברו אשפוז ממושך עקב מחלה קשה מתקיים הרצף הטיפולי על ידי אחיות הקשר המסורות ויחידת מטיב. בשלב שלאחר האשפוז, יחידת מטיב מפנה צוות רב מקצועי לטיפול בבית המטופל. הצוות כולל: פיזיותרפיסט שכבר היה בביקור הטרום ניתוחי (לחולים האלקטיביים), רופא ואחות. במקרים מסוימים יגיעו אנשי מקצועות בריאות נוספים כגון: מרפאה בעיסוק, עובדת סוציאלית".

 

כיצד מתבצע השיקום בבית?
לדברי מעין בובר, פיזיותרפיסטית ומנהלת תחום הפיזיותרפיה בבית המטופל במחוז דרום, "במהלך השיקום בבית, נפגש המטופל עם הפיזיותרפיסט שמנהל את הטיפול בו, בין 4-5 טיפולים בשבוע, כתחליף לאשפוז מוסדי. בטיפול, הפיזיותרפיסט מסייע למטופל בקביעת יעדי השיקום ובונה יחד עם המטופל את תכנית הטיפול המתאימה לצרכיו".

 

"התכנית למטופל בבית כוללת התייחסות לניידות, מעברים, שינויי תנוחה, בדיקה של נגישות הבית בחוץ ובפנים, הערכת סיכון לפצע לחץ וכמובן התפקוד לו נדרש המטופל. כמו כן הפיזיותרפיסט מבצע התאמה לסביבת המגורים של המטופל  כגון מיקום ידיות אחיזה, הגבהות לשירותים ועוד. בעת הצורך מוזמן פיזיותרפיסט מורשה להתאמת אביזרי שיקום וניידות. משרד הבריאות קובע את הקריטריונים למכשירי שיקום וניידות, כאשר הפיזיותרפיסט בקהילה מתאים את המכשור הנדרש למטופל ומשרד הבריאות מאשר ומשתתף בעלות מכשירי שיקום וניידות לרבות כסאות גלגלים ידניים וממונעים, כסאות שירותים ורחצה, מיטות מתכווננות הידראוליות וחשמליות, הליכונים ורולטורים, מנופים, כריות נגד פצעי לחץ, סדין נגד פצעי לחץ כולל משאבה, עמידונים לילדים עד גיל 21, זחליל (מכשיר עולה מדרגות) כאשר הציוד ניתן למי שזקוק לו באופן קבוע. מטופל לו מגבלה זמנית בניידות, מופנה לארגוני עזרה כגון: יד שרה ועזר מציון".

האם המטופל יקבל סיוע נוסף מהצוות?
לדברי רונית פינגולד, פיזיותרפיסטית ורכזת מכשירי שיקום וניידות במחוז דרום, "פיזיותרפיסט מורשה מכשירי השיקום והניידות מלווה את המבוטח מרגע הפנייה, מילוי המפרטים, הגשת הבקשה ללשכת הבריאות ועד לקבלת הציוד על ידי משרד הבריאות. לאחר שמטופל משיג יעדי שיקום בסיסיים בביתו, הצוות הרב מקצועי בשיתוף עם המטופל יגיעו להחלטה כיצד להמשיך את התהליך במידה ויש צורך. אם נדרש המשך שיקום מתקדם, הפיזיותרפיסט המטפל יקשר בין המטופל למרכז השיקום ויבטיח המשך רצף הטיפול. המטופל יגיע למרכזי שיקום היום של מאוחדת או לטיפול באחד ממכוני הפיזיותרפיה הפרוסים במחוז".

לסיכום, האם השיקום הביתי מוכיח את עצמו?
"בהחלט! יותר ויותר מטופלים בוחרים באלטרנטיבה הביתית לשיקום והחלמה והמחקרים תומכים בהעדפ

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך