"המומחים במכון השיקום במאוחדת החזירו לנו את החיים"

חיי היום יום טומנים בחובם שינויים בריאותיים רבים אצל בני האדם. חלקם נגרמים משחיקה מתמשכת ומשינויים שחלים כתוצאה מההתבגרות הכרונולוגית וחלקם שינויים לא צפויים כגון תאונות דרכים, אירוע מוחי ומחלות שונות. כולם גורמים לפגיעה בתפקוד היומיומי וירידה באיכות החיים. הדבר גורם להתמודדות עם מציאות חדשה שאינה קלה למטופלים. במאוחדת חשבו על כך, ולכן הקימו מערך שיקומי מלא במקרים של המטופלים האקוטיים, נוירולוגיים והאורתופדים המורכבים * סוזנה מרדכי, מנהלת שירותי הפיזיותרפיה במחוז דרום וקובי בן סימון, מנהל מכון הפיזיותרפיה, השיקום והריפוי בעיסוק באשדוד, מסבירים על התהליך ומבטיחים: "אנחנו איתכם לאורך כל הדרך!"
"המומחים במכון השיקום במאוחדת החזירו לנו את החיים"
סוזנה מרדכי, BPT ,MHA מנהלת שרות פיזיותרפיה מחוז דרום מאוחדת

החיים, כולנו יודעים, דינאמיים ומפתיעים, לא תמיד לטובה. השנים מתקדמות והגיל מביא אתו שינויים בלתי צפויים גם בבריאותנו. רותי מאשדוד, בת 58, מורה במקצועה, הייתה רוב שנותיה בריאה לחלוטין. אבל כאב קטן בברך הלך והחמיר וכיום היא מרגישה מוגבלת בבית, בעבודה, בספורט ובחיים בכלל. רותי ניסתה מספר טיפולים שמרניים שאמנם הקלו אך לא פתרו את הבעיה. כאשר הבחינה שהיא כבר מתקשה אפילו לבשל או לשחק עם הנכדים, נדלקה במוחה נורה אדומה והיא ניגשה לייעוץ רפואי נוסף. הרופאים הציעו לה ניתוח שלאחריו שיקום ארוך ורותי התלבטה מאוד וחששה מהתהליך. בדיוק אז, פגשה את המומחים לפיזיותרפיה ושיקום של מאוחדת והרגישה שהיא רואה אור באפלה. כמו מטופלים רבים, גם היא אומרת היום: "השיקום הפיזיותרפי במאוחדת נתן לנו בחזרה את החיים הקודמים שלנו והחזיר את החיוך לפנים".

סוזנה מרדכי, BPT ,MHA מנהלת שרות פיזיותרפיה מחוז דרום מאוחדת וקובי בן סימון, BPT מנהל מכון הפיזיותרפיה, השיקום והריפוי בעיסוק באשדוד, הם שני בכירים העוסקים בתחום יום יום והסבירו לנו במקצועיות איך מאוחדת עוטפת את המטופלים בדיוק ברגע שהם זקוקים לה: "החלטה על ניתוח כרוכה בלבטים רבים ובהתארגנות מיוחדת בהיבט המשפחתי, הרגשי והפיזי. אנו במאוחדת מציעים למטופלים מעטפת תומכת שתלווה אותם בכל שלב מרגע קבלת ההחלטה על הניתוח. מאוחדת הקימה מערך שיקומי רב מקצועי שעוזר למטופלים שלנו להחלים באופן מיטבי ולחזור לשגרה פעילה".

מהו שיקום?
"שיקום הינו תהליך ריפוי מתמשך שמיועד לשפר תפקודי תנועה, מיומנויות תקשורת וקוגניציה שנפגעו עקב מחלה או פציעה. תהליך הריפוי השיקומי שואף להחזיר את המטופל לעצמאות מרבית ככל הניתן ולאורח חיים בריא ופעיל. שלושה סוגי שיקום מוכרים: שיקום אורתופדי, שיקום נוירולוגי ושיקום כללי. השיקום יכול להתבצע הן בבית והן במרכז שיקום".

למי מיועד השיקום הביתי?
"למטופלים שעוברים ניתוח אלקטיבי (מתוכנן מראש)- החלפת מפרק ירך או ברך. מטופלים אקוטיים- לאחר טראומה, אירוע מוחי, מחלה נוירולוגית מורכבת ולמטופלים לאחר אשפוז רפואי ממושך- עקב הידרדרות של מחלה מורכבת".

מה הזכאות שלי כמבוטח מאוחדת?
"המבוטח זכאי לבחור בין שיקום מוסדי, שיקום בביתו או שיקום במרכזי שיקום יום רב מקצועיים. הדעה הרווחת היום בעולם הרפואה מדברת על תהליך שיקומי בסביבה המוכרת לאדם ובתמיכה משפחתית, מוכח מחקרית שהשיקום בסביבה המוכרת הביתית מוריד את סף החרדה ומביא לתוצאות טובות יותר בהמשך, זאת בנוסף לסיכונים כגון זיהומים הקיימים במוסדות בריאות שיכולים לסכן את החולה.

עבור המטופלים שיעברו ניתוח אלקטיבי (מתוכנן מראש) השיקום מתחיל בשלב הטרום ניתוחי, ע"י הכנה פיזית, נפשית ומשפחתית לשלב הניתוח. הצוות הרב מקצועי של מאוחדת יבצע הכנה זו. מבוטח שעתיד לעבור ניתוח החלפת מפרק יפגוש את רופא השיקום או רופא גריאטרי שיבנה יחד עם המטופל תכנית שיקום. פיזיותרפיסט של מאוחדת יגיע לביתו של המטופל לפני הניתוח המתוכנן ויבצע יחד עם המטופל הדרכה ביתית הכוללת הסבר על הניתוח ועל שלבי ההחלמה, הציוד שיצטרך להשאיל ליום הניתוח, סידור הסביבה הביתית וכן הנחיות לתרגול לפני ולאחר הניתוח. גם עבור המטופלים שעברו טראומה קשה כגון: פגיעת ראש או שברים רבים, אירוע מוחי או מחלה נוירולוגית קשה ומשתחררים מאשפוז תותאם עבורם מסגרת השיקום המתאימה למצבם: שיקום במוסד, בביתו או במרכז שיקום יום של מאוחדת".

קובי בן סימון, BPT מנהל מכון הפיזיותרפיה, השיקום והריפוי בעיסוק באשדוד

היכן מרכזי השיקום?
"במאוחדת מחוז דרום קיימים שני מרכזי שיקום יום גדולים ברחובות ובאשדוד.

במרכזי שיקום אלו עובד צוות רב מקצועי הכולל רופאי שיקום, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק, קלינאיות תקשורת, פסיכיאטרים ומזכירות רפואית.
מרכזי יום אלה הם ייחודיים למאוחדת ונותנים מענה למטופלים שזקוקים להמשך שיקום מתקדם".

איך מתבצע רצף הטיפול בית חולים-קהילה?
"אחיות הקשר של מאוחדת נמצאות בכל בתי החולים בארץ ובמוסדות השיקום. הן מבקרות את מבוטחי מאוחדת במחלקות ודואגות לרווחתם ולתיאום המשך הטיפול הנדרש עבורם לאחר השחרור. אחיות הקשר משתפות את המטופל ומשפחתו בהחלטה לגבי המשך הטיפול שיקומי. הן מעדכנות את יחידת מטיב שמתאמת את המשך הטיפול, אם בתיאום להעברה למוסד שיקומי או לשירותי השיקום של מאוחדת. אנו במאוחדת מתואמים באופן מלא עם המערכות השונות בבתי החולים בארץ, לרבות עם בית החולים הציבורי החדש באשדוד".

איך נעשה התיאום עם שירותי השיקום של מאוחדת בבית ובמרכז השיקום?
"שירותי השיקום במאוחדת אשדוד מאפשרים למבוטחי מאוחדת מעטפת טיפול מקצועית ותומכת לאורך כל הדרך, מרגע הפגיעה או הניתוח דרך הטיפול בבית אל השיקום המתקדם במרכז השיקום ועד לחזרה לתפקוד מיטבי במסגרות החיים והעבודה. יחידת מטיב, אשר דואגת לקשר בין הגורמים המקצועיים למטופל, מפנה צוות רב מקצועי לטיפול בביתו. הצוות כולל: פיזיותרפיסט שכבר היה בביקור הטרום ניתוחי (לחולים האלקטיביים), רופא ואחות. במקרים מסוימים יגיעו אנשי מקצועות בריאות נוספים כגון: מרפאה בעיסוק, עובדת סוציאלית.

במהלך השיקום בבית, יגיע הפיזיותרפיסט שמנהל את הטיפול בו, בין 4-5 טיפולים בשבוע, כתחליף לאשפוז מוסדי. בטיפול, הפיזיותרפיסט מסייע למטופל בקביעת יעדי השיקום ובונה יחד עם המטופל את תכנית הטיפול המתאימה לצרכיו . התכנית כוללת התייחסות לניידות, מעברים, שינויי תנוחה, הערכת סיכון לפצע לחץ וכמובן- התפקוד לו נדרש המטופל. כמו כן הפיזיותרפיסט ימליץ על התאמה של סביבת המגורים של המטופל כגון מיקום ידיות אחיזה, הגבהות לשירותים ועוד. כאשר המטופל משיג את המטרות הטיפוליות בביתו הוא יועבר להמשך טיפול במרכז השיקום שלנו באשדוד על פי המלצת הפיזיותרפיסט שטיפל בו".

מה עושים במרכז לשיקום יום באשדוד?
"המרכז מהווה המשך רציף לתהליך הריפוי שעבר המטופל בביתו או במוסד שיקומי. במרכז המאובזר, המרווח והנגיש יקבל המטופל שירות מקיף לצרכיו הרפואיים, התפקודיים, הרגשיים והסוציאליים. הצוות הרב מקצועי כולל רופאת שיקום, פסיכולוג, עובדת סוציאלית, מרפאות בעיסוק, קלינאית תקשורת ושירותי פיזיותרפיה. יחידת הפיזיותרפיה בשיקום מתמחה בשיקום נוירולוגי, כמו כן ניתנים טיפולים בתחומים שונים כגון: ניקוז לימפתי, רצפת אגן (גברים ונשים), וסטיבולרי (סחרחורות), אורתופדי, נשימתי. במרכז השיקום מכשירי שיקום מתקדמים במציאות מדומה, שיקום שריר ע"י גירוי חשמלי, מתקני כושר מותאמים לשיקום, חדר כושר לתרגול אישי וקבוצתי. במרכז יש יחידה מתקדמת של רפוי בעיסוק לשיקום כף היד שעוסקת בשיפור מיומנות תפקוד כף יד, שיפור מוטורי תחושתי, התאמת אביזרי עזר, הערכה תעסוקתית, טיפול בכויות וצלקות, התאמת חבישת לחץ וסיליקון ובנית סדים.

במרכז השיקום מבצעות קלינאיות התקשורת טיפולים בטכנולוגיות חדשניות של תרגול מרחוק בתחום התקשורת והשפה המנגישים את השירות למטופלים שלא יכולים להגיע פיזית למרכז. תפיסת העבודה בכל היחידות היא שיתוף המטופל בקביעת מטרות בתוכנית הטיפול שלו למיצוי הפוטנציאל השיקומי ולהובלת המטופל לניהול אורח חיים פעיל ובריא ככל האפשר. הפיזיותרפיסטים והצוות הרב מקצועי מלווים את המטופלים לאורך כל שלבי התהליך השיקומי ואף משלבים את המטופלים במסגרות שונות של פעילות גופנית הפועלות במרכז. אנחנו במאוחדת עושים הכול על מנת שהמטופל יחזור לניהול חיי יום יום עצמאיים ואיכותיים עד כמה שניתן, כולנו כאן למען המטופלים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך