"עברתי התעללות קשה בכלא 4, הם גרמו לי לאבד צלם אנוש"

ל', בת 20 מאשדוד, נכלאה בכלא צבאי בגין עריקות שביצעה, אך את מה שעברה במהלך כליאתה היא מגדירה כלא פחות מהתעללות. "הייתי מנוטרלת, אבל זה לא מנע מהמ"מ לשלוף גז מדמיע ולרסס אותי בפנים, כולל לכיוון הפה" דובר צה"ל: "החיילת הייתה מעורבת באירועים חריגים"

ל', צעירה בת 20 מאשדוד, השתחררה לאחרונה מצה"ל לאחר שנכלאה מספר פעמים בכלא הצבאי. היא התגייסה לצה"ל לפני כשנה, אך התקשתה להתאקלם במערכת הצבאית לאחר שהוצעו לה מספר תפקידים להם סירבה. "הציעו לי שירות בבסיס מרוחק מהבית, לא ניסו לבוא לקראתי", היא מעידה. לטענתה, המצב הוביל אותה לבצע עריקות.

ל' נעצרה, נשפטה ונשלחה למחבוש בכלא 4. "נשפטתי שמונה או עשר פעמים, הייתי גם בכלא 6, אבל שם לא היו לי תלונות. ביצעתי עריקות ומגיע לי להיענש, אבל בכלא 4 פשוט גורמים לך לאבד צלם אנוש. הם חצו את כל הקווים האדומים", טוענת ל'. באחד המקרים, לאחר שלטענתה צחקה עם החיילות שהיו כלואות איתה, היא נשלחה לבידוד של שבועיים. "הם רוצים שתהיה רובוט, שלא תגלה שום דבר אנושי. צחקתי עם חברות וזה עצבן את המפקדות, אז נשלחתי לבידוד", אומרת ל'. "אדם שלא רגיל למקום כמו הבידוד יכול בקלות לרצות להתאבד, לאבד את השפיות. היחס היה מחפיר, ורק בגלל שצחקתי".

לדבריה, השיא היה בצהרי אחד החגים הגדולים, כאשר מ"מ ומספר מפקדות נכנסו לתא הבידוד שלה וביקשו ממנה לקום מהמיטה. היא סירבה ולטענתה, בתגובה המ"מ משך את המזרון שלה. "הם התנהגו באגרסיביות ובאלימות. המ"מ משך לי את המזרון וכתוצאה מכך נפלתי ונחבלתי. ניסיתי להגן על עצמי, שלא יתקרב אלי, והוא קיבל מכה מהרגל שלי. הוא, לצד כל המד"כים שהיו איתו, קפצו עלי וכבלו אותי באזיקים. הייתי מנוטרלת, אבל זה לא מנע מהמ"מ לשלוף גז מדמיע ולרסס אותי בפנים, כולל לכיוון הפה", טוענת ל'. "הרגשתי מחנק, התחלתי להשתעל אבל הוא המשיך לרסס לי את הגז לתוך הפה ולכיוון לעיניים. גם אם עשיתי משהו לא מוצדק, זה לא אומר שצריך לרסס לי את הפנים בגז מדמיע, אפילו למחבלים לא מתנהגים בצורה כזו".

מספר ימים לאחר מכן, ל' מתארת שלתאה נכנסו מספר מפקדות במטרה לבדוק מדוע חלק קטע מהקיר התקלף. "מרוב שעמום, קילפתי בציפורן את הקיר. הן חשבו שיש עלי מכשיר חד, הפשיטו אותי ולא עזרו כל ההסברים. הם כמובן לא מצאו כלום, אבל זה היה ממש מביך. השפילו אותי ככה סתם", מתארת ל'. לאחרונה, לאחר שהשתחררה מהמאסר, היא קיבלה פטור מהצבא ושוחררה משירות צבאי.

"אחרי כל מה שעברתי הורידו לי לגמרי את המוטיבציה לשרת בצה"ל. היה לי חשוב לחשוף את מה שעשו לי כדי שזה לא יקרה לאחרים", מוסיפה ל'.

תגובת דובר צה"ל: "החיילת נכלאה חמש פעמים בגין עריקות. במהלך כליאתה, הייתה מעורבת באירועים חריגים, במסגרתם השתמשה באלימות מילולית ופיזית קשה כלפי סגל הכליאה. באחד המקרים החריגים בהם התפרעה נעשה כלפיה שימוש בגז מדמיע, באופן שאינו חורג מהנהלים. במהלך כליאתה, נודע לסגל הכליאה כי נמצאים ברשותה סמים ועל כן בוצע עליה חיפוש על פי הנהלים. בזמן ששהתה בבידוד בכלא, נערך חיפוש על מנת לוודא כי אין בידה כלי העשוי לשמשה לפגיעה עצמית".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך