הפרקליטות הכריעה: אין קלון בעבירה של גומא חסין

עו"ד ציון קינן מפרקליטות מחוז דרום (פלילי) שיגר בשבוע החולף מכתב לפרקליטו של איש העסקים המוכר גומא חסין, בו ציין כי אין קלון בעבירה בה חסין הורשע בעבר. מדובר בהחלטה משמעותית מאוד לחסין, שכזכור פוטר מנמל אשדוד, ועתה מתכוון לצאת למאבק ציבורי על פגיעה בשמו הטוב, במקביל, ההחלטה פותחת בפני חסין אופציות נוספות, הן בעולם העסקי והן בעולם הפוליטי, ובעוד כחודש וחצי, לאחר שיסיים באופן רשמי את תקופת מאסרו (בימים אלה הוא שוהה בביתו לאחר שקיבל הקלה של שליש על עונשו), צפויות התפתחויות מעניינות. חסין עצמו סירב להגיב לכתבה
גורם בנמל אשדוד: "לגומא חסין יש 7 נשמות"

"לגומא חסין יש 7 נשמות, הוא תמיד נופל על הרגליים, מצליח להתייצב ולהפתיע את כולם", כך אומר גורם בכיר בנמל אשדוד בעקבות הודעת פרקליטות מחוז דרום כי אין קלון בעבירה שחסין הורשע בה. בנמל אשדוד עסקו בשבוע האחרון לא מעט בהחלטה הדרמטית שהתקבלה בעניינו של איש העסקים האשדודי גומא חסין. בכל זאת, לאחר שפוטר מעבודתו בנמל אשדוד ועמד בפני שוקת שבורה מול הנהלת הנמל, שהחליטה לבצע צעד חד צדדי בזמן שישב בכלא, חסין יכול עתה לצאת למאבק ציבורי רחב היקף. מדובר במכתב שיצא מפרקליטות מחוז דרום, ע"י עו"ד ציון קינן, שלמעשה השיב למכתב ששלח עורך דינו של חסין, כדי לקבל תשובה חד משמעית האם יש קלון בעבירה בה הורשע חסין. עו"ד ציון קינן כתב כי "נושא הקלון כלל לא נדון בבית המשפט, וממלא לא הוכרע". במילים אחרות, חסין עבר טלטלה גדולה לאורך תקופה ארוכה בזמן שהעבירה בה הורשע מינורית יחסית וכאמור אין בה קלון.

כזכור, חסין הורשע בעבירות מס ונכנס ל-18 חודשי מאסר בכלא חרמון בחודש יוני 2016. לאחר שזכה להיחלץ משורה של חשדות ואישומים שהיו סביבו, חסין בסופו של דבר נשלח לכלא על עבירת צווארון לבן, והיו כאלה שאמרו בעבר שכליאתו של חסין מזכירה את מה שנעשה עם אל קאפונה… לאחר קצת יותר משנה חסין שוחרר לביתו בשל קיצור של שליש מעונשו, אך הוא עדיין נחשב לאסיר ברישיון לתקופה של עוד חודש וחצי.

בזמן שישב בכלא, הנהלת נמל אשדוד החליטה כאמור בצעד חד צדדי לפטר את חסין. מדובר היה במהלך משמעותי, שגרם להדים רבים, מאחר ויש לא מעט עובדי נמל שמסובכים בפלילים ולא פוטרו מעבודתם. "בעניין של גומא מדובר בעוול שזעק לשמיים כי לא מדובר באיזו עבירה חמורה בה הוא הורשע, אלא בעבירה של צווארון לבן. בגלל שגומא הפך לדמות משמעותית ברמה הארצית, הוחלט להחמיר אותו", אומרים אנשים המכירים את הפרשה מקרוב.

כל התהליך מול חסין התחיל עוד קודם לכן, בזמן שהוא הושעה מתפקידו בנמל, מה שגרם לו לבסוף לנדוד למרוקו ולפתוח שם עסק של ייבוא טבק. באתר "כלכליסט" פרסמו בעבר פרוטוקולים מישיבות דירקטוריון הנהלת נמל אשדוד, מהם עולה כי השעייתו של חסין כנראה הגיעה כתכתיב מלמעלה, בזמן שהיה מאבק מול ועד הנמלים בימים מלאי מתח בין הצדדים. במהלך הישיבה אומרים חברי הדירקטוריון: "בית המשפט קבע שאין בעיה שגומא חסין ימשיך כעובד, יש הרבה נבחרי ציבור וראשי ערים כאלה". בין השורות ניתן לראות את החשש של הדירקטורים מהוועדים. באחת הישיבות אומר הדירקטור מרדכי מור: "החלטות בעניין עשויות ליצור תסיסה מול הוועדים. אין דחיפות אמיתית בנושאים אלה לצורך עבודת הנמל ושום דבר לא יקרה אם ימתינו 60 יום‭."‬ רק לאחר ארבעה חודשים חסין הושעה מתפקידו, מה שכאמור גרם לו לעבור למרוקו לתקופה ארוכה. בהמשך הוא פוטר מתפקידו.

גורם בכיר המכיר את הפרשה מקרוב אמר בעניין זה: "רצו להרחיק את גומא מהנמל בכל מחיר, כדי לזכות לשקט, ובסופו של דבר הם הצליחו לעמוד במשימה. ההשעיה גרמה לעוול גדול לגומא, שהיה צריך למצוא מקור פרנסה אחר ואז הוא עבר למרוקו. עכשיו כשברור לכולם שאין קלון בעבירה בה הוא הורשע, גומא יוכל להגיש תביעת ענק על ההשעיה שלו, על העוול שנגרם לו ועל הפיטורים שלו".

לגבי השאלה מדוע חסין ירצה בכלל לחזור לנמל, בזמן שיש לו אופציות עסקיות מעניינות ביותר על הפרק, מקורב למשפחה אמר כי "יש לו את הברכה וההבטחה של אימו ימים ספורים לפני מותה, ולה היה חשוב שיחזור לנמל, ומשם ימשיך לאן שירצה. בין גומא לאימו הייתה אהבה נדירה".

בתחילת חודש נובמבר חסין מסיים כאמור את תקופת מאסרו באופן רשמי, והוא צפוי לחזור לחיים הציבוריים והעסקיים בכל הכח. כך לפחות אומרים מקורביו. כזכור, לחסין עסק מצליח במרוקו של ייבוא טבק, והוא זכה לקבל אישורים לעסוק בתחום שהיה מאז ומעולם נחלתם של בני המקום בלבד, המרוקאים. בזכות קשריו הענפים הוא הצליח להקים עסק שגלגל בעבר סכומי כסף נכבדים, ולא ברור עד כמה העסק נפגע בזמן שחסין לא יכל להגיע למרוקו בתקופה האחרונה.

גם במישור הפוליטי חסין לא אמר את המילה האחרונה. הוא נראה לא מכבר יושב כמה וכמה פעמים במסעדת "קירה" עם עומרי שרון, בנו של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון ז"ל ואחד האנשים הקרובים לחסין. השניים מדברים על שורה של נושאים, כאשר ברור שגם הנושא הפוליטי מעסיק אותם מאוד. גלעד שרון, אחיו של עומרי, כבר הצהיר כי יש לו כוונה להיכנס למערכת הפוליטית, והוא מסומן כאחד האנשים שעשויים להשפיע מאוד במערכת הבחירות הקרובה. לגומא חסין צפוי תפקיד משמעותי סביב הפעילות הפוליטית של שרון ג'וניור.

לפני כשלושה שבועות שמו של חסין שוב עלה לכותרות, לאחר שמטען חבלה (דמה) הונח על חלון רכבה של גרושתו נטלי חסין. במשטרה חקרו האם יש קשר בין המקרה החמור לבין גומא, אולם לאחר חקירה קצרה גומא שוחרר לביתו ובמשטרה הבהירו כי הוא אינו קשור לאירוע. "גם במקרה הזה ניסו להכניס את שמו של גומא, מאחר והוא דמות מרכזית ומעניינת, אבל מהר מאוד במשטרה הבינו שיש כאן פרשיה אחרת שכלל לא קשורה אליו", אמר גורם המעורה בחומר החקירה.

כך או אחרת, גומא ממשיך להתנהל בימים אלה כרגיל, כאשר הוא עדיין אסיר ברישיון ועושה את המוטל עליו ללא דופי. הוא מגדל את חמשת ילדיו מנישואיו הקודמים לנטלי חסין, ולמרות שחלק מהילדים כבר בוגרים (מעל גיל 18), הם עדיין מתגוררים עם אביהם בדירה מרווחת ברובע י"ז. לחסין יש ילדה נוספת מרעייתו הנוכחית מירב דדיה חסין, ויש ביניהם חיבור מצוין. "מירב אוהבת מאוד את ילדיו של גומא מנישואיו הראשונים, והיא עושה לא מעט למענם. גם הילדים מחוברים מאוד למירב, וזה ממש לא מובן מאליו", אומר גורם המכיר היטב את ההתנהלות של משפחת חסין.

בנוגע למצב הפיננסי של חסין, הרי שהוא ממשיך לחיות ברמת חיים גבוהה. אחד משכניו של גומא אומר כי "כל יום אנחנו רואים רכבי יוקרה שמגיעים לאסוף את גומא, לעיתים גם נהג צמוד מחכה לו למטה. מי שהספיד את גומא כנראה לא הבין שיש כאן אדם שתמיד ידע להסתדר בכל סיטואציה, וגם לאחר שעבר ימים קשים מאוד, הוא ניצב על הרגליים ומוכן לאתגרים הבאים".
ביום שלישי האחרון פנינו לגומא חסין כדי לקבל את תגובתו לכתבה, אך הוא סירב להתייחס לדברים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך