ביצים נגועות בסלמונלה מזן אלים יצאו לשוק

במשרד הבריאות ובמשרד החקלאות גילו כי ביצים נגועות בסלמונלה שווקו על ידי חברת ''יש מעוף'' ומזהירים את הציבור
ביצים נגועות בסלמונלה מזן אלים יצאו לשוק

משרדי הבריאות והחקלאות קוראים לציבור להשמיד כמות שיא של 11 מיליון ביצים נגועות בסלמונלה מזן אלים שיצאו לשוק. על פי מקורות ממשלתיים, מדובר בביצים שמשווקת חברת "יש מעוף".

הזיהום התגלה במסגרת בדיקות סלמונלה שגרתיות שמשרד החקלאות עורך בחודשים האחרונים. בד בבד זיהה משרד הבריאות עלייה בתחלואה הקשורה לסלמונלה ונרשם קשר ישיר בין הזיהום לתחלואה. משרד הבריאות צפוי לפרסם הודעה לציבור ובינתיים החלו שני המשרדים ליידע את הגורמים הנוגעים בדבר כדי לעצור את שיווק הביצים.

הביצים הנגועות הגיעו ככל הנראה מלולים במושב גורן. לול אחד זוהה בוודאות כנגוע, אחר נמצא נקי ושני לולים סמוכים נמצאים עדיין בבדיקות. המשרד אסר שיווק ביצים מכל ארבעת הלולים ומתכנן להמית את הלהקות.

אף שמדיניות משרד החקלאות היא כי סלמונלה מושמדת בטיפול תרמי ומומלץ לבשל ביצים כך שלא יהיו רכות – הפעם הוא נדרש על ידי משרד הבריאות להורות להשמיד אותן. במשרד הבריאות הבהירו לאנשי משרד החקלאות שאין מקום לפשרות בנושא.

לפיכך, הציבור והרשתות נדרשים לא להחזיר את הביצים לחנויות, כדי לא לגרום לזיהום משני ובכך להגדיל את התפרצות המחלה, אלא להשמיד אותן. סלמונלה נמצאת גם על אריזות הקרטון של הביצים והחשש במשרדים הוא שהחזרתן והסעתן למשווק תגביר את תפוצת המחלה.

החקלאים, שלהקות שלהם יושמדו, יפוצו על ידי קרן מיוחדת. הרשתות שרכשו את הביצים צפויות להגיע להסדר פיצוי עם המשווק. עדיין לא ברור כיצד יפוצו הצרכנים.

ממשרדי הבריאות והחקלאות נמסר כי הסלמונלה שנמצאה היא מזן אנטריטידיס, ועם גילויו עצרו המשרדים מיידית את שיווק הביצים מתחנת המיון שבה אותרו הביצים הנגועות. לדבריהם, אף שמדובר בכמות גדולה של ביצים, הן מהוות לא יותר מ-1% מסך הביצים המשווקות בארץ.

המשרדים קוראים לציבור לא לצרוך ביצים הנושאות את שם המשווק "יש מעוף" מכל התאריכים האחרונים ועד לתאריך השיווק 20.10 שמוטבע על הביצה. "אסור לצרוך אותן ויש להשמידן ולזרוק אותן לפח הזבל ואף לא להחזירן לרשתות", ציינו שני המשרדים. עוד ציינו, כי ימשיכו לבצע ניטור להימצאות סלמונלה במשקי הטלה במסגרת תכנית ניטור שגרתית ובתגובה למקרי תחלואה.

ממשרד החקלאות נמסר, כי עד כה נבדקו כ-60% ממשקי המטילות בארץ וסלמונלה מזן אנטריטידיס, שפוגע בבני אדם, התגלה ב-3% מהם. על פי המשרד, מדובר בשיעור נמוך מזה שנמצא באירופה ובארה"ב.

צילום תמונות: המועצה לענף הלול.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך