נלחמים בעומסי התנועה: 4 מחלפים חדשים בכניסות לעיר

בעיריית אשדוד נערכים ליום שאחרי "הסכם הגג", שעשוי להפוך את אשדוד תוך פחות מעשור לעיר השלישית בגודלה בישראל עם 350 אלף תושבים, לשם כך ייבנו שני מחלפים חדשים, אחת בכניסה באזור הדרומי ואחד באזור הצפוני
נלחמים בעומסי התנועה: 4 מחלפים חדשים בכניסות לעיר

בעיריית אשדוד סיימו לא מכבר לגבש תוכנית מסודרת שתקל מאוד על מערכי התנועה ברחבי העיר, בדגש על הכניסות לעיר הנמל. זה לא סוד שישנם עומסי תנועה כבדים בשעות מסויימות בכניסה הדרומית והצפונית. ברגע שהעיר תגדל בעוד כ-100 אלף תושבים, במסגרת "הסכם הגג" זה יהיה בלתי אפשרי לנוע עם רכבים באזורים הללו, ולכן כבר עכשיו הוחלט וסוכם עם הגורמים הרלוונטיים, על הקמת שני מחלפים חדשים, שיקלו מאוד על עומסי התנועה. חלק מהעבודות ייצאו לדרך ממש בקרוב, בחודשים הקרובים, וחלק בטווח של שנה לערך.

מחלף צפוני חדש
בימים אלו החלו העבודות לבניית מחלף צפוני בכביש 4, שיהווה כניסה נוספת לעיר. באותו מחלף תהיה כניסה נוספת לחלקה הדרומי של יבנה, בסמוך לשכונה הירוקה. כל מי שיוצא מצומת אשדוד ונוסע צפונה יכול כבר להבחין בעבודות שבצידי הדרך ואת הסימונים האדומים על הכביש. הכביש לכיוון אשדוד יעקוף את כל אזור התעשייה הצפוני וימשיך עד בסמוך לנמל אשדוד ולנמל הדרום העתידי. משם הכביש יסתעף שמאלה לכיוון דרום ויתחבר עד לשדרות הרצל, שמסתיים ברובע ט"ו. בסיום הפרויקט תושב שירצה לצאת מדרום העיר ליציאה הצפונית יוכל לעשות זאת בכמה דקות. מהרצל הוא ימשיך צפונה, יחצה את אזור הנמל, יעקוף את האזור התעשייה הצפוני ויתחבר עד לכביש מספר 4. הכביש ייקרא "דרך אריאל שרון", על שמו של ראש הממשלה המנוח. על פי הערכות העבודות של המחלף וכביש "אריאל שרון" אמורות להסתיים תוך חמש שנים.

מחלף ניר גלים ומחלף בני ברית
שדרוג כביש מספר 41, שמחבר בין כביש 4 לצומת ניר גלים ולצומת הנמל. בצומת ניר גלים צפוי להיבנות מחלף נוסף, ממנו אפשר יהיה להגיע למושב ניר גלים, לאזור התעשייה, ולהמשיך לכיוון העיר או מזרחה לכיוון ירושלים ותל אביב. המחלף ייקרא "מחלף ניר גלים" במקום "צומת ניר גלים" המוכר היום. גם צומת הנמל, שמתחבר לשדרות בני ברית, צפוי לשנות את פניו ובמקומו יוקם מחלף ממנו ניתן יהיה לחצות את העיר מצפון לדרום. הנהגים שייצאו מהנמל יעברו במחלף העתידי, דרך מחלף ניר גלים, וימשיכו מזרחה לכיוון ירושלים, צפונה לכיוון תל אביב או דרומה לכיוון אשקלון, ללא רמזורים. העבודות על מחלף ניר גלים צפויות להתחיל בעוד מספר חודשים, במהלך שנת 2018, ולהסתיים בעוד שלוש שנים. מחלף הנמל, או בשמו החדש "מחלף בני ברית", ייחנך בשנת 2021.

מחלף אמונים
בחלק הדרומי של העיר צפוי להיבנות כביש חדש שישרת את תושבי הרבעים י"א, י"ב, ט"ו, ט"ז וכן הרובע המיוחד ורובע י"ד החדשים. על פי התוכנית, הכביש שיתחיל מרחוב בן עמי יחצה את הדיונה הגדולה, שחלקה מיועד לבנייה. משם הכביש ימשיך מזרחה, יסתעף לכיוון דרום בסמיכות לתחנת הרכבת וישתלב עם צומת אמונים, שם ייבנה מחלף חדש, "מחלף אמונים". במהלך הכנת התוכניות הועלתה אפשרות לסלול את הכביש דרומה יותר, שיהיה המשך לכביש יצחק רבין, אך הרעיון נגנז מאחר שהוא יפגע עוד יותר בפארק החולות. עדיין בשלב תכנון ראשוני. בחודש ספטמבר הקרוב תתקיים ישיבה של נציגי משרד התחבורה, חברת נתיבי ישראל ועיריית אשדוד לבדיקת ייתכנות כלכלית.

מחלפון בני ברית-משה סנה מזרח-מערב
בתוך העיר צפוי להיבנות מחלף נוסף, קטן יותר, על צומת הרחובות בני ברית-משה סנה, שיחצה את העיר לכיוון היציאה הדרומית ורחוב משה סנה. המחלף יהיה בעצם שיקוע לאלו שייסעו ממערב למזרח, כשמעליו ייבנה כביש, בדומה לגשר שברובע הסיטי. תוכנית ההמשך היא שבין המחלף הזה ועד למחלף בני ברית העתידי, יתווסף מסלול נוסף, שיקל על התנועה אל מחוץ לעיר, במקום שני נתיבים כפי שיש היום. התוכנית נמצאת בשלב תכנון בהתאם להסכם הגג.

שלושה גשרים חדשים
כחלק מהסכם הגג יוקמו שלושה גשרים עיליים, לנוחיות התושבים. הגשר הראשון ייבנה ברחוב משה סנה, שמוביל מקצה רובע ג' לבית העלמין. גשר שני יחבר בין רובע י"א לרובע י"ב, וישמש בעיקר את התלמידים, שלא יצטרכו לחצות את הכביש הראשי בשדרות הרצל. גשר נוסף יוקם בין רובע י' למרכז כלניות שברובע ח' ויאפשר להולכי הרגל לחצות את שדרות מנחם בגין, בהן יעבור גם נתיב לתחבורה ציבורית. התוכנית נמצאת בשלב תכנון בהתאם להסכם הגג.

תחנות רכבת חדשות
כיום פועלת תחנת רכבת אחת ביציאה הדרומית של העיר, בצומת עד הלום. על פי התוכנית תבוטל התחנה הנוכחית ובמקומה תיבנה תחנת רכבת גדולה ומודרנית משני צידי המסילה. התחנה החדשה תכלול גם מרכז מסחרי, משרדים וגשרים שיחברו בין שני צידי התחנה. בנוסף ייבנו בקצוות הצפוניים של העיר שתי תחנות רכבת נוספות. תחנה אחת תיבנה בסמיכות למושב ניר גלים ותחנה נוספת במתחם קריית פארק לכיש. המסילה כבר קיימת ומשמשת כעת לרכבות משא, שמגיעות לאזור התעשייה הכבדה ולנמל. שתי התחנות החדשות ישרתו את תושבי הרבעים הצפוניים א' ב', ג' ואת תושבי המושבים ניר גלים ובני דרום. תוך שנתיים-שלוש יחלו העבודות על התחנות הצפוניות ותשודרג התחנה הדרומית.

פרויקט התחבורה הירוקה REWAY
השלב השני של פרויקט התחבורה הירוקה (REWAY) יהיה המשך העבודות בשדרות הרצל, בחלק הצפוני, ומשם פנייה ברחוב ז'בוטינסקי, עד לשדרות בני ברית. הקטע הזה צפוי להיחסם לתנועה, כמו במקטע הדרומי שנפתח השבוע. בהמשך ייסלל נתיב התחבורה אל מעבר לצומת בני ברית-ז'בוטינסקי ויגיע לרובע ג'. הנתיב יעבור דרך הרחובות שדרות עוזיה, שדרות הפלמ"ח, רחוב שלמה בן יוסף ורחוב הפרחים בואכה לדרך בגין. נתיב נוסף ייסלל מאזור התחנה המרכזית לכיוון מסוף הריביירה ברובע ט"ו. כרגע מדובר בשלב ראשוני של תוכניות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך