לטפח את היוזמה האשדודית

עיר היא מכלול עצום - שילוב של תרבויות מגוונות, ערבוב של אינטרסים וערכים שונים וגם - מרחב משותף לפרט ולקהילה. בשנים האחרונות נפלה בחלקי הזכות לבקר בלמעלה מ-20 ערים שונות ברחבי ארצות הברית, גדולות וקטנות, מוצלחות ומוצלחות פחות, ערי מטרופולין וערי פריפריה. בטורים הקרובים אשתף אתכם במה שחוויתי באותן ערים, במה שניתן ללמוד מהן, ואיך כל זה קשור לאשדוד.

אחד הדברים הראשונים ששמים לב אליו, במיוחד בערים מצליחות בארה"ב, הוא הרמה הגבוהה של מעורבות התושבים בחיי העיר. איך זה בא לידי ביטוי? בעיקר באמצעות התאגדויות של תושבים על בסיס תחומי עניין, אינטרסים משותפים בתוך העיר, קהילות אזוריות ותרבותיות ועוד. הנושא הזה, של יצירת קהילות/התאגדויות, תפס תאוצה בשנים האחרונות גם באשדוד אך מצבנו רחוק ממה שקורה בערים המובילות בעולם.

התושבים יוזמים – העיר מעודדת
ניתן לתאר את התופעה בפשטות – תושבים מתאגדים יחד ומבקשים להשפיע בכך על העיר והחיים בה.
לכאורה, באשדוד לא חסרים גופים כאלו – העמותה לקידום הגלישה באשדוד, קהילת מוזיקאי אשדוד, יוזמת "אנשים עושים עיר באשדוד", פורום המאה, קבוצות מנהיגות לצעירים ועוד.
אם כך אז מה חסר כדי לקדם יוזמות של תושבים שישנו את העיר לטובה? התמיכה הממסדית.

העיר מעודדת – התושבים יוזמים
כיום כבר ברור לכולם שגופים עירוניים לבדם לא יכולים להצעיד עיר קדימה. כאשר מספר התושבים באשדוד עומד על קרוב ל-250,000 תושבים, אותם גופים עירוניים צריכים את התושבים כיוזמים אשר לוקחים חלק פעיל בקידום העיר. דמיינו את יכולתיה של העירייה על אלפי עובדיה מול הפוטנציאל הגלום במאות אלפי האשדודים. יוזמה של תושבים היא לא דבר פשוט, אך יש בסיס לכך באשדוד. על מנת שזה יהפוך ממיעוט "אקטיביסטי" למיינסטרים אשדודי, צריך להיות שינוי בתפיסה: על הגורמים העירוניים לעודד באופן אקטיבי את הקמת אותם ארגונים קהילתיים ולסייע להם בתהליך ליצור שינוי בעיר.

במיניאפוליס שבצפון ארה"ב, העירייה ומוסדותיה לא רק איפשרו להקים ארגון מקומי לרכיבת אופניים אלא עודדו את הקמת הארגון באמצעות מתן מקום למפגשי התושבים, הקניית סיוע באמצעות יועצים, קישור בין ארגון התושבים לבין גופים עסקיים ועוד. כך, הארגון יכול להתפתח ולקיים עוד אירועים ובמקביל העיר והעירייה מרוויחים עוד פעילויות מיוחדות ומענה לתושבים שמעוניינים לקיים פעילות ספורטיבית יחד.

אין ספק שיש לשינוי התפיסה השלכות פוליטיות, מנהיגי העיר מוותרים על חלק מכוחם ומעבירים את היוזמה לתושבים. עם זאת, ישנה הבנה בקרב ראשי הערים המוצלחים שפיתוח הפוטנציאל של תושביהם ועידודם לעשייה חברתית-תרבותית-קהילתית במסגרות עצמאיות מקפיצים את העיר בכמה רמות.

ארגון מקומי לרכיבת אופניים במיניאפוליס, מינסוטה. יוצרים קהילה ספורטיבית עבור תושבי העיר, תודות לתמיכה וייעוץ מצד הגורמים העירוניים (קרדיט: Minneapolis Bicycle Coalition)

לשם השוואה, עיריית בירת ארה"ב וושינגטון די.סי. מקיימת מאות אירועים רשמיים בשנה ברחבי העיר. לעומת זאת, קבוצות תושבים עצמאיות מארגנות אלפי אירועים, מפגשים וסדנאות לכלל התושבים. ההבנה בחשיבות הטיפוח של אותן קבוצות עצמאיות הגיעה גם לירושלים, תל אביב וחיפה אשר ראשיה מבינים שהשקעה בהקמת "מיני-קהילות" עירוניות תורמת לפיתוח העיר והצלחתן צריכה להוות יעד עבור הגורמים העירוניים.

אשדוד היא עיר חוף, ספורטיבית, רב-תרבותית. דמיינו איך היא תראה אם יוקמו "מיני קהילות" לפיתוח ספורט בחופים, קבוצות שמטרתן קידום בין התרבויות השונות בעיר או אפילו קהילה מקומית של מנהלים בכירים אשר שמתגוררים באשדוד ויחד יוזמים פרויקטים כלכליים/חינוכיים לקידום העיר ותושביה. ישנן אינסוף אפשרויות.

מנסיוני, באשדוד קיימת תפיסה כזו בעיקר בתחום הצעירים ובמספר תחומים אחרים. עם זאת, יש עוד רבות לעשות כדי לקדם יוזמות של תושבים. על מנת להפוך לעיר מודרנית אמיתית, אשדוד תהיה חייבת לנצל את הפוטנציאל שיש במאות אלפי תושביה, לסייע באופן פעיל לקידום היוזמות החברתיות שלהם ולדרבן תושבים להוביל יוזמות חדשות.

נאור ר. ביטון הוא מנהיג חברתי שגדל והתחנך באשדוד. ביטון מסיים בימים אלה את לימודיו לתואר שני בארה"ב במדיניות ציבורית ופוליטיקה מטעם מלגת "פולברייט" של מחלקת המדינה האמריקאית.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך