ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי אומר לא לאמוניה

לאחר סגירת מיכלי האמוניה בחיפה, ישנה הצעה מדאיגה כי חומר האמוניה המסוכן יגיע בחלקו דרך נמל אשדוד, יאוכסן במיכלים קטנים (איזוטנקים), ומשם יעבור במשאיות למפעל חיפה כימיקלים בדרום. ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי, מתכוון להוביל מאבק ציבורי נגד ההחלטה המתגבשת, ד"ר לסרי: "לא נרפה עד אשר תתקבל עמדתנו הנחרצת שלא להעביר אמוניה באיזוטנקים לחיפה כימיקלים בדרום, דרך הנמל"

לאחר שמיכלי האמוניה בחיפה נסגרו אך הצורך בהן נשאר כשהיה, הציע המשרד להגנת הסביבה מספר הצעות להביא לארץ את המיכלים, רק באופן שיהיו קטנים יותר ופחות מזיקים. כל ההצעות שהועברו להחלטה קובעות כי המיכלים יגיעו גם דרך נמל אשדוד, אך אחת מההצעות קובעת שהמיכלים הקטנים הנקראים איזוטנקים, ישהו בנמל אשדוד ומשם יעברו אט-אט למפעלים בדרום.

המשרד להגנת הסביבה החליט לאשר הגעת מיכלי אמוניה קטנים (איזוטנקים) כפתרון מיידי ולטווח הבינוני לכל המשק, כולל לחיפה כימיקלים. בכך נענה המשרד לבקשת בית המשפט העליון ובחן מחדש את החלופה לאור נתונים עדכניים שקיבל. על פי המתווה החדש, האיזוטנקים (קרונות מיכליים להובלת חומצה לבנה או ירוקה) יוכלו להגיע לנמל חיפה ולנמל אשדוד, לפי צרכי החברות במשק.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "השיקול היחידי והבלעדי העומד לנגד עיני המשרד הוא בטיחות הציבור, ועל כן הוא לא יאשר אף פתרון שיגדיל את הסיכון לתושבים, ולא ייגרר אחרי משחק פוליטי ופופוליסטי בלתי אחראי. לאחר שהמשרד הצליח להביא לסגירת מיכל האמוניה, הוא מצא שתי חלופות הניתנות ליישום בטווח הקצר, כקבילות ודומות בסיכון: האחת, הזרמה באופן ישיר למפעלים חיפה כימיקלים ודשנים שלא דרך המיכל, באמצעות צינור ואנייה בעלת נפח מוקטן. והשנייה, ייבוא איזוטנקים דרך נמל אשדוד עבור המפעלים בדרום, פתרונות שישמשו עד לפתרון הקבע, שהוא הקמת מקשר בלב ים ומפעל באזור הדרום. חלופה שלישית שנבדקה על-ידי המשרד היא איזוטנקים שייובאו לכלל צורכי המשק דרך הנמלים חיפה ואשדוד. המשרד מצא חלופה זו כקבילה אך לא מיטבית, שיש לבחור בה רק בהיעדר חלופה בטוחה יותר, שכן היא בעלת סיכונים גבוהים יותר מאשר שתי החלופות האחרות. יש להדגיש כי ככלל, כל פתרון שיאושר יצטרך לעבור אישורים ובדיקות סטטוטוריות, תסקיר השפעה על הסביבה ובדיקות סביבתיות מקיפות, וכן לקבל אישור של גורמי הביטחון, החירום ובטיחות העובדים".

כך או אחרת, ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, הודיע השבוע באופן רשמי ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי עיריית אשדוד מתנגדת לכל הסדר שיאפשר העברת אמוניה לחיפה כימיקלים דרום, דרך נמל אשדוד.

אמירה נחרצת הושמעה על ידי נציגי עיריית אשדוד בדיון במשרד לאיכות הסביבה, וזאת בהמשך ישיר להנחיית ראש העיר לצוות המקצועי ולשיחות שקיים עם השר לאיכות הסביבה, שר התחבורה ושר הכלכלה, ולמכתבים שהועברו אליהם המביעים באופן חד משמעי את התנגדות עיריית אשדוד לכל הסדר ולו זמני, שיכלול העברת אמוניה באיזוטנקים.

החלופה של האיזוטנקים איננה ישימה כלל והיא טומנת בחובה חסרונות ביטחוניים, בטיחותיים ותפעוליים ממדרגה ראשונה, שלא יאפשרו את מימושה בנמל אשדוד. אם חרף זאת תישקל ההחלטה, ראש העיר הודיע שהוא יפעל לסכלה בכל האמצעים העומדים לרשות העירייה לרבות ציבוריים ומשפטיים.

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי: "לא נרפה עד אשר תתקבל עמדתנו הנחרצת שלא להעביר אמוניה באיזוטנקים לחיפה כימיקלים בדרום, דרך הנמל. השרים המעורבים במשרדי איכות הסביבה, התחבורה והכלכלה, יודעים שהחלופה המומלצת על ידי כל רשויות המדינה המוסמכות בנושא זה הינה הזרמה ישירה מאוניה למפעל, ואנו מצפים מהם להיאבק יחד איתנו ושלא יגררו אותנו למאבק שאין בו צורך".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך