זרם פריצה: כיצד להיזהר מסכנת טביעה בים?

אגף החופים מבקש לרענן את כללי ההתנהגות בחופי הים ומזכיר לכולם שהים הינו מקום מפלט מהחום המעיק אך יכול להיות גם מסוכן. התנהגות נכונה, שמירה על הכללים וההנחיות ורחצה במקום מותר מבטיחים בילוי והנאה. הורים, הזהירו גם את ילדיכם. הקיץ עוד ארוך.
מבט על חוף הים מגבעת יונה

בשבוע שעבר עקבנו בדאגה אחר סיפור טביעתו של השחקן והזמר אמיר גוטמן ז"ל, אירוע שהסתיים לצערנו בפטירת הזמר. בתחילת עונת הרחצה, רגע לפני שחופי אשדוד היו ערוכים לפתיחת עונת הרחצה ולבוא המתרחצים, יצא אגף החופים בקמפיין הסברה שנועד להזהיר את הציבור מפני סכנות הים ומפני הקטלן מספר 1 – "זרם הפריצה".

קמפיין ההסברה שעמד תחת הסלוגן "זרם פריצה – קטלן מספר 1" בא לעורר בקרב הציבור, צעירים ומבוגרים, את המודעות ל"התנהגות הים" ולאתגרים שהוא מציב בפני המתרחצים. הקמפיין האינטנסיבי כלל פעילות בכל בתי הספר העל יסודיים, חלוקת 12,000 פליירים על הסכנה מפני זרם הפריצה, עריכת הדרכות והסברה בקרב הצוות החינוכי והתלמידים וכן נמסרו כללי ההתנהגות ל"קיץ בטוח" במהלך החופשה בכלל ובחופי הים בפרט.

השבוע, לאור המקרה הטראגי ולאור מקרים שבהם היו טביעות, אך למזלם של הטובעים הם הסתיימו לטובה, מבקשת העירייה לרענן את המודעות לתופעת "זרם הפריצה" הכה מסוכן. "זרם פריצה הוא עודף מים הנוצר ממערכת הזרמים הנשברים בקרבת החוף וכשהוא שב אל הים הוא סוחף איתו חזרה כל מה שנקלע בדרכו" אומר אריה תורג'מן, מנהל אגף החופים, העומד מאחורי הקמפיין ומעודד כל דרך כדי להביא את המידע החשוב הזה לידיעת הציבור. בתוך כך הוא מסביר כי שטח הקרקעית בים, בהיותו מהמורות ובורות, עלול להישמט מתחת לרגלי המתרחצים ולגרום לאיבוד האחיזה בקרקע, ו"כשאנו צפים על המים, הזרם סוחף אותנו פנימה אל הים".

כמובן שהחכם עיניו בראשו והדבר החשוב ביותר הוא: לא להיכנס לים גלי ובטח לא בחוף לא מוכרז. אבל מה עושים במקרה שנקלעים לזרם פריצה? הנחיית המצילים היא כי אם אתם מרגישים שאתם נסחפים לתוך הים ואינכם ניצבים על קרקע בטוחה, עליכם לפעול כדלקמן: לשמור על קור רוח ולהירגע, לשחות לאחד הצדדים, ימינה או שמאלה, על מנת לצאת מנתיב הסחף, עד לצאתכם מן "הבור". רק אז תוכלו לשחות חזרה לחוף. אסור בשום אופן לשחות נגד הזרם – הזרם חזק מדי כדי שתגברו עליו ומאידך אתם מבזבזים כוחות לריק.

את חופי אשדוד פוקדים אלפי מתרחצים ורבים מהם אורחים שבאים אלינו מחוץ לעיר. לא כולם נחשפו למסע ההסברה שערכה העירייה וספק אם הם פגשו בתופעה או שמעו על זרם הפריצה. לכן חשוב שנפקח עיניים ונביט סביב לראות אם יש כאלה שנכנסים למים כשהם גועשים וחשוב להזהיר אותם ולהסביר להם על הנושא.

התנהגות נכונה בים מצילה חיים.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך