כנופיית הנוכלים מאשדוד שמשגעת את צרפת

כנופיה ישראלית, שחלק מחבריה מתגוררים באשדוד, הצליחו לגרוף עשרות מיליוני יורו, במבצע עוקץ מהמתוחכמים שנעשו בעולם/ אחד מחברי הכנופיה התחזה לשר ההגנה הצרפתי ז'אן איב לה דריאן, ובמבצע הונאה מתוחכם הצליח עם חבריו להוציא סכומי עתק מחברות מסחריות בצרפת למימון "פעולות חשאיות". שירותי הביטחון הצרפתיים פנו לאחרונה לישראל: אתרו את הנוכלים – ותסגירו אותם
קביעת בית משפט

סיפור מדהים והזוי כאחד: מספר ישראלים, יהודים שעשו עלייה מצרפת, רימו חברות אבטחה פרטיות בצרפת, כשאחד מהם התחזה לשר ההגנה הצרפתי, פנה אליהן והוציא מהן סכומי עתק לפעילות ביטחונית חסויה של הממשל הצרפתי. המשטרה מנהלת מצוד מודיעיני נרחב אחרי חברי הכנופייה, חלק מהם תושבי אשדוד. טרם נמסר על מעצרים.

מחקירת הפרשה עולה כי חברי הכנופייה התחילו לפעול לפני כמה חודשים. הם הקימו בישראל, במיקום שעדיין לא ידוע, העתק של לשכת שר ההגנה הצרפתי ז'אן איב לה דריאן, כולל ריהוט תואם, דגל הרפובליקה, תמונות נשיא צרפת ושאר הסממנים הממלכתיים האופייניים ללשכת שר. אחד מחברי הכנופייה התחפש במראהו לשר הצרפתי. על פי הערכות הוא נעזר לשם כך במומחים לאיפור. לאחר שעבודות התפאורה הושלמו עברו הנוכלים לשלב השני בתוכנית.

הנוכל שהתחזה לשר ההגנה ערך שיחות וידאו עם כמה וכמה חברות מסחריות-ביטחוניות רגישות בצרפת, הציג את עצמו כשר ההגנה וביקש מהן לסייע במימון כספי בהול לצורך פעולות ביטחוניות שאינן סובלות דיחוי, חלקן בעורף האויב, כמו למשל חילוץ בני ערובה משבי דעאש, רכישת אמצעי לחימה ופעולות ביון חשאיות אחרות.

במהלך השיחות ביקש המתחזה מנציגי החברות לשמור בסוד מוחלט את דבר פנייתו אליהן, וזאת כביכול, כדי לטשטש את טביעות אצבעותיה של ממשלת צרפת בפעולות שיתבצעו בעזרת הכסף. הפלא ופלא: בחברות הביטחוניות, שמן הסתם מאוישות באנשים בעלי ניסיון, בוודאי לא בתמימים גמורים, בלעו את הפיתיון והעבירו לנוכלים סכומי עתק בסך של כמה עשרות מיליוני יורו.

גם במעקב אחר הכסף שנלקח לפי החשד במרמה, התברר כי מדובר בעבודה מתוחכמת של אנשים שיודעים לנצל פרצות. לבקשתם, הכספים הועברו לבנקים במזרח אירופה הפועלים בשיתוף פעולה עם בנקים מסין. מדובר ברשתות בנקאיות שאינן ששות לשתף פעולה עם משטרות העולם המערבי במקרה של הונאות שכאלה.

בשלב מסוים עלו שירותי הביטחון הצרפתיים על התרמית, והבינו שיש להם עסק עם נוכלים ומתחזים שמצצו את כספי החברות הביטחוניות. הבולשת הצרפתית פתחה בחקירה, העניקה לתיק את השם "טייגר", החלה בניסיונות להתחקות אחר הנוכלים, אבל לשווא: חברי הכנופייה השתמשו בטכנולוגיה מתקדמת וביצעו פעולות הסוואה שהיקשו לאתר אותם, את מיקומם או את המקום שממנו פעלו.
באחרונה אירעה פריצת דרך, והחוקרים הצרפתיים גילו כי מדובר בכנופיה הפועלת בישראל. נוכח העובדה שמדובר בפרשה שטלטלה את המערכת הביטחונית הצרפתית, העבירה צרפת בימים האחרונים בקשה רשמית לרשויות החוק בישראל לאתר את חברי הכנופיה ולהביא למעצרם. הצרפתים ציינו בפנייתם כי "מדובר בפגיעה ביטחונית של ממש באינטרסים המדינתיים של צרפת".

בעקבות הפנייה הוקם צוות מיוחד ביחידת להב 433 במשטרה, והחוקרים מנסים עתה להתחקות אחר עקבות הנוכלים. גורם המקורב לחקירה אמר לכתב אלי סניור מ-YNET: "מדובר בפרשה רגישה מאוד. רמאים יש בכל העולם וגם אצלנו, אבל אלה שפוגעים בביטחון מדינה ידידותית, תוך התחזות לבכירים בממשל, זה כבר חציית גבול".

בישראל העדיפו להצניע את דבר החקירה, בין היתר כדי להימנע ממבוכה פומבית ביחסים עם צרפת. אלא שלגורמים במשרד החוץ הצרפתי לא איכפת כל כך מהמבוכה, וכל מה שהם מבקשים זה לאתר את החשודים ולהסגירם לצרפת. גורמים המקורבים לפרשה אומרים כי מדובר לכאורה באחת ההונאות החמורות שבוצעו אי פעם בצרפת. בעבר כבר היו מקרים של כנופיות מחשב ישראליות שהצליחו להוציא במרמה כספים מחברות עסקיות באירופה. במשטרת ישראל קוראים לשיטת התרמית הזאת "הנדסה חברתית". חברי הכנופיות הללו רחוקים כמה שנות אור מעברייני הרחוב שבהם נאבקת המשטרה: הם משכילים, מתוחכמים ואינטיליגנטים, שולטים בתחומי המחשב ודוברים שפות זרות על בוריין.

70 נוכלים מישראל דרושים לחקירה בצרפת, חלקם אשדודים
משרד הפנים הצרפתי מזהיר מזה שנים ארוכות מפני "עוקץ ישראלי", שבו אנשי עסקים ישראלים ממוצא צרפתי גונבים כספים מחברות באמצעות פריצות למחשביהן והתחזות למנהלים שלהן.

מגזין העסקים הצרפתי היוקרתי "Challenges" פרסם לא מכבר תחקיר, המזהיר חברות מצרפת מפני ישראלים שמפעילים את "עוקץ המנכ"ל המתחזה". תחת הכותרת: "זהירות! המנכ"לים המתחזים מגיעים מישראל ופועלים בתקופת החגים". ניתנו בכתבה דוגמאות וציטוטים של בכירים במשרד הפנים הצרפתי, המתארים דפוס פעולה הידוע לרשויות בצרפת כבר כמה שנים. לאחר מעקב מתוחכם הכולל פריצות למחשבי החברות בצרפת, הנוכלים שולחים אי-מיילים למנהלי הכספים בחברות הצרפתיות מחשבונות אי-מייל המתחזים לאלו של מנכ"לי החברה (הנמצאים בדיוק בחופשת החג שלהם), ומבקשים העברת כספים דחופה לחשבון בנק במדינה שלישית לצורך מיזוג או השתלטות בזק.

ראש הרשות הלאומית הצרפתית למאבק בפשיעה כלכלית במשרד הפנים הצרפתי ג'אן מארק סובירה, פירט רשימה של חברות צרפתיות מכובדות שנעקצו בשיטה זו. לדברי סובירה, היקפיהם של תרגילי העוקץ הסתכמו לאורך השנים במאות מיליוני אירו. בתחקיר נטען כי הנוכלים מוכרים למשטרה והם מעורבים בפרשיות הונאה אחרות ובהעלמות מס בצרפת. משרד הפנים גילה כי בשנים האחרונות הוגשו יותר מ-70 בקשות מצד בתי משפט במדינה לרשויות בישראל, אך אלה "זוכות להתעלמות מאחר שהפשע לא בוצע על אדמת ישראל". בכתבה מובא ציטוט של שופט צרפתי באומרו: "יגיע היום ונדרוש מישראל להביא סוף להתקפות הללו". חלק מאותם נוכלים מתגוררים באשדוד.

מבדיקה שנערכה בשגרירות ישראל בצרפת ברשות הלאומית הצרפתית למאבק בפשיעה כלכלית במשרד הפנים, אכן התפרסם כבר ביוני 2013 מסמך אזהרה לחברות בצרפת המתריע מפני "עוקץ המנכ"ל המתחזה", ובו ציון ברור כי "מדובר בנוכלים המתגוררים בישראל, המתחזים למנכ"לים בחופשה, ומשדלים העברת כספים". הרשות הלאומית אף קיימה כנסים שבהם הזהירה חברות צרפתיות מפני העוקץ הישראלי. גורמים בשגרירות ישראל בצרפת אומרים כי המידע עלול להוביל להתפתחויות שיפגעו ממשית באינטרסים של ישראל הן בהיבטים התדמיתיים והן בהיבטים העסקיים, והוא ראוי לתשומת לב ולטיפול מול הרשויות הרלוונטיות בישראל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך