שיא של 6 שנים במספר הערים שבהן ירדו מחירי הדירות

מחירי הדירות ירדו ביוני לעומת מאי ביותר ממחצית מהערים, הסיבה לכך היא מכרז מחיר למשתכן הגדול, הכולל 15 אלף יחידות דיור, ומרחיק זמנית את הזוגות הצעירים מהשוק החופשי רוב הירידות היו בפריפריה
בנין בהקמה באשדוד

בכ-53% מהערים שנבדקו במדד yad2–TheMarker ירדו מחירי הדירות המבוקשים ביוני 2017, לעומת מאי. ככל הנראה, המניע לירידות הוא הגרלת הענק של מחיר למשתכן שהוכרזה לפני כשבועיים. מדובר בשיעור הירידות הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2014, אז הושפע השוק מקידום תוכנית מע"מ 0% של שר האוצר הקודם, יאיר לפיד. מבחינת מספר הערים, זו הירידה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2011, אז נרשם מספר דומה של ערים שירדו בהן המחירים, אבל המדגם היה קטן יותר.

לפי התוצאות הגרלת מחיר למשתכן מרחיקה מהשוק החופשי עשרות אלפי משקי בית המחפשים דירות, לפחות עד שיתפרסמו תוצאותיה באמצע אוגוסט. לפי המדד, נראה כי ההגרלה, שכוללת 15 אלף דירות, שיכנעה מוכרי דירות רבים להוריד את מחירי הדירות בחודש שעבר.

בחודשים מארס־מאי עלה שיעור הערים שבהן ירדו מחירי הדירות, והגיע לכ–40%. אנו הערכנו כי הדבר קשור לחוק ריבוי דירות (חוק הדירה השלישית), שעתידו נמצא בבג"ץ. תכנית מחיר למשתכן, המלווה את שוק הנדל"ן זה כשנתיים ומציעה לזוכים בהגרלות אפשרות לרכוש דירה במחיר נמוך ממחיר השוק, לא הראתה עד כה השפעה ממשית על התנהלות בעלי הדירות. הסיבה: למימוש התוכנית בטפטופים אין את האפקט המתאים.

נראה כי במשרד האוצר הבינו זאת, ולכן גיבשו את ההגרלות הגדולות: אחת ל-14,654 דירות, המבוצעת בימים אלה; והשנייה לכ-10,000 דירות, שתיערך באוקטובר. עם ההכרזה על ההגרלה הנוכחית, הכוללת 24 יישובים, רוב הזכאים להשתתפות במחיר למשתכן, כ–46 אלף משק בית, הסירו באחת את הביקושים שלהם מהשוק החופשי, והם מתמקדים עכשיו בהגרלות. בעלי דירות המציעים אותן למכירה, חשו בנפילה בהתעניינות לדירות שלהם, ולכן המחירים יורדים – במיוחד בערי הפריפריה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך