צריך להפוך עולמות כדי למנוע עוד הרוגים ופצועים נוספים באתרי הבנייה

יו"ר הסתדרות הבניין והעץ יצחק מויאל, דורש ממשרדי הממשלה להקים יחידה שתפשוט על אתרי בנייה לאיתור חאפרים, להנפיק רישיונות שקשה לזייף ולהטיל קנסות כבדים. מויאל דורש גם טיפול בתופעה של הנפילה מגובה, הגורם המשמעותי להרוגים באתרי הבנייה
גבר יושב

ממה שקורה באתרי הבנייה בשנים האחרונות, לדעתי צריך להכריז על מצב חירום. הרוגים ופצועים בענף הפכו לדבר בלתי נסבל וכמעט בשגרה, וחייבים לעצור את הקטסטרופה. רק מתחילת השנה נהרגו 14 עובדים. מניתוח מקרי התאונות מתברר כי 10 מהם נהרגו מנפילה מגובה. זאת גם התופעה שקרתה מבין ההרוגים בשנת 2016. בשנה זו נהרגו לצערי 48 עובדי בניין ומאות נפצעו, חלקם נותרו נכים לכל חייהם.

לאור העובדה שרוב ההרוגים באתרי הבנייה הם כתוצאה מנפילות מגובה, זה אמור להדליק נורה אדומה בוהקת. צריך לעצור ולשאול איך אם כן אפשר לעצור את ההרג הזה כתוצאה מנפילות. אחת ההצעות, היא לחייב כל עובד ברתמה קשורה לגופו כחלק מציוד המגן הקבוע של אותם עובדים, גם אם הוא לא עובד בגובה של אותם עובדים על פיגומים או על גגות אתרי הבנייה. רתמה היא אחת התשובות למניעת אסונות מסוג זה, והיא יכולה לדעתי לצמצם את האסונות של הרוגים ופצועים.

לאור המצב הבטיחותי החמור במקומות העבודה באתרי הבנייה השונים וזילות של אותם חיי אדם והאסונות הלא נגמרים, זה מחייב לעצור לזמן מה את כל העבודות בענף הבנייה, לשבת לחפש ולמצוא פתרונות נוספים ויעילים על מנת למנוע את ההרוג והאסון הבא. חיי המועסקים בענף הבנייה בישראל בסכנה וזו לא סיסמא, זו מציאות כואבת.

הנתונים הם קשים, ואני מעלה למעלה משנתיים, זועק בכל מקום, כותב לכל משרד ממשלתי, לשרי שיכון, אוצר, עבודה ורווחה ואף לראש ממשלה ומתריע: בשנת 2016 נהרגו בענף מאסונות ותאונות בענף הבנייה בארץ 48 בני אדם ועוד מאות נפצעו בדרגות פציעות שונות, מהקלות ועד חמורות, והם נאלצים לקבל תמיכה וסיוע ותקציבים ענקיים מהביטוח הלאומי שניתן היה לחסוך חלק מהם.

הרוגים ופצועים אלו אמנם הם לא ממלחמה ולא ממבצע צבאי בעזה או בלבנון. הם נהרגו ונפצעו במהלך עבודתם להביא לחם ומזון למשפחותיהם. הם אלה האנשים שבונים את הארץ, שיצאו בבוקר לעבודתם ולא שבו בגלל אותם תאונות ואסונות שעליהם צריך לתת את כל תשומת הלב, הדעת והטיפול, כדי למנוע את ההרוגים והפצועים הבאים. כשם שבצבא נהוג להפסיק אימונים על כל אסון, בוודאי על אסונות מתמשכים מתבקש להכריז על מצב חירום בענף הבנייה, להפסיק העבודה בכל אתרי הבנייה ולמצוא את כל הפתרונות למנוע את ההרג הזה.
את האשמה על ההפקרות אני מטיל על העבודה בהיעדר פיקוח, אכיפה ואמצעי הרתעה של משרדי הממשלה האחראיים, קרי, משרד העבודה והרווחה. חסרים עשרות מפקחים שיבדקו את עשרות אלפי האתרים בארץ. אם נחסוך בהוצאות של אותם מיליונים של הביטוח הלאומי, אפשר בכסף הזה למנות מפקחים.

לצערי, יש כאן זילות וזלזול בחיי אדם. התרעתי כבר בעבר ואני שב ומתריע. כך היה באסון רמת החייל, שממנו עולה לכאורה כשל תכנוני-הנדסי בקריסת הגג, שגרם להרוגים ופצועים. ההפקרות בעיניי היא העובדה שמשרדי הממשלה הרלוונטיים, לא רק שהם לא לוקחים אחריות ולא עושים די להקצות את כל המשאבים כדי להפסיק המגיפה הזאת.

כדי להיות הוגנים אני חייב לציין כי באחרונה משרד העבודה מבצע מהלכי אכיפה כמו הטלת קנסות, סגירת אתרים שהתפרעו בבטיחות, מעורבות משטרה ועוד. רק בשבוע האחרון נעצרו מנופאים עם רישיונות מזויפים, תופעה שאני מתריע עליה שנתיים. אני אומר שיש לברך על כך והצעתי היא להנפיק רישיונות מגנטים למנופאים ולמנהלי עבודה שלא ניתן לזייף בקלות, יש לגייס במיידי מפקחים ובודקי מנופים, ויש להקים יחידה שתפשוט על אתרי בנייה חאפרים, ששם מועסקים עובדים ללא הכשרות.

אנו בענף הבניין והעץ בהסתדרות מקיימים הכשרות לעובדים בענף הבנייה בתחום הבטיחות, אבל זה נעשה מעט מאוד ולא מספיק. זו אגב, משימה של מדינת ישראל, של משרדי הממשלה שאמונים על הכשרת העובדים, מצד אחד ואכיפת חוקי העבודה מצד שני. רק באחרונה חתמנו על הסכם קיבוצי מיוחד לעובדי המנופים, שאמור בימים הקרובים להיכנס לתוקף עם פרסום צו הרחבה, וזה יביא אותנו להיכנס בעוצמה לכל האתרים בנושא האכיפה של תנאי העבודה. זה יקבל ביטוי על ידי האיגוד, מוקד תלונות, ועדת אכיפה משותפת לנו ולארגון המעסיקים, התאחדות בוני הארץ.

התמונה בחלק מאתרי הבנייה ממש מפחידה, עוד יותר שמגלים שיש מנהלים ומנופאים ללא רישיונות. פוטנציאל נפיץ שמזמין תאונות הרוגים ופצועים וזאת כי בענף מסתובבים 'חאפרים' ולא קבלנים מורשים, וקבלני משנה שלא עברו הכשרה בענף הבניין. תעודות כאלה, גילינו, נמכרות במאות שקלים בודדים. מאות עובדים ללא הכשרה ואין מי שיפקח ואין מי שיבדוק. אלה התוצאות: כשל טיפול מסיבי של ענף עם 13 אלף אתרים ו- 18 מפקחים בלבד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך