האם מכלי האמוניה המסוכנים יגיעו לאשדוד?

לאחר שמכלי האמוניה בחיפה נסגרו אך הצורך בהן נשאר כשהיה, הציע המשרד להגנת הסביבה מספר הצעות להביא לארץ את המכלים רק באופן שיהיו קטנים יותר ופחות מזיקים, כל ההצעות שהועברו להחלטה קובעות כי המכלים יגיעו גם דרך נמל אשדוד, אך אחת מההצעות קובעת שהמכלים הקטנים הנקראים איזוטנקים ישהו בנמל אשדוד ומשם יעברו אט אט למפעלים בדרום
צילום: המשרד להגנת הסביבה
צילום: המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה החליט לאשר הגעת מכלי אמוניה קטנים (איזוטנקים) כפתרון מידי ולטווח הבינוני לכל המשק, כולל לחיפה כימיקלים. בכך נענה המשרד לבקשת בית המשפט העליון ובחן מחדש את החלופה לאור נתונים עדכניים שקיבל

על פי המתווה החדש, האיזוטנקים (קרונות מיכליים להובלת חומצה לבנה או ירוקה) יוכלו להגיע לנמל חיפה ולנמל אשדוד, לפי צרכי החברות במשק.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "השיקול היחידי והבלעדי העומד לנגד עיני המשרד הוא בטיחות הציבור, ועל כן הוא לא יאשר אף פתרון שיגדיל את הסיכון לתושבים, ולא ייגרר אחרי משחק פוליטי ופופוליסטי בלתי אחראי.

"לאחר שהמשרד הצליח להביא לסגירת מכל האמוניה, הוא מצא שתי חלופות הניתנות ליישום בטווח הקצר, כקבילות ודומות בסיכון: האחת, הזרמה באופן ישיר למפעלים חיפה כימיקלים ודשנים שלא דרך המכל, באמצעות צינור ואנייה בעלת נפח מוקטן; והשנייה, ייבוא איזוטנקים דרך נמל אשדוד עבור המפעלים בדרום – פתרונות שישמשו עד לפתרון הקבע, שהוא הקמת מקשר בלב ים ומפעל באזור הדרום.

"חלופה שלישית שנבדקה על-ידי המשרד היא איזוטנקים שייובאו לכלל צורכי המשק דרך הנמלים חיפה ואשדוד. המשרד מצא חלופה זו כקבילה אך לא מיטבית, שיש לבחור בה רק בהיעדר חלופה בטוחה יותר, שכן היא בעלת סיכונים גבוהים יותר מאשר שתי החלופות האחרות.

"יש להדגיש כי ככלל, כל פתרון שיאושר יצטרך לעבור אישורים ובדיקות סטטוטוריות, תסקיר השפעה על הסביבה ובדיקות סביבתיות מקיפות, וכן לקבל אישור של גורמי הביטחון, החירום ובטיחות העובדים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך