מת פעם אחת – נקבר פעמיים!

יהודי בן 78 נטמן בבית עלמין אזרחי לצד נוצרי ומוסלמי, לאחר 10 ימים הגופה הועברה במבצע מורכב לבית העלמין באשדוד.

מבצע הוצאת גופה: פרנסין דוקן (78) נפטר בצרפת, וביקש מבני משפחתו בזמן שגסס, כי הוא רוצה להיקבר בארץ הקודש. בני המשפחה שילמו 14 אלף יורו, ולא חלמו בחלומות הכי שחורים שלהם, כי פרנסין ייקבר בבית עלמין אזרחי בחצור, שמימינו קבור נוצרי ומשמאלו מוסלמי. לאחר שגילו זאת, 10 ימים לאחר הלוויה הראשונה, הם פנו בבהילות ליו"ר המועצה הדתית באשדוד הרב עובדיה דהן, שעבד סביב השעון במשך 48 שעות, כדי להשלים את העברת הגופה לבית העלמין בעיר. הרב דהן: "זה סיפור מורכב מאוד להוציא גופה מהקבר לאחר 10 ימים, בעיקר מבחינה הלכתית, אבל עשינו הכל כדי שהנפטר ייטמן כיהודי ויזכה למנוחה אחרונה, כפי שביקש לפני מותו".

במבצע מיוחד של המועצה הדתית באשדוד, הרחק מאור הזרקורים, הועברה גופה שהייתה טמונה מתחת לאדמה במשך 10 ימים מבית העלמין האזרחי בחצור לבית העלמין באשדוד.

יו"ר המועצה הדתית הרב עובדיה דהן, הוא זה שהוביל את המהלך המורכב, תוך כדי שהוא דואג לאישורים מכל הגורמים להוציא גופה מהקבר. מדובר בהליך מורכב, בעיקר מבחינה הלכתית, אך מאחר ויהודי נטמן ללא אישורו לצד נוצרי ומוסלמי, כל הגופים נרתמו לסיים את הפרשה הזו כמה שיותר מהר.

זה התחיל לפני מספר שבועות, לאחר שפרנסין דוקן, יהודי בן 78 שהתגורר בצרפת, עבר לעולם שכולו טוב. עוד לפני מותו, ביקש מבני משפחתו להביא אותו לקבורה בישראל. בנותיו ההמומות החלו לעשות בדיקות עם נציגים מישראל, ונדרשו לשלם 14 אלף יורו על חלקת קבר בבית העלמין האזרחי בחצור. הם לא ידעו כי מדובר בבית עלמין שאינו פועל תחת ההלכה היהודית, בו קבורים זה לצד זה נפטרים מכל הדתות. פרנסין הובא למנוחות כאשר עשרות בני משפחה הגיעו לחלוק לו כבוד אחרון, ורק אז הם הבינו את המחדל הגדול. בקבר הסמוך למקום בו נטמן פרנסין, נטמן נוצרי ועל הקבר יש סמל של צלב. בקבר אחר נטמן מוסלמי. בני המשפחה החלו לבצע בדיקות והבינו כי מישהו עשה עליהם סיבוב, לקח את הכסף ובחר בדרך הקלה ביותר, בית עלמין אזרחי שלא לוקח סכומים גדולים על חלקת הקבר.

בשלב הזה בני המשפחה החלו לעשות בדיקות והחליטו שהם רוצים להעביר את הגופה לבית העלמין באשדוד, לאחר שהתברר להם כי הנפטר רכש בעבר חלקת קבר בעיר הנמל. קרוב משפחה שלהם יצר קשר עם יו"ר המועצה הרב עובדיה דהן, ושאל אותו מה ניתן לעשות במצב שכזה, כשבכל רגע יש צער למשפחה וכנראה גם לנפטר המנוח. בטענתו טען, כי כפי הידוע לו המנוח קנה חלקה בעודנו בחיים בבית העלמין באשדוד. בד בבד, פנו גם למשרד הדתות והציגו את המקרה שנעשה כאן עוול שקברו את המנוח בבית העלמין של גויים, בעוד שקנה חלקה באשדוד. מצד המשפחה אמרו שיעשו את כל אשר יושת עליהם להביאו לקבר ישראל כדת וכהלכה.

יו"ר המועצה הדתית באשדוד הרב עובדיה דהן

אנשי זק"א הוציאו את הגופה בבגדים אטומים לבנים

הרב עובדיה דהן לא היסס ומקרים שכאלה ניתן לפתור רק דרך מי שאכן מתמצא בכל עניין כבוד המת, מהצד ההלכתי ובצורה המקצועית ביותר. כך תוך זמן קצר הגיש את פרטי המקרה לסא"ל (מיל') הרב יעקב רוז'ה, רב חברת קדישא בתל אביב יפו והמחוז, רב שכונה בבת ים ויו"ר ועד רבני זק"א. לאחר העיון בפרטי המקרה ובמסמכים, הרב רוז'ה שלח חוות דעת לרב דהן ובו פסק "שיש להעבירו לבית קברות יהודי ולקוברו כדת וכדין לפי מסורת ישראל". עוד הוסיף הרב רוז'ה: "אין ספק כי במקרה זה דעת כל גדולי הפוסקים, כי חובה ומצווה להוציא את הנפטר הזה ולהביא אותו לקבר ישראל למנוחת עולמים, ועל ידי כך ישמר כבודו וינוח בשלום על משכבו עד עת בוא קץ".

הרב עובדיה דהן דאג ליידע את המשפחה על פסק ההלכה בנידון, כעת הגיע השלב להוצאת גופת הנפטר והעברתו לבית עלמין יהודי. לאחר בירור מקצועי בנידון, התברר כי אכן המנוח קנה בעודו בחיים חלקה בבית העלמין באשדוד, הוחלט לטפל בזריזות לכל ההכנות לקראת העברת הגופה, כשבתחילה פנו למשרד הבריאות לקבל את האישורים הראויים במקרים שכאלו כיצד לנהוג מבחינה בריאותית וסטריזילציה בכל עניין חפירת הקבר והוצאת הגופה.

לאחר קבלת האישורים, הרב דהן רתם את מתנדבי זק"א באמצעות הרב אבי דרעי, מפקד מרחב לכיש ועובד בית העלמין. הם קיבלו את כל ההנחיות כיצד לנהוג הן מבחינת הוראות משרד הבריאות והן ההוראות הלכתיות, וכך כשהם לבושים בבגדים אטומים לבנים המכסה את כל גופם, העבירו את הגופה לתוך ארון ומשם לאמבולנס של זק"א ומשם יצאו בנסיעה לבית העלמין אשדוד, שם המתינו עובדי בית העלמין ובאופן שקט פעלו במהירות כדי להביא את הנפטר לקבר ישראל בחלקה בבית העלמין בעיר.

לאחר הוצאת הגופה מהארון קראו מזמורי תהילים וערכו בקשת מחילה מהנפטר ובנוכחות בני המשפחה, הנפטר הובא לקבורה בקבר ישראל כדת וכהלכה ורק אז בני המשפחה ידעו שקט לנפשם. מיד לאחר מכן הנוכחים יחד עם בני המשפחה כיסו בעפר את הקבר כשדמעות של התרגשות נראו בין עיניהם, ולאחר מכן קראו תהילים ואמרו קדיש לעילוי נשמתו. בני המשפחה הודו מקרב לב לראש המועצה הרב עובדיה דהן ולצוות בית העלמין שפעלו בנחישות ובמסירות רבה כדי לעשות הכל ולהביאו לקבר ישראל כראוי.

הרב דהן אמר לעיתון "המגזין": "מדובר בסיפור מאוד מורכב וכואב, ועשינו הכל כדי לסיים את הפרשה הזו בצורה הכי מכובדת שאפשר. זה ידוע שהוצאת גופה מהקבר זה דבר שאינו פשוט כלל ועיקר מבחינה הלכתית, ואני ורצה להודות לאבי דרעי והצוות המסור של זק"א אשדוד, על עבודת הקודש שביצעו ושמרו על כבוד הנפטר. הם עמלו שעות ארוכות כדי שלא יישאר דבר בקבר הישן, והעבירו את הגופה לבית העלמין באשדוד. המשפחה הודתה לנו ועכשיו הם מרגישים שהם נתנו מנוח לנפטר".

מתנדבי זק"א, בראשותו של אבי דרעי, עשו עבודת קודש

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך