"הורים, היו גאים בילדים שלכם"

אומרת מאיה כהן, מנהלת בית הספר לריקוד "שואו דאנס", ואמא של שני, הנמצאת על הרצף האוטיסטי, שמקדישה את מופע הבכורה של ביה"ס, "לוחמת", לבתה

האו"ם קבע כי יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם יצויין ב-2 באפריל בכל שנה. ההחלטה לציון יום מודעות לאוטיזם התקבלה במטרה לקדם את ההסברה בנושא ולהעלות את המודעות בעולם לאוטיזם ולטיפול בו. "זה יום מיוחד עבורי", אומרת מאיה כהן, אימא של שני בת ה-13 וחצי הנמצאת על הרצף האוטיסטי. "אנשים צריכים לדעת מה זה. הרבה פעמים כשאני אומרת ששני על הרצף האוטיסטי, הם חושבים שזו תסמונת דאון. הם לא מבינים שזו הפרעה תקשורתית. חשוב לי שזה ייכנס לתודעה,שיקבלו אותם בחברה, שישתלבו במסגרות כמו שירות לאומי, צבא, אוניברסיטאות".

אוטיזם הוא הפרעה בתקשורת הבין-אישית הגורמת לקשיים ביצירת קשרים חברתיים המצופים מגיל הילד. ההפרעה באה לידי ביטוי באופנים שונים ועשויה לכלול קשיים בשפה ובדיבור, קשיים בהבנת מצבים חברתיים וקשיים התנהגותיים נוספים. זוהי הלקות ההתפתחותית הגדלה בקצב המהיר ביותר בעולם. על פי נתוני ,Autism Speaks העמותה הלאומית הגדולה בארה"ב המטפלת באוטיזם, יותר ילדים מאובחנים כיום באוטיזם מאשר בסוכרת, בסרטן ובאיידס יחד. כמו כן, בנים נמצאים בסיכון גדול פי 4 מאשר בנות ללקות באוטיזם.

מאיה כהן, המוכרת ברחבי העיר הרבה בזכות בית הספר לריקוד "שואו דאנס", שאותו היא מנהלת, מוסיפה: "חשוב שתהיה מודעות מה זו ההפרעה הזו, כי הרבה חושבים שמדובר בפיגור. צריך להבין שאוטיזם זה רצף, ספקטרום, לכל אחד יש את הייחודיות שלו. שני היום בת 13 וחצי, היא בת בכורה. הייתי אימא צעירה, חסרת אונים, מגיל שנתיים וחצי עברתי איתה אבחונים. לא ידעו איך לקטלג אותה, רצתי מרופא לרופא עד הקביעה הסופית שניתנה כשהייתה בת חמש".

בימים אלה מוקם באשדוד בית ספר מיוחד לילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי. שני, הנמצאת בכיתה ו', לומדת בכיתה תקשורתית בבית ספר היסודי ממלכתי "ארזים". "מבחינתי אשדוד נתנה את כל המענה לצרכי הבת שלי", אומרת מאיה. "ביקשתי שייתנו לה הזדמנות ללמוד בכיתה תקשורתית, ולא בבית ספר לחינוך מיוחד". מאיה אף מחזקת את כישרונה האמנותי של שני, כישרון שבזכותו קיבלה שני את אות "מכחול הזהב" לשנת 2014 מידי ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי.

"לרוב הילדים האלה יש הפרעות קשב וריכוז, הפרעות התנהגות, צריך לתת להם טיפול רגשי, כל אחד ומה שמתאים לו", מספרת מאיה. "יש להם כל מיני אובססיות. לשני הייתה אובססיה למים, היא כל הזמן רצתה לשטוף ידיים. היא יצאה מזה כאשר היא נחשפה לחומרי יצירה, ולאט לאט למדה לפסל. היא מציירת, מפסלת, ואני רוצה לפתח את הצד החזק שלה, שתלמד במגמת אמנות. אני רוצה להעצים אותה ושכן תעשה צבא או שירות לאומי ושתעבוד בעתיד. שני ילדה עצמאית, יורדת לבד להסעות, מדברת בשפה גבוהה, ואני לומדת ממנה כל הזמן דברים חדשים. אני בעצמי מופתעת ממנה לטובה, ממשפט או מסיטואציה. היא משאירה אותי בהלם, ואלה רגעי אושר".

שני לומדת בכיתה ו' בבית הספר "ארזים" בכיתה תקשורתית, ומאיה מלאת מחמאות למנהלת ספיר קקון: "היא אישה מדהימה, והיא חלק מההצלחה של שני". מאיה מבקשת לנצל את הבמה ופונה אל ההורים: "יש הורים שנמצאים בהכחשה, שמתביישים, וזה לא טוב. זה משפיע על הילד. אני אומרת אל תתביישו, להיפך. אני מעלה תמונות ויצירות של שני גם לפייסבוק, ומקבלת תגובות ותמיכה והרבה פרגון, אני מראה לה וזה משמח אותה ומחזק את הביטחון העצמי שלה, את הדימוי האישי. לא מפסיקים לשבח אותה, להגיד כמה שהיא מוכשרת, זה עושה לה טוב וזה נותן לי כוח".

בימים אלה שוקדת מאיה על פרמיירה, מופע בכורה בשם "לוחמת", שיוקדש לשני. נושא המופע הוא נשים לוחמות, חזקות, עוצמתיות שהטביעו חותם בדפי ההיסטוריה. "המופע יעלה בתאריך ה-17.6 בבית יד לבנים, ואני מקדישה אותו לבתי שני. היא זו שנותנת לי את הכוחות להתקדם, להעצים ולמלא אותי", אומרת מאיה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך