כל הנתונים והמספרים על ההתחדשות העירונית ברובעים הוותיקים

בימים אלה עיריית אשדוד מאשרת ומקדמת את הסכם הגג, שעשוי להוביל למהפך של ממש ברובעים הוותיקים בעיר הנמל. מדובר במדיניות ברורה של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, שילווה את ההתחדשות העירונית עקב לצד אגודל. מי שיניעו את הגלגלים קדימה באופן מעשי הם יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, סגן ראש העיר בוריס גיטרמן ומהנדס העיר דורון חזן. גיטרמן אומר לעיתון "המגזין": "העיר אשדוד מחולקת לשתיים – משדרות ירושלים דרומה, אזורים חדשים עם אוכלוסיה צעירה. ומשדרות ירושלים צפונה, אזורים ישנים עם אוכלוסיה מתבגרת. המטרה שלנו היא ברורה – לחזק את האזורים הצפוניים בעשרות אלפי יחידות דיור חדשים, שיגרמו לכך שאלפי זוגות צעירים יקימו את ביתם באזורים החשובים האלה. לא מדובר בסיסמאות ריקות מתוכן, אלא במהלכים שכבר הבשילו וחלקם כבר יוצאים לדרך".
כל הנתונים והמספרים על ההתחדשות העירונית ברובעים הוותיקים

זה לא חדש שהעיר אשדוד מחולקת לשתיים. מאזור הסיטי דרומה מדובר בעיר מתקדמת, מפותחת, צעירה ודינאמית. בחלק הצפוני של העיר, שהוא למעשה החלק שהוקם באופן הדרגתי מימיה הראשונים של אשדוד לפני 60 שנה, יש בניינים מיושנים ואוכלוסיה מתבגרת. בתי ספר יסודיים אט-אט הופכים באזורים הללו לדלילים יותר, כך גם גני הילדים.

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, זיהה את המגמה כבר עם כניסתו לתפקיד. כאחד שגדל וצמח במשמר הירדן, יש לו חיבור ואהבה גדולה לאזורים הללו, בהם בילה בשנות ילדותו. לכן חשוב לו מאוד להיות זה שחתום על המהפך ברובעים הוותיקים, להיות זה שמביא את הבשורה עם כ-30 אלף יחידות דיור חדשות, שיאפשרו לזוגות צעירים לרכוש דירה חדשה במחיר סביר, משהו בסביבות 1.1 מיליון שקל. ד"ר לסרי עמל לא מעט עם משרד הבינוי והשיכון על תוכנית הגג של עיריית אשדוד, שתוביל בנייה מואצת סביב ההתחדשות העירונית באשדוד. מדובר בפרויקטים רבים של פינוי-בינוי ושל תמ"א 38, שחלקם כבר יצאו לדרך וחלק אחר מבשילים ממש בימים אלה.

המדינה סוף-סוף הבינה שהיא חייבת לסייע בקיצור הבירוקרטיה סביב מה שמתרחש במינהל ההנדסה. בעבר כל תהליך של אישור היה מסורבל וגרם לתוכניות רבות לשכב במגירה, במקום שנראה עוד ועוד התחלות בנייה ברובעים הוותיקים. עתה יש הוראה ברורה לדון בכל בקשה בפרק זמן של שלושה חודשים לכל היותר, מה ששחרר את צוואר הבקבוק.

מי שמוביל בפועל את העשייה בהתחדשות העירונית הם סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בוריס גיטרמן ומהנדס העיר דורון חזן. החיבור בין השניים מצוין, וזה בא לידי ביטוי בעבודה רבה סביב השעון כדי להיות אנשי בשורה לתושבי העיר. בשבועות האחרונים העירייה עשתה סדר בכל הבקשות והתוכניות סביב ההתחדשות העירונית ברובעים הוותיקים, ומצטיירת תמונה אופטימית מאוד שתוך שנתיים-שלוש נראה את התוכניות שאושרו לאחרונה הופכות למוחשיות בשטח, עם עשרות אלפי יחידות דיור חדשות.

"מלך ההתחדשות העירונית" באשדוד הוא רובע א', עם 9,698 יחידות דיור חדשות שיוקמו בשנים הקרובות. אין ספק שהרובע הזה הולך להיות אחד היפים בעיר, בזכות השינוי שיהיה בציר הרצל, יחד עם השינוי החזותי שיעבור רחוב רוגוזין. ברובע א' יש תוכניות מאושרות של פינוי-בינוי, שיובילו ל"מחיקתם" של הבניינים הישנים והרעועים ברובע לטובת בניינים חדישים ומפוארים.

ברובע ב' יש כרגע 6,100 יחידות דיור חדשות שכבר אושרו, חלקן בהליך בנייה ראשוני וחלקן ייצאו לדרך בעתיד הקרוב. גם כאן מדובר בבשורה של ממש, ומרובע שסבל מהזנחה קשה, נראה רובע מתחדש עם אלמנטים רבים של שינוי.

ברבוע ג' אושרו בשלב הזה 4,567 יחידות דיור חדשות. למרבה הצער ברובע ג' יש כמה פרויקטים של תמ"א 38 שנתקעו שנים ארוכות בשל בעיות של קבלנים שפשטו רגל וכאלה שלא מקדמים את העבודות בצורה הרצויה. גם במקרה הזה השינוי עשוי להפוך לחלוטין את הרובע החשוב הזה.

רובע ד' הוא כרגע הרובע ה"צנוע" ביותר עם 882 יחידות דיור עתידיות שכבר אושרו בוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

רובע ה' הוא אחד הרובעים הכי מתקדמים עם פרויקטים רבים של תמ"א 38 שכבר הושלמו, יחד עם מבנים חדשים שהוקמו בעשור האחרון. יחד עם זאת, יש עוד למעלה מ-6,000 יחידות דיור שאושרו ברובע.

ברובע ו' אישרו עד עתה תוספת של 2,400 יחידות דיור חדשות, ואילו ברובע ח' אושרו 1,382 יחידות דיור חדשות.

ד"ר לסרי ובוריס גיטרמן משלבים זרועות סביב ההתחדשות העירונית.

גיטרמן: "הרובעים הוותיקים יעברו מהפך מדהים"

סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בוריס גיטרמן, אמר לעיתון "המגזין": "ראשית, אני רוצה להודות לראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, על ההשקעה הגדולה שלו סביב הסכם הגג. מדובר בהישג אישי שלו, וראש העיר הוא זה שמוביל את הפעילות מתוך כוונה להחיות את הרובעים הוותיקים בעיר. אני, יחד עם המהנדס דורון חזן, רואים עין בעין את ההתנהלות סביב ההתחדשות העירונית, ויש מגמה ברורה לאשר ולקדם כמה שיותר פרויקטים, כמובן הכל על פי מה שהחוק מאפשר, לצד כל האישורים הבירוקרטים הנחוצים. בהתחדשות העירונית יש בעיה לא פשוטה סביב נושא החניות, כי מוסיפים יחידות דיור לתשתית קיימת. אני תמיד אומר שאם לא נתפשר ונקדם מהלכים, בסופו של דבר ברובעים הוותיקים יהיו הרבה חניות ריקות… מדובר ברובעים גוססים שחייבים לעבור מהפך מיידי. אשדוד מחולקת לשתיים – משדרות ירושלים דרומה אזורים חדשים עם אוכלוסיה צעירה, ומשדרות ירושלים צפונה אזורים ישנים עם אוכלוסיה מתבגרת. המטרה שלנו היא ברורה – לחזק את האזורים הצפוניים בעשרות אלפי יחידות דיור חדשים, שיגרמו לכך שאלפי זוגות צעירים יקימו את ביתם באזורים החשובים האלה. לא מדובר בסיסמאות ריקות מתוכן, אלא במהלכים שכבר הבשילו וחלקם כבר יוצאים לדרך".

גיטרמן הוסיף ואמר: "גם התושבים הוותיקים מבינים שאין מנוס מהתחדשות עירונית. אני זוכר שלפני עשר שנים בערך הגעתי לאסיפת דיירים ברחוב דב גור. חלק מהדיירים חששו מפרויקט תמ"א 38 שהחל אצלם באותם ימים, פחדו לשלם יותר ועד בית, פחדו משכנים צעירים ורעשניים. היום חזרתי לבקר בבניין וראיתי אנשים מאושרים, עם בניין מחודש ויפה ואיכות חיים שרואים בשכונות חדשות".

גיטמרן אמר לסיכום: "אני מאוד מרוצה מהעשייה של מהנדס העיר דורון חזן. מדובר במהנדס עם הפנים לתושבים, מקצועי מאוד, קשוב לצרכי התושבים ועושה הכל כדי לשחרר את צוואר הבקבוק במינהל ההנדסה. אין לי ספק שבעוד שנתיים-שלוש העיר אשדוד תהיה במקום אחר מבחינת ההתחדשות העירונית. כל מה שאנו מאשרים היום, ייבנה הלכה למעשה בעתיד הקרוב".

ברובע א' כבר ניתן לראות בניינים רבים שעוברים שינוי של 180 מעלות

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך