זהירות: זרם פריצה – קטלן מספר 1 בים

חוף אשדוד

הים וחופי הרחצה הם בהחלט מקום בילוי ונופש. אשדוד משופעת ב-7 חופי רחצה מדהימים המושכים אלפי מתרחצים ביום ובשיא עונת הרחצה מבקרים בהם אפילו עשרות אלפים מבקרים בו זמנית. אבל הים וחופי הרחצה יכולים להיות מסוכנים ובהעדר הכרות עם הסכנות ויידע בסיסי להתנהגות נכונה במים, זירת המים יכולה להפוך למלכודת מסוכנת. לקרוא, לשנן ולשמור!

עונת הרחצה נפתחה לפני חודש ימים ואלפי מתרחצים פוקדים את חופי אשדוד. בכל יום נרשמים לא מעט אירועי ים שבהם מעורבים מתרחצים אשר נקלעו למערבולת, נגררו לבור מים או נסחפו לתוך הים ורק בנס נחלצו בשלום. אך לא כל האירועים הללו מסתיימים ב"הפי אנד". לעתים אירוע שכזה מסתיים בטביעה או בפגיעה בריאותית בלתי הפיכה. "יש חשיבות מכרעת להתנהגות האדם בעת משבר ים" אומר אריה תורג'מן, מנהל אגף החופים, ומציין כי "ככל שנדע יותר על המים, הסכנות וההתמודדות איתן, נוכל להציל את עצמנו ואת מי שסביבנו".

אז ככה. כולנו יודעים כי יש לשחות רק בחופי רחצה מוכרזים, בשעות הפעילות המוכרות ותחת עינם הפקוחה של המצילים. כולנו יודעים גם כיצד להתנהג ביום קיץ חם כשהשמש יוקדת מעל ואנו חייבים לשמור על גופנו מפני כווייה ו/או סכנת התייבשות. אך מה אנו יודעים על "זרם פריצה"? כמה אנו מכירים את קרקעית החוף את המהמורות או את הבורות העמוקים הסמוכים לחוף? ואם נקלענו למשברים כאלה, כמה מאיתנו יודעים להתמודד ולצאת מזה בשלום?

אגף החופים לקח על עצמו משימה חדשה וחשובה עבור קהל המתרחצים: הגברת המודעות לים ולסכנות הכרוכות בהתנהגות לא נכונה במים. בדף הסברה שמופץ כעת בכל אמצעי ההסברה והתקשורת, תחת הכותרת מידע מציל חיים, ניתן הסבר תכליתי על הגורם המסוכן ביותר בים – זרם פריצה!!!

מהו זרם פריצה? – זרם פריצה ("זרם סחף" או "זרם חוזר") הוא זרם מים עודף הנוצר ממערכת הזרמים הנשברים בקרבת החוף וכשהם שבים אל הים הם סוחפים איתם חזרה כל מה שנקלע בדרכם. הבורות העמוקים והמהמורות גורמים לאיבוד האחיזה בקרקע ואז כשאנו כבר צפים על המים, הזרם סוחף אותנו פנימה אל הים.

כיצד מזהים זרם פריצה? – ארבעה סימנים עיקריים יסייעו לכם לזהות זרם פריצה. 1) אזורים חשופים שאין בהם שוברי גלים. 2) מים עמוקים. 3) צבע מים שונה מהסביבה. 4) קצף על פני המים.

מה עושים? – ראשית, שומרים על קור רוח. הסחיפה תהיה מהירה וקצרה ולבסוף הים יפלוט את הנסחף לאיזור חולי ורדוד, לכן יש להתאזר בסבלנות! שנית, אין לשחות נגד הזרם. האינסטינקט שלנו הוא לחתור לחוף אך עוצמת הזרם ועוצמת הים רק מתיש את כוחו של הנסחף וגורם לו לפאניקה ואובדן עשתונות.

בקיצור – שמרו על קור רוח. צפים ושומרים על הכוחות. לא נאבקים בזרם וממתינים שהים יפלוט אותך מתוך נתיב הסחף. והעיקר, זכרו רחצה מותרת רק בחופים מוכרזים ותחת עיני המצילים.

אגף החופים כאמור מריץ את ההסברה בכל אמצעי המדיה, מפיץ דפי הסבר בבתי הספר, מקיים שיעורים בבתי ספר באמצעות המצילים והציב שלטים לאורך רצועת החוף וליד תחנות ההצלה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך