"זמר בודד הוא הלב" – מוזיקה מזרחית בישראל

תערוכה חדשה במוזיאון אשדוד לאמנות, המגוללת את סיפורה של המוזיקה המזרחית בארץ, מקום המדינה ועד לפריצתה לזרם המרכזי של המוזיקה הישראלית בסוף שנות ה-90. התערוכה פותחת את פסטיבל מדיטרנה לתרבות ים-תיכונית, שיתקיים זו השנה החמישית במשכן לאמנויות הבמה באשדוד. ב-8 ביוני יתקיים אירוע פתיחה חגיגי של התערוכה הכולל מסיבת תקליטים של להיטי הזמר המזרחי מכל הזמנים בתִקלוט "פורטונה רקורדס", עם ה-DJs: אריאל "כלבתא" תגר, יואב "יויו פאעז" מגריזו, צח "צב" בר.
"זמר בודד הוא הלב" - מוזיקה מזרחית בישראל
אייל גולן וזאב נחמה. צילום: אדי ישראל.

ביום חמישי,ה-8/6/17 תיפתח במוזיאון אשדוד לאמנות התערוכה "זמר בודד הוא הלב", המגוללת את סיפורה של המוזיקה המזרחית בארץ מאז קום המדינה ועד פריצתה לזרם המרכזי של המוזיקה הישראלית בסוף שנות ה-90. התערוכה בנויה כסיפור המתפתח בסדר כרונולוגי, הַחל בהגירתם לישראל של מוזיקאים בעלי שיעור קומה מארצות מוסלמיות בשנות ה-50 למאה ה-20, ועד רגע שבירתה של "תקרת הזכוכית" של תעשיית מוזיקה זו, עם הצלחתו המטאורית של אייל גולן.

התערוכה פותחת את פסטיבל מדיטרנה לתרבות ים-תיכונית, שיתקיים זו השנה החמישית במשכן לאמנויות הבמה באשדוד, והיא מלווה בקטלוג רחב היקף הכולל מגוון מאמרים של כותבים שונים העוסקים בנושא. לרגל פתיחת התערוכה תתקיים במוזיאון ב-8 ביוני מסיבת תקליטים של להיטי הזמר המזרחי מכל הזמנים בתִקלוט "פורטונה רקורדס", עם ה-DJs: אריאל "כלבתא" תגר, יואב "יויו פאעז" מגריזו, צח "צב" בר. ת התערוכה אוצר ערן ליטוין, עורך מוזיקה בקול ישראל, אוצר ואספן, שעוסק בתיעוד ובמחקר של המוזיקה הישראלית.

בעשורים הראשונים למדינה לא ניתן למוזיקה המזרחית מקום ראוי בנוף התרבות הרשמית, וסיפורה משקף במידה רבה את זה של ציבור מאזינים רחב, שקולו הודר מן השיח הציבורי. התערוכה אינה מבקשת להגדיר "מוזיקה מזרחית" אלא להצביע על כמה מן ההיסטוריות והמיתולוגיות הבונות אותה. לשם כך היא יוצאת למסע בין תופעות מוזיקליות ייחודיות ובין דמויות מפתח בפנתיאון המוזיקה המזרחית: מְבצעים ונגנים, מלחינים ומְעבדים, מפיקים ומועדונים. כל אחד מן האנשים והמקומות האלה מוסיף אבן לפסיפס מפואר, שהניע את הקול המוזיקלי המזרחי מן השוליים אל המרכז.

התערוכה מצביעה על חשיבותה של המוזיקה המזרחית לסיפור הכללי של התרבות הישראלית, כשדה שמלכתחילה שילב "גבוה" ו"נמוך", מסורתי וחדשני, פיוט ופופ. בימים שבהם ישראל מדברת רב-תרבותיות אך נעה בעקביות לעֵבר הפרדה ובידול, מוזיקה מזרחית על שלל גווניה מסמנת אפשרות ליצירה של "גם וגם". במובן זה היא מהווה ביטוי של ים-תיכוניות עשירה, המושתתת על חליפין בין תרבויות.

ברוח זו מוצגים בתערוכה, בלי היררכיה, קטעי ארכיון ופריטי פופ וממורביליה, לצד יצירות של אמנים ישראלים עכשוויים. קטעי הווידאו שיוקרנו בתערוכה כוללים את הופעתו של ג'ו עמר בהיכל התרבות בתל אביב מתחילת שנות ה-60, את תזמורת קול ישראל בערבית משנות ה-70, הזמרת זוהרה אלפסייה בקטע נדיר מאירוע פרטי, הזמר פלפל אל-מסרי מתראיין למאיר שליו בתכנית אירוח משנות ה-80, קטע נדיר של האחרים כוויתי מנגנים באירוע משפחתי באמצע שנוה ה-70, ורבים נוספים. עטיפות התקליטים והתקליטונים, הכּרזות, כלי הנגינה וקטעי הווידיאו הנראים ונשמעים בתערוכה הם כמו גלויות, שהצופים מוזמנים לצרף זו לזו להרכבת סיפורים אפשריים. בין מאות עטיפות התקליטים והתקליטונים המציגים בתערוכה ניתן למצוא את אלו של ג'ו עמר, מרגלית צנעני, זוהר ארגוב, איציק קלה ועוד, שחלקם נדירים מאוד. בנוסף יוצגו בתערוכה כלי נגינה ופריטים מקוריים של היוצרים החשובים במוזיקה המזרחית, ביניהם הכינור והעוד של האחים אלכוותי, טייפ הסלילים עליו הוקלטו תקליטיו של זוהר ארגוב, הגיטרה והכובע של יהודה קיסר, הכינור של נגן התזמורת קול ישראל בערבית פליקס מזרחי, ועוד.

בתערוכה מציגים, כאמור, גם אמנים חזותיים, המתחקים אחר גיבורי התרבות שאבדו לדור הוריהם ולהם-עצמם ובתוך כך שבים ומוצאים במוזיקה תרבות עשירה שנדחקה הצִדה. המוזיקה והסיפורים הקשורים בה הם בעבורם מקור לרגש עמוק ויסוד לביקורת חברתית, הנחוצה כל כך בתהליך של ניסוח הזהות הישראלית. זמר בודד הוא הלב מבקשת לעשות צדק עם נכסי התרבות המוזיקליים המגוונים הללו. סיפור ההדרה של ראשית הדרך הופך בתערוכה לסיפור הצלחה, כמהלך שכיום נוכח כל כך בשדה התרבות הישראלית.

ניסיון מחקרי חלוצי זה, הכולל תערוכה וקטלוג רחב-היקף, יפתח את אירועי פסטיבל מדיטרנה לתרבות ים-תיכונית. פתיחה ביום חמישי ה-8.6.17 ועד 14.10.17

שרית חדד.
עבודת אמנות של נטע אלקיים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך