הקרב על החולים באשדוד

אם בעבר היינו עדים למאבקים בלתי פוסקים בין ארבע קופות החולים הפועלות באשדוד, הרי שרגע לפני פתיחת בית החולים הציבורי "אסותא" אשדוד, המאבק מחריף מאוד והופך לסוער. בקופת חולים מכבי מנצלים היטב את החיבור הישיר הקיים בין הקופה לחברת "אסותא" (חברת בת של מכבי), המפעילה את בית החולים החדש באשדוד, כדי לגייס מבוטחים חדשים. מצד שני, בכללית, הקופה הגדולה ביותר באשדוד (ובמדינה), יצאו בקמפיין פרסום אגרסיבי כדי לנסות ולצמצם את היקף העזיבה למכבי. גם במאוחדת ובלאומית לא קופאים על השמרים ועושים הכל כדי לשמור על המבוטחים שלהם * תמונת מצב עדכנית ומדויקת על מה שמתרחש מאחורי הקלעים של קופות החולים בעיר
הקרב על החולים באשדוד

אם מפרסם אשדודי מעוניין בימים אלה לקדם את העסק שלו בפרסום על שלטי חוצות ברחבי העיר, הוא צריך לדעת שאין שלט אחד פנוי לרפואה… הכל נרכש על ידי קופות החולים הגדולות, שמנהלות בינן לבין עצמן קרב מאסף על כל מבוטח בעיר. כל מי שנוסע ברכבו ברחבי העיר, יודע בדיוק על מה אנחנו מדברים. מצד אחד כללית, מצד שני מאוחדת וגם מכבי בולטת בקמפיין שלה.

נעבור מעט לנתונים. קופת חולים כללית היא הוותיקה והגדולה במדינה, עם קרוב ל-4 וחצי מיליון חברים ברחבי הארץ. מדובר ב-52% מכלל האוכלוסייה במדינה, בהחלט נתון מרשים. באשדוד הנתונים היו דומים עד לפני 2 עשורים לערך, אך שאר הקופות (מכבי, מאוחדת ולאומית) שמו דריסת רגל בעיר הנמל והלכו וגדלו, עד למצב שמכבי קרובה מאוד לכללית. הנתון הרשמי נכון לתחילת חודש פברואר 2017 הוא שלכללית יש באשדוד למעלה מ-73 אלף מבוטחים, ומכבי סוגרת עליה עם למעלה מ-63 אלף חברים בעיר. גם מאוחדת רושמת התקדמות משמעותית עם מעל 47 אלף חברים כאן באשדוד, כאשר גם לאומית נחשבת לשחקנית משמעותית בנתח האשדודי עם כמעט 39 אלף חברים.

המעברים בין הקופות היו ונשארו אופנתיים בכל תקופה, אבל בחודשים האחרונים הקרב מתחדד לאור פתיחת בית החולים הציבורי "אסותא" אשדוד. חשוב מאוד לציין כי מדובר בבית חולים ציבורי, שיעניק שירות לכלל תושבי אשדוד, ולא משנה באיזו קופה אתה חבר. אולם יחד עם זאת החיבור בין מכבי ל"אסותא" הוא ידוע ומוכר לכולם, ומעניק כמה וכמה פריבילגיות למבוטחי מכבי. עד לפני מספר חודשים במכבי הבליטו מאוד את החיבור לחברת הבת "אסותא", אך בעקבות ביקורת של בכירים במשרד הבריאות ושל הנהגת העיר, הוחלט להוריד פרופיל בנושא.

אחת הדמויות הבכירות במכבי אמרה לעיתון "המגזין": "זה נכון שמדובר בבית חולים ציבורי שישרת את כלל תושבי אשדוד, אבל כרגע יש הסכם ברור אך ורק למכבי מול בית החולים, לעומת שאר הקופות. זה אומר שמי שיזדקק לטיפול בחדר המיון יקבל את הטיפול בצורה הטובה ביותר, אבל כל מי שיצטרך לעבור בדיקות במרפאות החוץ ובשאר האגפים בבית החולים, כל קופה שולחת את המבוטח שלה לבית החולים עימו היא עובדת. כללית לדוגמא יפנו באופן אוטומטי לקפלן, ואנחנו מפנים באופן אוטומטי לבית החולים החדש באשדוד".

במכבי פרסמו לא מכבר כי מבוטחיה יהיו היחידים שלא יזדקקו לטופס 17 בכדי להגיע לחדר המיון בבית החולים החדש באשדוד. כל מבוטחי הקופות האחרות אומנם יקבלו שירות רפואי מלא עם ההגעה לחדר מיון, אך בהמשך יצטרכו לשגר טופס 17 חתום לבית החולים. מעבר לכך, למבוטחי מכבי יש אופציה לזמן תורים למרפאות החוץ בבית החולים בצורה ישירה, התיקים הרפואיים שלהם יהיו על מסכי המחשב בבית החולים, בעקבות החיבור הישיר הקיים בין מכבי ל"אסותא", וכן הם ייפגשו בבית החולים את הרופאים האישיים שלהם מקופות החולים ברחבי העיר, שחלקם יעבדו גם בבית החולים בשעות אחר הצהריים. "מדובר בסל של הטבות למבוטחי מכבי, שייהנו יותר בבית החולים החדש מאשר מבוטחי שאר הקופות, אבל אף אחד לא המציא את הגלגל כאן. לכללית יש בתי חולים שמסונפים אליה בצורה ישירה והמבוטחים של כללית זוכים להטבות דומות באותם בתי חולים. כאן באשדוד זה יהיה שונה", אמרה דמות בכירה במכבי.

בקופת חולים כללית יוצאים לקרב שיווקי אגרסיבי מאוד כדי לנסות ולצמצם את נדידת המבוטחים למכבי עד כמה שניתן. אחד מהבכירים בכללית בדרום אמר לעיתון "המגזין": "אי אפשר להתעלם מהעובדה שכללית היא הקופה הגדולה והמובילה בארץ בפער גדול משאר הקופות. גם באשדוד אנחנו מובילים ותמיד מחפשים דרכים לחדש ולשפר את השירות שלנו למבוטחים. בית החולים באשדוד הוא ציבורי ופתוח לכלל הציבור, ושום תרגיל פרסומי לא ישנה זאת".

גם במאוחדת משמיעים קולות דומים, ואחת מהבכירות בקופה אמרה לנו: "יש אצלנו גידול מתמיד במספרים, בזכות היחס והשירות שאנו מעניקים לציבור המבוטחים שלנו באשדוד. ברור לנו שיש כאן תנאי משחק שונים, אבל אנחנו ערוכים לכך, ובסופו של דבר הכל זה עניין של הסברה. מבוטחי מאוחדת יזכו לקבל את אותם תנאים של מכבי בבית החולים החדש באשדוד".

בקופת חולים לאומית באשדוד מתגאים בכך שגרף המצטרפים החדשים באשדוד עולה באופן עקבי: "בשנה שעברה רק אנחנו ומכבי היינו במגמה חיובית של מבוטחים חדשים לעומת אלה שעוזבים, וזה מסביר שהציבור אוהב מאוד את מה שהוא מקבל בקופה שלנו, הן ברמת השירות וכמובן ברמה הרפואית".

90% מתושבי ישראל ביקרו בשנה האחרונה אצל רופא המשפחה
ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם, בה הציבור מבקר לעיתים תכופות בקופת החולים. בסקר שנערך לא מכבר עולה כי 90% מהאוכלוסייה המבוטחת בארץ ביקרו בשנה האחרונה אצל רופא המשפחה שלהם. 35% מהם טוענים שביקרו רק לצורך קבלת אישורים ומילוי טפסים. עוד עולה מהסקר, כי כ-50% מהאוכלוסייה ביקרו אצל רופא מומחה במהלך שלושת החודשים האחרונים ו-19% ביקרו אצל רופא מומחה באופן פרטי.

אחד מכל ארבעה אנשים המבקר אצל רופא מומחה דרך קופת החולים, דיווח שהמתין יותר מחודש עד שהגיע התור שלו. 19% מהמשיבים המתינו בין שבוע לשבועיים לתור, 26% המתינו בין יומיים לשבוע, 9% הצליחו למצוא תור לאותו היום. מנגד, 14% היו צריכים להמתין בין חודש לחודשיים לתור ו-12% היו צריכים להמתין יותר מחודשיים על מנת לפגוש את הרופא המומחה. אורך התורים גורם גם לייאוש: על פי הסקר, 27% מהמטופלים דיווחו שהם ויתרו על הטיפול הרפואי בגלל זמן המתנה ארוך ולא סביר.
בישראל ל-84% מהאוכלוסייה יש את הביטוח המשלים של קופת החולים ו-57% דיווחו שיש להם גם ביטוח פרטי. בסקר השיבו 6% מהנשאלים שהם הרגישו צורך לשלם שוחד, תשלום לא פורמאלי באופן דיסקרטי, על מנת לקבל שירותי בריאות מועדפים.
רמת שביעות הרצון באופן כללי משירותי הקופות וממערכת הבריאות גבוהה: 89% מרוצים או מרוצים מאוד משירותי הקופות ו-63% מרוצים או מרוצים מאוד ממערכת הבריאות. אבל מאידך רמת הביטחון בקבלת סיוע בעת מחלה קשה נמוכה: רק 44% בטוחים ובטוחים מאוד שיקבלו את הטיפול הטוב והמועיל ביותר בעת מחלה קשה, ורק 31% בטוחים ובטוחים מאוד שיכולו להרשות לעצמם את הטיפול לו הם יזדקקו.

כל תושב זכאי לקבל שירותי בריאות באמצעות אחת מקופות החולים
מאז 1995, ובהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, כל תושב ישראל זכאי לקבל שירותי בריאות באמצעות אחת מקופות החולים, בהתאם לבחירתו. סל השירותים קבוע בחוק והוא כולל רשימה של שירותים רפואיים, טכנולוגיות רפואיות ותרופות שעל כל אחת מהקופות לספק לעמיתיה בהתאם לצורך הרפואי, בחינם או בעלות נמוכה. מימון שירותי הרפואה מועבר לקופת החולים על ידי המדינה באמצעות המוסד לביטוח לאומי. התשלום נעשה על פי נוסחת קפיטציה, שלוקחת בחשבון את מספר המבוטחים בכל קופה, את גילם, מינם ומיקומם הגאוגרפי. המקור התקציבי בנוי מתמיכה מתקציב המדינה, מס בריאות והשתתפויות עצמיות של מבוטחי הקופות.

קופות החולים חיות על שני מקורות הכנסה עיקריים: על המדינה, שמעבירה אליה את מס הבריאות שגבתה מהעובדים, ועל החולים שמשלמים על הביטוחים המשלימים, על אגרות ביקור אצל רופא ועל השתתפות עצמית בפרוצדורות רפואיות שונות.
שדה הקרבות העיקרי של קופות החולים, הוא הניסיון לקבל נתח כמה שיותר גדול מהמדינה: כספים שמקורם במס הבריאות וכספים שמקורם בהעברה ישירה של משרד האוצר. מדובר בסכומים שמגיעים לעשרות מיליארדים. נוסחת הקפיטציה היא לב ליבו של תקציב קופות החולים, והיא מהווה 88% מאותם עשרות מיליארדי שקל. השיטה שבה המדינה מחליטה כיצד לחלק את העוגה בין קופות החולים נקראת קפיטציה. ארבעה פקידי ממשלה (2 ממשרד האוצר, 2 ממשרד הבריאות) קובעים את השיטה הזו אחת לכמה שנים. בלי פרוטוקולים, בלי דיון ציבורי.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך