הקרב נגד המלכלכים הסדרתיים

עיריית אשדוד החליטה כבר לפני תקופה ארוכה להחריף את המאבק נגד אלה שלא שומרים על איכות החיים בעיר הנמל, ורושמת קנסות לכל מי שעובר על החוק, מי שמסייע במאבק החשוב הזה הם 600 תושבי העיר שהוכשרו כנאמני ניקיון. מנכ"ל העירייה אילן בן-עדי: "החלום שלי זה עיר יפה ללא עובדי ניקיון" זרקתם פסולת בניין במדרכה הציבורית? תשלמו 750 שקל. זרקתם סיגריה ברחוב? תשלמו 250 שקל.
פינוי אשפה

עיריית אשדוד יצאה לפני יותר משנה במאבק כולל נגד אלה המזהמים ומלכלכים את המרחב הציבורי, ולא מהססת לרשום קנסות גבוהים מאוד נגד כל אלה שעוברים על החוק. לא מכבר הסתיימה עוד הכשרה לפעילי סביבה, האמונים על ניקיון העיר והשמירה על ערכי הקיימות, במהלכה פגשו ציבור המתנדבים, דמויות חשובות מעולמות תוכן מגוונים, אשר הרצו בפניהם בענייני סביבה והציגו בפניהם את הנעשה באשדוד ואת המגמות ההולכות ומתרחבות בכל מה שקשור להטמעת המודעות לערכי הסביבה. מערך נאמני הניקיון באשדוד מונה כ-600 תושבים, נאמני ניקיון המגלים יחד מוטיבציה גבוה, אכפתיות וזיקה לאיכות הסביבה.

ההכשרה מותאמת לתושבים מגיל 16 ומעלה, מתנדבים, נציגי ועדי בית ופעילי מינהלות, והיא מועברת ע"י מערך נאמני ניקיון במשרד להגנת הסביבה, במפגש של כ-3 שעות. ההכשרה כוללת רקע כללי על מבנה המשרד להגנת הסביבה ופעילותו. דרכי דיווח על עבירות של השלכת פסולת מרכב. דוגמאות לקנסות נגד מזהמי הסביבה ולפסקי דין בעקבות דיווחים של נאמני ניקיון. עקרונות לאורח חיים מקיים שכל אחד מאיתנו יכול לעשות על בסיס יום יומי.

בסיום ההכשרה זכאים הנאמנים לתעודת נאמן ניקיון (כרטיס) בחתימת השר להגנת הסביבה. עם קבלת הכרטיס הם מוסמכים לדווח על עבירות השלכת פסולת מרכב לרשות הרבים שהתבצעו לנגד עיניהם. הדיווח נעשה בזמנם החופשי ובמידה והם עדים לעבירה יש באפשרותם לפעול. "המטרה העיקרית מבחינתנו זו מודעות ולייצר 'צבא' של תושבים אכפתיים ועיניים נוספות שידווחו למוקד 106 על מפגעים סביבתיים שונים", אומרים בעיריית אשדוד.

בתוך כך, מציינים בעירייה את הקנסות על מגוון עבירות במסגרת חוק מדינה לשמירת הניקיון, הנעים בין 750-250 שקל ליחיד ועד 750-1500 שקל לתאגיד. עוד אומרים בעירייה כי לפעילותם של נאמני ניקיון יש יתרון כפול: הקנסות הנגבים מופקדים ב"קרן לשמירת הניקיון" הפועלת לקידום מהפכת המחזור, לצד נושאים סביבתיים בסיסיים ולקידום החינוך הסביבתי, לטובת הציבור בכל רחבי הארץ.

מנכ"ל העירייה אילן בן עדי, התייחס לחשיבות של נאמני הניקיון: "לא פעם, אנו נתקלים בנהג שמלכלך את רשות הרבים כדי לשמור על ניקיון הרכב שלו. התפיסה היא ש"בחוץ" זה לא שלנו, כאשר הנכס האמיתי של הציבור זה רשות הרבים וחובתנו לשמור עליו. עד כה ישנם כ-600 נאמני ניקיון. החלום שלנו הוא שתהיה לנו עיר יפה ונקייה ללא עובדי ניקיון".

שלמה רוטנברג, ראש מינהל תפעול, הוסיף ואמר בעניין זה: "אני גאה ושמח לראות את המודעות הגבוהה של התושבים לניקיון. הגעתם של נאמני הניקיון להכשרה מצביעה על תושבים אכפתיים הדואגים לסביבתם כמו ביתם. מעבר לערכים ולאזרחות טובה, אנו רואים בהם מכפיל כח עירוני בגיוס עוד 'זוגות עיניים' שיעזרו לפיקוח והאכיפה של העירייה. השאיפה שלי שיהיו 250 אלף נאמני ניקיון בעיר".

"אנו רואים בתושבים אלו מובילי דעת קהל, שפועלים למען הסביבה ואיכות החיים, ואנו מצפים מהם לדווח למוקד 106 על כל אירוע חריג ופגיעה אפשרית בסביבה כגון זרימת ביוב למערכת הניקוז, שמובילה לנחל ולים, ביוביות שפורקות בנחל, משאיות המשליכות פסולת בניין או אסבסט בשטחים פתוחים וכל עבירה אחרת. בכל מקרה אין להתעמת עם העבריינים", אומרים במינהל התפעול.

בשורה התחתונה, אדם המשליך בדלי סיגריות מחלון רכבו, או בחופי הים, בפארקים העירוניים, באתרי הטבע ובמרחב בציבורי, מסתכן בכך ש"נאמן ניקיון", תושב רגיל הנושא בתעודה כחוק, יכול באמצעות דיווח פשוט לקנוס אותו במאות שקלים, מבלי שהוא מתעמת עם משליך הפסולת. "העירייה משקיעה מאמצים רבים בניקיון ובשיפור חזות העיר ומצפה מהתושבים להיות שותף בשמירה על העיר היפה שלנו", מסבירים בעירייה ומציינים: "רובם המכריע של תושבי אשדוד מבקשים לנקוט באכיפה כנגד מי שמזלזל במרחב הציבורי ובנכסים המשותפים לכל התושבים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך