מפחיד: זה החומר המסוכן ששאפנו בלילה כתוצאה מהשריפה

במשך שנים זרקו המפעלים הגדולים פסולת רעילה באזור אתר הפסולת רתמים שנחשב השלישי בגודלו בארץ, עד שבשנת 2003 זה נעצר מעט. אמש התרחשה שריפה במקום שהבעירה חומרים מסרטנים ומסוכנים שהוטמנו באדמה במשך שנים, הקריאה חובה

לפני שלוש שנים בדיוק הממשלה אישרה החלטה של השר להגנת הסביבה דאז, עמיר פרץ, הקובעת שיש לטפל באתר הפסולת הישן של אשדוד, שהפך בשנים האחרונות לאחד המפגעים הסביבתיים החמורים והמסוכנים בישראל. אתר הפסולת הזה היה אחד המצבורים הגדולים בארץ של פסולת מסוכנת הגורם לזיהום מי תהום (להזכירכם מי תהום מיועדים לשתיה בהרבה ערים ברחבי הארץ). ומכיוון שהיו בו כל הזמן שריפות, הוא היה פולט גזים רעילים לסביבה. לפי הצעת ההחלטה, תקצה הממשלה 63 מיליון שקלים, המיועדים בין השאר לכיבוי השריפות באתר.

האתר נקרא "רתמים". הוא שימש עד שנת 2003 אתר הפסולת של אשדוד והיה אתר הפסולת השלישי בגודלו אחרי חירייה וחיפה. במשך שנים רבות, עד תחילת פינוי פסולת רעילה באופן מוסדר לרמת חובב, הועברו אליו כמו כמויות גדולות של פסולת מסוכנת.

לפני שש שנים עשתה חברת L.D.D סקר היסטורי בשביל המשרד להגנת הסביבה, והעריכה בעקבות זאת שבאתר היה פסולת תעשייתית בכמות אדירה של 235 אלף טונות לפחות. בסמוך לו היה גם לאתר בריכות עם שפכים תעשיתיים בהיקף גדול שיובשו במשך השנים בהשקעה כלכלית גבוהה.

את הפסולת והשפכים העבירו בזמנו כ-60 מפעלים ומוסדות באזור ובהם בתי זיקוק, מפעלים כימיים ומשרד הביטחון. הפסולת הכילה בין השאר כמויות גדולות של מתכות רעילות, חומרי הדברה וחומרים מסרטנים כמו בנזן. חומרים אלו התפשטו לסביבה וזיהמו מי תהום.

רוב השפכים והפסולת המוטמנת באתר הגיעו ממפעלים שנבנו באשדוד ובמשך עשרות שנים בזמן כהונתו של ראש העיר דאז אינג' צבי צילקר העלימו עיין בעיריית אשדוד מהשלכת הפסולת וזיהום האוויר בטענה שהמפעלים הללו רגורמים לרווח לעיר אשדוד.

מאז כהונתו הראשונה של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי בשנת 2008 נעשו מאמצים רבים לסלק את המפגע הסביבתי המסוכן הזה, ובהשקעה כלכלית נבונה יחד עם המשרד להגנת הסביבה הצליחו בעירייה להפוך את נחל לכיש שהיה חלק ממקבלי השפכים לנחל מהנקיים ביותר בארץ (כך ע"פ סקר המשרד להגנת הסביבה) וגם למנוע שימוש באתר הפסולת רתמים ולשקם אותו בהשקעה אדירה של עשרות מיליוני שקלים, אך את מה שנשאר ספוג באדמה לא היה ניתן לשנות.

למרות ההשקעה הגדולה גורמים עבריינים החלו לאחרונה לחפור במקום בכדי לחפש מתכות לצורך קניה ומכירה ובכך גרמו לגזים לחזור לאוויר, וזוהי הסיבה לשריפה המסוכנת מאוד שהתחרחשה במהלך הלילה.

בסרטון ניתן לראות את תחילת השריפה אתמול בשעות הצהריים המאוחרות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך