2 קצינות הצטרפו למערך קציני התקשוב בגדודים קרביים

סג"ם מיכל פטלביץ' וסג"ם ענבל בן אלי מאשדוד, סיימו לאחרונה את השלמת הקצונה הארוכה ביותר בצה"ל. מדובר במסלול קשר"גים, מסלול ייעודי לתפקיד קציני תקשוב גדודיים קרביים * הקשר"גים הם יד ימינו של המג"ד בעולמות התקשוב והטכנולוגיה. ענבל התגייסה למסלול ייעודי לקצונה, ובמהלך ההכשרה סופחה לחטיבה הצפונית בעזה. מיכל התגייסה לקורס מנהלי רשת, סייעה להעביר את מערכת המחשוב של בה"ד 6 לעיר הבה"דים, יצאה לקורס קצינים וסופחה לחטיבת הנח"ל. היום מיכל היא קשר"ג ביחידת הצניחה וההטסה וענבל משרתת כקשר"ג בבא"ח גולני. "ייחודו של התפקיד הוא בשילוב שבין שירות קרבי לבין הכשרה מקצועית בתחומי התקשוב", הן אומרות.
2 קצינות הצטרפו למערך קציני התקשוב בגדודים קרביים
סג"ם מיכל פטלביץ'.

אל הקבוצה המרשימה והגדלה מידי שנה של צעירים אשדודים המשרתים בצה"ל שירות משמעותי, ויוצאים אל מסלול הקצונה, הצטרפו בימים אלה שתי קצינות: סג"ם מיכל פטלביץ' (20) וסג"ם ענבל בן אלי (20). השתיים סיימו את השלמת הקצונה הארוכה ביותר בצה"ל, מסלול קשר"גים של חיל התקשוב, שהוא מסלול ייעודי לתפקיד קציני תקשוב גדודיים קרביים. לאחר ההכשרה הארוכה והאינטנסיבית, הן שהו במשך מספר ימי חפיפה נוספים בבה"ד 7, בית הספר הארצי לקשר תקשוב והגנה בסייבר על מנת להתחיל את תפקידן כשהן מוכנות לכך לחלוטין.

כל אחת מהקצינות הגיעה אל המסלול באופן אחר: מיכל התגייסה, עברה קורס של מנהלי רשת, שובצה ושירתה במדור מחשב ולאחר מכן יצאה לקורס קצינים, ואילו ענבל התגייסה באוקטובר 2015 למסלול ייעודי לקצונה של חיל התקשוב.

בתפקידן כקשר"גיות נמצאות ענבל ומיכל בתוך מערכת משמעותית מאוד עבור צה"ל, ועומדות בפני שירות מאתגר ומעניין הפותח בפניהן אפשרויות קידום בתפקידים שונים בחיל התקשוב ולאחר השחרור מאפשר השתלבות אזרחית בתוך חברות היי-טק ותקשורת. הקשר"ג, מפקד מחלקת התקשוב בגדודים הקרביים, מאפשר ללוחמה להתבצע באמצעות מערכות תקשוב, שליטה, בקרה, תקשורת, קשר, אבטחת מידע ומחשבים, תוך פיקוד על מחלקת חיילים.

חיל התקשוב נמצא למעשה בכל מקום והוא נדבך חשוב התומך בכל המערכות הצבאיות. תחום האחריות שלו רחב מאוד וכולל בין היתר קביעה של מדיניות בנושאי הצפנה ופיתוח מערכות ביטחון ומידע. עם כניסת העידן הדיגיטלי שיפר צה"ל את היכולות הטכנולוגיות שלו, דבר שמאפשר תמיכה טובה יותר בכוחות הלוחמים בשטח. באמצעות מערכות מתקדמות אלה מסוגלים היום מפקדים הבכירים לשלוט באופן מלא בכוחות הלוחמה השונים באוויר, בים וביבשה, ולהביא לתוצאות מדויקות ומוצלחות יותר. חיל תקשוב חולש על תחומים רבים ומגוונים: פיתוח מערכות לוחמה אלקטרוניות, מערכות מכ"ם (גילוי כיוון מרחוק), מערכות סלולאריות, לווייניות ועוד.

"החלטתי לנסות משהו חדש"
סג"מ מיכל פלטביץ' (20), בוגרת מקיף ח', לא רצתה ללמוד בתיכון במגמת מחשבים, והתחום לא עניין אותה. "לא התעסקתי במחשבים בכלל", היא מספרת, "למדתי פיזיקה וביולוגיה. כשקיבלתי את המנילה החלטתי לנסות משהו חדש, ובחרתי לצאת לקורס מנהלי רשת. שם למדתי על מחשבים, אופיס, תוכנות שיש ברשת הצבאית ומערכות הפעלה. אחרי שירות של שמונה חודשים בקריה, החלטתי לצאת לקצונה, כי גיליתי שאני מאוד אוהבת את תחום הזה, שקודם לא הכרתי, ואני רוצה עוד ממנו".

יש משהו מיוחד שעשית, שהשפיע על ההחלטה?
"הייתי באט"ל בקריה, ותחתיו נמצא בה"ד 6. סייעתי להעביר את מערכת המחשוב של הבה"ד לעיר הבה"דים. אני ונציגים היינו שם חודשיים, ועזרנו עם העברת המחשבים והעברת כל המידע לרשת עיר הבה"דים".

לפני היציאה להשלמת החיילית במסלול הקצונה, סופחה מיכל לחטיבת הנח"ל. "מי שהיה במטה הולך לחטיבה ולהיפך, כדי להכיר עולמות שונים", היא מסבירה. "אני הגעתי לקורס מהקריה, וסופחתי לנח"ל לחודשיים. הייתי בפלוגת קשר ועברתי בין המחלקות על מנת ללמוד כמה שיותר לקראת ההשלמה".

בסיום המסלול שובצה מיכל כקשר"ג ביחידת צניחה והטסה. היחידה אחראית על הצניחות על ההכשרות של מדריכי צניחה.

יש לך עצה לבנות העומדות לפני גיוס?
"גם אם מקבלים שיבוץ שחושבים שלא מתאים או שלא אוהבים, צריך לזכור שהצבא פותח דלתות חדשות. לא לשפוט את התפקיד לפי השם שלו, לבוא עם ראש פתוח, לא להתקבע. חיל התקשוב הוא חייל מאוד טכנולוגי ומתפתח, מתקדמים איתו הלאה, ויש הרבה תפקידים שיכולים לתת מקפצה גדולה לאזרחות בגלל ההתעסקות עם הטכנולוגיה".

מסלול ייעודי לקצונה
סג"ם ענבל בן אלי (20), בוגרת מקיף ז' הקריה, ידעה כבר מיום גיוסה כי היא יוצאת למסלול ארוך המיועד לקצונה. את המיונים למסלול הייעודי הזה, שאורכו שנה וחודשיים, עושים כבר לפני הגיוס. לאחר הטירונות עוברים קורס יסוד, לאחר מכן יוצאים לסיפוח כדי להתמקצע, ואז להכנה לקצונה בבה"ד 1 ולהשלמה חיילית בבה"ד 7.

מועמדים אשר נמצאים מתאימים למסלול ההכשרה, עוברים את השלבים השונים שלו כקבוצה מגובשת ומאוחדת. לתפקיד מתקבלים רק בעלי כשירות רפואית ללוחמה ביחידות חי"ר שונות, או ליחידות לוחמה שאינן חי"ר. על מנת להתקבל למסלול יש לעבור מסלול מיונים הכולל: מילוי שאלון העדפות ותיעדוף גבוה של התפקיד, גיבושון בן יומיים בחיל תקשוב, מעבר של תהליך סיווג בטחוני בהצלחה לפני מועד הגיוס, מבדקי קצונה בציונים גבוהים לאחר הגיוס. נתונים אישיים מותאמים לקצונה, והתחייבות לשירות קבע במשך 16 חודשים.

לאחר תהליכי המיון הראשונים, עוברים טירונות בת עשרה שבועות, רובאי 03, וקורס מקצועי בן עשרה שבועות בביה"ס הארצי לתקשוב בבה"ד 7. בסיום ההכשרה יוצאים לתעסוקה מבצעית ולאחריה לשירות ביחידה מבצעית במסגרתה מסופחים למשך 12 שבועות לגדודי חי"ר, שריון, תותחנים או הנדסה.

השלב הבא במסלול הוא קורס קצינים. קורס הקצינים מחולק לשני חלקים: קורס קציני יבשה – מתקיים בבה"ד 1 ומשותף לחיילי חי"ר, תותחנים, תקשוב, הנדסה, נ"מ ויחידות מיוחדות, וכאמור, ההשלמה החיילית בבה"ד 7.

סג"ם ענבל בן אלי.

מה היתרונות במסלול הזה?
"המסלול מכוון לקצונה, גם הקורס וגם החיילים מאוד ממוקדים, יודעים מה המטרה. כל הזמן נמצאים במוטיבציה גבוהה לשרת ולתרום. זה אמנם מסלול אינטנסיבי וקשה, אבל הרווחתי חברות לחיים. כשהבנות סביבך כאלה, זה עוזר לך להמשיך. גם היום אנחנו עוזרות אחת לשנייה. לא ידעתי הרבה על המסלול לפני כן, אבל אני ממליצה עליו. לדעתי, זה נותן יתרון אדיר על הרבה אנשים אחרים שיוצאים לקצונה".

ענבל הוצבה כקצינת קשר גדודי בבא"ח גולני. "ביקשתי לשרת בשטח, כי לא רציתי יומיות", היא מספרת, "בגלל האופי שלי, אני פחות אוהבת לשבת במשרד מול מחשב, ובא"ח גולני זה כיף, כי זה הכשרות של טירונים, יש תזוזה, לא שקט. אנחנו מתעסקים גם במכשירי קשר וגם בתקלות מחשוב. גם לתקן וגם להתקין מחדש. בתור קצינה אני מפקדת על חיילים, והם אלה שמתפעלים".

למה הכוונה בתפקיד "קצין קשר ותקשוב גדודי"?
"מפקד מחלקת תקשוב בגדודים הקרביים, מפקד על מחלקה של לוחמים מנוסים ומקצועיים אשר מתמחים בהפעלת מערכות דיגיטליות מתקדמות, ומפעילים דרכן תחומים מגוונים אשר מאפשרים למפקדים הבכירים את השליטה המקסימלית על כל הכוחות בכל פעילות מבצעית או מצב לוחמה. יחד עם גדודי החי"ר, השריון, התותחנים והיחידות המיוחדות, נחשבת מחלקת הקשר"ג למחלקה לוחמת לכל דבר ועניין ומהווה חלק בלתי נפרד מהלחימה. התפקיד מאפשר קידום ופיתוח קריירה צבאית מרתקת בתוך ליבת חיל התקשוב".

אחווה אשדודית
גם מיכל וגם ענבל מספרות שלהגיע לקורס קצינים ולגלות שיש עוד מישהי מהעיר שלך, מהווה חיבור והרגשה טובה. "היינו יחד, בין אם בנסיעות לצבא, וגם בבסיס יש חיבור. גם כשהיינו בבית ויוצאות בערב, פגשנו אחת את השנייה", מיכל אומרת, וענבל מוסיפה: "זה עוזר כשאת לא מכירה אף אחד, ואת שומעת שיש מישהי מאשדוד, מיד נוצר קשר ראשוני ושואלים 'איפה למדת', 'את מי את מכירה', וזה גם נעים שלא צריך להעביר נסיעות לבד".

למה לצאת לקצונה?
מיכל: "אני אישית השתניתי מקצה לקצה. למדתי המון על עצמי, איך להתנהג לאנשים, למדתי דברים שיעזרו לי בהמשך החיים. זה אתגר ובשביל זה אנחנו כאן". ושתי הקצינות החדשות מאשדוד מסבירות כי ייחודו של התפקיד הוא בשילוב שבין שירות קרבי, פיתוח כישורי פיקוד ומנהיגות, לבין הכשרה מקצועית בתחומי הקשר, המחשבים והתקשורת. "תחומי הפעילות של חיל התקשוב מרתקים, מאתגרים ומשמעותיים מאוד למערכת הצבאית", הן מסכמות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך