חברת 'מקורות' אשדוד מציגה: הקריסה הכלכלית הגדולה בתולדות המדינה

אתר TheMarker חושף: עשר שנים לאחר שיצאה לדרך התוכנית של חברת המים הלאומית מקורות להיכנס לעולם ההתפלה, פרויקט הדגל של החברה הממשלתית הממוקם באשדוד מוכרז ככישלון צורב, עם חובות הולכים ומצטברים של 1.6 מיליארד שקל.
חברת 'מקורות' אשדוד מציגה: הקריסה הכלכלית הגדולה בתולדות המדינה

מתקן ההתפלה של מקורות באשדוד, שהתחיל לספק מי ים מותפלים לפני שנה — קרס פיננסית. הכנסות הפרויקט אינן מכסות את הוצאותיו, וזרוע הפרויקטים של מקורות, החברה הבת מקורות ייזום, אינה מסוגלת לשרת את החוב שנטלה בעבור בניית המתקן, בסך כ–1.2 מיליארד שקל.

חצי מהחוב לטובת המיזם העמיד בנק ההשקעות של האיחוד האירופי (EIB), ובחצי השני נשא קונסורציום בהובלת בנק הפועלים. לפי הערכות, בנק הפועלים אחראי לאשראי של כ–400 מיליון שקל, וליתר כלל ביטוח ועמיתים.

בדיון שנערך לפני פסח בדירקטוריון מקורות התברר כי הכשלים הטכניים במתקן ההתפלה לא נפתרו, וכי הוא צפוי לספק מים בשיעור של 80%–85% מכפי שחויב לספק לפי תנאי הזיכיון ומכפי שנקבע במודל העסקי. משכך, המיזם נדרש להזרמת הון נוספת כדי לעמוד בהחזרי החוב לבנקים, כשלא ברור אם מדובר בהזרמה אחרונה ואם המתקן יוכל בכלל להשתקם בעתיד.

בממשלה ובדירקטוריון מקורות החליטו, לפי שעה, לא לשפוך כסף נוסף עד שיתבררו ממדיו האמיתיים של הבור שנפער בפרויקט. זאת, תוך אי־ודאות מביכה באשר לנתוני האמת שמציג המיזם. החלטה סופית בנושא תתקבל בדיון שייערך היום בדירקטוריון.

בעקבות עצירת התשלומים, הפרה לכאורה מקורות ייזום את תנאי ההלוואות שקיבלה מהבנקים , ואלה יכולים לדרוש את מימוש ערבויות הביצוע, להגיש בקשה לכינוס נכסים ולהשתלט על המתקן. מקורות ייזום ביצעה כבר בדו"חות הכספיים מחיקה של כ-400 מיליון שקל בגובה ההון העצמי בפרויקט, כאשר משמעות הדבר היא: פגיעה בכיס הציבורי (באמצעות חשבונות המים).

בימים הקרובים יתכנסו במשרדי האוצר, האנרגיה והמשפטים כדי לדון במהלכי הממשלה נוכח האירוע, ולבחור באסטרטגיה לקראת הסדר החוב הבלתי־נמנע. זאת, לאחר שיתבררו סכומי ההשקעה האמיתיים, וכן יתבהר עתידו של הפרויקט.

מקורות מסרה בתגובה: "החברה שאפה להקים את מתקן ההתפלה באשדוד באופן עצמאי, על בסיס הידע והניסיון ההנדסי שנצברו לאורך שנים. למרות זאת, החליטה הממשלה שהמתקן יוקם על ידי חברה בת באמצעות קבלן חיצוני, קבוצת IVM, שסיימה את עבודות ההקמה באיחור של שנתיים.
"בבדיקות שנערכו לפני ההפעלה התגלו תקלות חמורות במתקן שמונעות את הפעלתו התקינה. עקב כך הוגשה נגד הקבלן תביעה. בהתאם לכללי החשבונאות, נאלצה מקורות ייזום למחוק בדו"חות הכספיים סכום של 366 מיליון שקל בגין הפרשה לירידת ערך של מתקן ההתפלה.

"אשדוד התפלה הכינה תוכנית תיקונים בניהול עצמי, בליווי וייעוץ של חברת התפלה זרה מובילה, שתשמש מומחית לתפעול ואחזקה — כך שהמתקן יוכל לספק את כמות המים הנדרשת בטווח הזמן הקצר ביותר. תוכנית זו הוצגה לגופים המממנים ולמדינה, ומתקיימים עליה דיונים אינטנסיביים. לדעת מקורות, ניתן ונכון שהחברה, המממנים והמדינה ישלבו כוחות ויתניעו מיידית תוכנית שיקום למתקן. זו הדרך הנכונה לפתרון הנושא עבור משק המים, מקורות והמממנים".

צילום תמונת מפעלי החברה: אתר 'מקורות'.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך