בפעם השנייה: ביהמ"ש ביטל מכרז של נמל אשדוד

בפסק הדין נכתב כי ועדת האיתור של הנמל "השחיתה את הזמן לריק" ונראה כי החליטה מראש מי הזוכָה במכרז והתעלמה לחלוטין מכך שלא היה לה את הניסיון הדרוש לתפקיד.
נציגי הליגה נגד השמצה ביקרו בנמל אשדוד
צילום: דוברות נמל אשדוד

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע ביטל זו הפעם השנייה מינוי של עו"ד שזכתה במכרז לתפקיד היועצת המשפטית של נמל אשדוד. סגן נשיאת בית הדין, השופט אילן סופר, קבע לפני מספר ימים כי החלטת ועדת האיתור הייתה פגומה וכי חבריה "היו נעולים בדעתם".
 
באוקטובר 2013 פורסם מכרז לאיוש יועצת משפטית בנמל אשדוד. מתוך 27 מועמדים המליצה ועדת האיתור על מינוי של עו"ד שעבדה אותה שעה בנמל כממלאת מקום היועצת המשפטית היוצאת. בפברואר 2014 דירקטוריון הנמל קיבל את המלצתה.

מספר חודשים לאחר מכן הגיש המועמד שזכה במקום השלישי תביעה לביטול המינוי ומינויו במקום הזוכָה. באוגוסט 2015 בית הדין לעבודה נענה לתביעתו בחלקה, ביטל את המינוי, והורה לוועדת האיתור להתכנס מחדש ולבחון שוב את הניקוד שהעניקה למועמדים. בהתאם לכך, ועדת האיתור קיימה 13 ישיבות שלאחריהן אישרה את הבחירה המקורית באותה זוכָה.

גם הפעם הגיש אותו עו"ד תביעה כנגד המינוי. התובע טען כי שוב נפל פגם בהתנהלות הוועדה, ששקלה קריטריונים לא רלוונטיים ונתנה לזוכָה ניקוד שלא מגיע לה.
מנגד טען הנמל כי החלטת ועדת האיתור התקבלה כדין. עוד לטענתה, התובע הוא שהתנהל בחוסר תום לב כאשר העביר מסמכים לא רלוונטיים ולא מדויקים. עוה"ד שזכתה במכרז הוסיפה כי הוכיחה שהיא עומדת בכל הקריטריונים, ואף טענה כי אין מקום להתערבות בית הדין בהליכי מיון לקבלת עובדים.

אלא שבחינת הראיות, בהן נתוני המועמדים והפרוטוקולים של דיוני הוועדה הובילה את סגן הנשיא סופר למסקנה כי גם הפעם הוועדה שגתה.

השופט קבע כי מנתוני הנתבעת עולה כי כלל לא התעסקה בתחום של ייעוץ משפטי במגזר המסחרי-כלכלי – תנאי מהותי במכרז, וניכר כי "חברי הוועדה היו נעולים בדעתם" לבחור אותה, עד כדי התעלמות מוחלטת מחוסר הרלוונטיות של ניסיונה המקצועי לתפקיד. לעומת זאת, בנוגע לתובע, נמצא כי הייתה הפחתת ניקוד שלא במקומה, וכי הוועדה הקשתה עליו יתר על המידה.

לסיכום נקודה זו כתב השופט סופר כי "הוועדה הקדישה זמן רב להערכת המועמדים, אך השחיתה אותו לריק. רוב זמן הדיונים הוקדש לשאלות המשנה הנוגעות למחזורי הפעילות של החברות, חיפוש אחר דוחות ומאזנים, עיון באתרים, קריאת כתבות ועוד. אלא שפעילות זו הייתה אמורה להיות רק בשולי הדיון ועיקרו היה צריך לגעת ברלוונטיות הניסיון של המועמדים לתפקיד יועץ משפטי של החברה…".

בנסיבות אלה, השופט קבע כי שוב נפלו פגמים חמורים בהתנהלות ועדת האיתור שאף התעלמה מהנחיותיו הברורות של בית הדין בהליך הקודם.
"שמירה על עיקרון השוויון בין המועמדים וטוהר המידות הינו מנשמת אפו של המכרז הציבורי, וניתן להשיגו רק אם המועמדים יודעים שהם יכולים לסמוך על הגינותה של הרשות הציבורית", כתב השופט והחליט שהפתרון הנכון במקרה הזה הוא להחליף את הרכב הוועדה ולהורות על בחינה מחודשת של המועמדים. הוא לא מצא לנכון להורות על מינוי התובע בעצמו.  

 נמל אשדוד חויב בהוצאות משפט של 50 אלף שקל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך