הטובים לסייבר: משה רימוק האשדודי עושה חיל!

טוראי משה רימוק מאשדוד הוא מבולטי החיילים אשר סיימו הכשרתם כתוכניתנים באקדמיה הצה"לית למקצועות המחשב וההגנה בסייבר של אגף תקשוב. צה"ל עובר בשנים האחרונות מהפכה טכנולוגית משמעותית, הלחימה הופכת להיות מבוססת רשת, ומערכי התקיפה מבוססים על טכנולוגיה מתקדמת. על כתפי מערך ההכשרה הטכנולוגי של הצבא מונחת אחריות כבדה. התוכניתנים מהווים את חוד החנית הטכנולוגי בתחום הפיתוח הממוחשב ותוצרי עבודתם משפיעים על תחומים מבצעיים ושוטפים כאחד "תמיד רציתי להגיע לקורס התכנות ולהשתלב בצבא במקום שבו אוכל לתרום בצורה הטובה ביותר", אומר משה.
הטובים לסייבר: משה רימוק האשדודי עושה חיל!
צילום: דובר צה"ל

אגף התקשוב, הצעיר מבין אגפי המטה הכללי, מלווה מקצועית את צה"ל לעידן המהפכה הדיגיטלית. תוצריו המתקדמים מעצבים את שדה הקרב המודרני. לאור השפעת התקשוב על עיצוב והפעלת צה"ל, הפך האגף למפעיל הכוח העשירי בצה"ל. מעבר להגדרה, מדובר במשימה בעלת משמעות ואחריות מבצעית כבדת משקל המשקפת את האמון אותו רוכשים מפקדי צה"ל, בכל הרמות, ליכולות האגף ואנשיו.

נוסף על כך, כחלק מהשינוי הכללי החל בצה"ל, התרחב האגף ותחתיו הוקמה חטיבת ההגנה בסייבר, זאת כחלק מהמאמץ הכולל להתמודד אל מול מרחב פעולה חדש הטומן בתוכו אתגרים מבצעיים רבים. האגף מוביל את תכנית "צה"ל רשתי", מהלך אסטרטגי אשר בסיומו יעמוד צה"ל בעידן טכנולוגי אחר, עידן של רשתיות מבצעית, עידן של ענני מידע הפועלים במרחב של אוויר, ים, יבשה ומודיעין – כזה המחבר בין כל מרחבי הפעולה, בצורה מאובטחת, היוצר סינרגיה של מידע רלוונטי בעל השפעה מבצעית.

צה"ל עובר בשנים האחרונות מהפכה טכנולוגית משמעותית. הלחימה הופכת להיות מבוססת רשת, רב זרועית ומערכי התקיפה של צה"ל מבוססים על טכנולוגיה מתקדמת. אין זה פלא שבצה"ל פועלים לכיוון פיתוח ותחזוקה עצמאיים של מערכות מחשוב. מצד אחד הטכנולוגיה הופכת להיות המסד והטפחות של הלחימה, ומאידך צה"ל רוצה לעשות הכל "בתוך הבית" באופן בלתי תלוי, והתוצאה היא אחריות כבדה על כתפי מערך ההכשרה הטכנולוגי של הצבא. אחד הגורמים העיקריים במערך זה הוא בית הספר למקצועות המחשב (בסמ"ח) או בשמו החדש: האקדמיה הצה"לית למקצועות המחשב וההגנה בסייבר.

הקורסים באקדמיה כוללים קורסי תוכניתנים, מגני סייבר, מנהלי תשתיות ומחשוב, מנהלי רשת, כתיבת לומדות, בודקי תוכנה ועוד. אל ההכשרה במקצועות המחשוב בוחרים את הטובים ביותר. טכנולוגיות כמו ביג דאטה, IOT, ענן, מובייל וסייבר הן חלק מהמציאות החדשה של הדרג הלוחם בצה"ל.

טוראי משה רימוק (19 וחצי) מאשדוד נמנה על בוגרי קורס תכנות, קורס הדגל של אגף התקשוב המתקיים בבסמ"ח. הקורס נמשך כחצי שנה, ולאחריו משובצים התוכניתנים ביחידות צה"ל השונות וחותמים שנתיים נוספות לשירות. התוכניתנים מהווים את חוד החנית הטכנולוגי בתחום הפיתוח הממוחשב ותוצרי עבודתם משפיעים על תחומים מבצעיים ושוטפים כאחד.

משה למד בישיבת "נוה הרצוג" בניר גלים, וניגש במסגרת לימודיו ל- 5 יחידות מחשבים ו-5 יחידות פיזיקה. "תמיד אהבתי תכנות, ואת רוב החומר למדתי לבדי בלי קשר לתיכון, דרך האינטרנט", הוא מספר, "יש בו המון מקורות מידע שאפשר ללמוד מהם".

התחום הטכנולוגי עמד בראש מעייניו, ומשה ניסה תחילה להתקבל למסלול מיוחד בחיל המודיעין. לאחר שנודע לו כי נפל מהמסלול, הוא פנה להגיש מועמדות לתפקיד בחיל התקשוב. "ידעתי שאני חייב לעשות משהו במחשבים, משהו שקשור בטכנולוגיה", הוא אומר, "לא ויתרתי, שלחתי טפסים, עברתי את כל תהליך המיון וב"ה סיימתי את המסלול".

צריך ידע מוקדם בתכנות על מנת להתקבל למסלול?

"אם למדת את מקצוע המחשבים באופן מוגבר בתיכון, מיט"ב יאתרו אותך לבד, אבל יש אפשרות להגיש בקשה באתר של חיל התקשוב ולהתמיין. בהתחלה מביאים המלצות, גיליון ציונים, ואחר כך שולחים זימון, ניגשים למבחנים ועוברים ראיון. מה שמיוחד הוא שהקורס בנוי עבור מי שאין לו רקע מוקדם. מתחילים את הלימודים ממש מאפס. יש לי חברים שלמדו בתיכון אמנות וקלונוע, ולא היה להם רקע במחשבים או בתכנות, אבל הם בעלי אינטליגנציה גבוהה ואותרו כמסוגלים לזה. בקורס לומדים על כל עולם התכנות, זהו קורס מקצועי ומקיף. לומדים בו את שפות התכנות המוכרות ביותר כיום, כמו למשל ג'אווה, C++, פייתון וכל מה שנקרא 'ווב', תכנות אתרים באופן מאוד מעמיק ועוד הרבה נושאים טכנולוגיים אחרים שלא קשורים רק לתכנות".

מדוע העדפת ללכת לקורס הצבאי במקום, למשל, לפנות למסלול עתודה?

"כאן שמים יותר דגש על הניסיון שמקבלים, יש כאן עבודה בצוות בפרויקטים ממש גדולים. לומדים את השפות לעומק עם מדריכים מקצועיים שמשקיעים המון. לדעתי, יש יותר סיכויים להצליח בתחום אם עוברים את קורס התכנות פה. את תהיי יותר מקצועית. אני ממליץ על המסלול הזה. נכון שמדובר בקורס בן חצי שנה שלא נחשב כפז"ם, ואחרי שנתיים ושמונה חודשים חותמים קבע עוד שנתיים, אבל אין מה לפחד, זה רק לטובתו של התוכניתן. אתה גם תורם לצה"ל, אבל גם מקבל המון ניסיון, יכול להתחיל את לימודי התואר ואתה בהחלט קוטף את פירות ההשקעה לאחר השחרור".

משה מסביר כי בוגרי קורס התכנות משובצים לכלל היחידות. תוכניתן יכול לשרת בממר"ם, במודיעין, בחיל הים, בחיל האוויר ועוד. כל החילות עוסקים בטכנולוגיות דומות, אבל עולם התוכן שלהם שונה. איש טכנולוגיה המשובץ ליחידות הטכנולוגיות באחת הזרועות, צריך לעמוד בדרישות של היחידה המבצעית. אם הוא מגיע לחיל הים וצריך להיות חלק מצוות שמקשר את המכ"מ של הספינה לתותח בשבוע כי היא יוצאת לפעילות, הוא צריך לעמוד בזה. אותו דבר נכון למטוס, טנק או מערכת לוגיסטית. ביחידה המבצעית הוא צריך להתמודד במהירות וביעילות עם המציאות בשטח.

אם חשבתם שמדובר בתפקיד נינוח, טעות בידכם. בדומה לחי"ר, גם בעולם המחשוב יש משמעות לפעילות תחת לחץ, בין שמדובר בלחץ נפשי או פיזי. כך למשל, בבסמ"ח בוחנים איך החניכים בקורס מגן בסייבר מתנהגים תחת לחץ. לקראת סוף תהליך ההכשרה שלהם, החניכים בקורס עוברים תרגיל שבו מביאים אותם לעומס פיזי, לאחר שהם לא ישנים במשך 24 שעות, ובשיאו מכניסים אותם לתרחיש התקפת סייבר מורכבת כאילו הם במלחמה אמיתית. מי שלא מתפקד היטב, מודח.

המציאות מצווה על צה"ל להיות חדשני, ערני וחד. להמשיך לחתור למצוינות, לחפש ולייצר טכנולוגיות חדשות. "ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, דורשים ורוצים רמה יותר גבוהה", אומר משה, "וככל שנגביר את המקצועיות בתחום, נדע להגן יותר טוב, להתריע יותר מוקדם ולהציל חיים".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך