הפרפר האחרון: סיפורו של ניצול השואה ד"ר דויד רפאל

כבכל שנה, המחלקה לקידום נוער במינהל החינוך, עורכת מפגש מיוחד החושף את בני הנוער אל סיפורם האישי של ניצולים אשר שרדו את התופת הנאצית ולקחו על עצמם לשמר את זיכרון השואה בקרב הדורות הבאים. גם השנה הגיע ד"ר דוד רפאל לאשדוד וסיפר לצעירי העיר את סיפור חייו.
הפרפר האחרון: סיפורו של ניצול השואה ד''ר דויד רפאל

ניצול השואה ד"ר דויד רפאל הגיע גם השנה לטקס הזיכרון שערכה היחידה לקידום נוער עבור בני הנוער הצעירים, ותוך שהוא מספר את סיפור המשפחה הציג את משנתו על השואה והתקומה. רפאל, ד"ר לפיזיקה, יליד גרמניה, עבר עם משפחתו לגור בהולנד בשנת 1934, בעקבות עבודתו של אביו שהיה פרופ' למשפטים.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, בגלל היותו יהודי, איבד האב את עבודתו ורפאל ומשפחתו חוו השפלות מנטאליות רבות מצד הנאצים. בשנת 1942 נתפסו ונשלחו למחנה טרזיינשטט. במחנה, רצו הנאצים להראות לעולם שהילדים במחנה מציירים ומעלים מחזות ורפאל עצמו, שהיה ילד, השתתף במחזה שנקרא "הפרפר האחרון", בעקבותיו חיבר שיר מרגש ב-2006. "המצער הוא שרוב הילדים ששהו עמי במחנה, מתו עוד בטרם הסתיימה המלחמה" אמר בצער רב תוך שהוא מבקש לייחד את הזיכרון לאותם הילדים. רפאל המשיך להתגורר בחו"ל עד שבשנת 1995 עלה ארצה, קבע את ביתו באשדוד ופעיל מאוד בהתנדבות ביחידה לקידום נוער באשדוד.

בטקס הזיכרון לשואה ולגבורה שנערך אתמול, קראו הנערים את שירו המרגש של רפאל והוא בחר לומר להם: "ניצחנו! אנו חיים במדינת היהודים. הנאצים לא הצליחו במזימתם הזדונית!". בעיקרון, רפאל בוחר מידי שנה לדבר דווקא על דור העתיד ולא על העבר. הוא מסביר לבני הנוער כמה המדינה שלנו מתקדמת ונאורה ואיזו זכות יש לנו להיות אזרחיה.

מנהלת המחלקה עו"ס רויטל עמוס, הודתה לרפאל מקרב הלב על המאמץ הנפשי הנדרש ממנו לעמוד כל שנה מול בני הנוער ולהנחיל בהם גאווה, מורשת, אהבת העם והמדינה. הנערים עצמם ישבו קשובים, סקרנים ומלאי כבוד לאיש ולמעמד. "כל שנה אנו מתרגשים יותר מהשתתפותו של רפאל בטקס ביחידה ורואים בו כחלק בלתי נפרד מהיחידה לקידום נוער באשדוד" אומרת היא ומודה לרפאל על תרומתו בשימור זיכרון השואה.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך