'דועט' – מפגש עם יוצר על סיפור חייהם של הסופרים יונת ואלכסנדר סנד

ביום חמישי ה-20/4 במרכז מונארט - "דועט" סיפור חיים וכתיבה של בעל ואישה, הסופרים יונת ואלכסנדר סנד, בסיפור העם היהודי בדור השואה והתקומה, בכיבוש השממה ובהתמודדות האדם בצללי החיים.
'דועט' - מפגש עם יוצר על סיפור חייהם של הסופרים יונת ואלכסנדר סנד
"דועט" - יונת ואלכסנדר סנד.

במהלך שנותיה של מדינת ישראל, יוצרים רבים הטביעו את חותמם על תרבות ישראלי ויצרו את תשתית התרבות הארץ ישראלית. במסגרת 'בנוף המילים' סדרת  סרטים והרצאות על סופרים ומשוררים ישראליים בה הם חושפים בפני הצופים את מקורות כתיבתם, תהליכי יצירתם וקורות חייהם ייערך מפגש בהנחיית עמרי ליאור יוצר הסרט הדוקומנטרי "דועט": סיפור חיים וכתיבה של בעל ואישה, הסופרים יונת ואלכסנדר סנד, חברי קיבוץ רביבים, אשר את כל ספריהם כתבו יחדיו. אלכסנדר נפטר בשנת 2004. יונת סנד מגוללת חיים לצד בעלה אלכסנדר, הכתיבה המשותפת, המאבקים האישיים וההתמודדות עם עברם המשותף. אנו נחשפים לכתיבתם העוסקת בסיפור העם היהודי בדור השואה והתקומה, בכיבוש השממה ובהתמודדות האדם בצללי החיים. ספריהם, כמו בחייהם עצמם, הזוג מתמודד עם מציאות החיים הממשית והסמלית כאחד. האדמה בה בנו את ביתם במדבר היא אדמה ללא צל, ללא עץ ושיח. המתרגמת והסופרת יונת סנד מתה בגיל 88. סנד נולדה בשנת 1926 בפולין, בזמן מלחמת העולם השנייה שהתה שנתיים בגטו ורשה ועוד שנתיים במחתרת. עם תום המלחמה למדה ספרות צרפתית ופילוסופיה באוניברסיטת ז'נבה. בתקופה זאת פגשה את אלכסנדר סנד, שיהיה בעלה, שנשלח אז לאירופה כדי להעלות פליטים יהודים לארץ ישראל. כשפרצה מלחמת העצמאות חזרו השניים לארץ לקיבוץ רביבים. סנד תרגמה ספרות צרפתית: בין הספרים שתרגמה היו מיצירותיהם של ז'אן פול סארטר ואונורה דה בלזק, והיא הרצתה על ספרות באוניברסיטת בן-גוריון בנגבאלכסנדר סנד (1921־2004) נולד בפולין ועלה ארצה ב-1935. לאחר מלחמת העולם השנייה נשלח לאירופה כדי לסייע בהעלאת פליטים יהודים לארץ. בפולין פגש את רעייתו יונת. עם תחילת מלחמת העצמאות חזרו השניים ארצה והתיישבו בקיבוץ רביבים, קיבוצו מאז 1943. במשך עשרים שנה בקירוב, עד 1985, שימש סנד מנכ"ל הוצאת הקיבוץ המאוחד. אלכסנדר סנד נפטר בספטמבר 2004.

יונת סנד (ינינה ז'ק) (1926־2014) נולדה בפולין. בזמן מלחמת העולם השנייה שהתה שנתיים בגיטו ווארשה ועוד שנתיים במחתרת. עם תום המלחמה נסעה יונת ולמדה באוניברסיטת ג'נבה שבשווייץ. עם עלייתה ארצה התיישבה עם אלכסנדר בקיבוצו, רביבים. יונת עסקה בין היתר בתרגום ספרות צרפתית וכן הרצתה על ספרות עברית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. יונת סנד נפטרה  בדצמבר 2014.לבני הזוג הוענק פרס ברנר  פעמיים (1964 ו-1982) ופרס עגנון ב-1988. לבני הזוג שלושה בנים (בנם האמצעי נהרג בתאונה במסגרת שירותו הצבאי) ונכדים. קורות חייה של יונת, מלווים בעצב רב , לא פעם היא מצטטת את ג´ימס ג´ויס אשר אמר, "ההיסטוריה היא סיוט שממנו אני מנסה להתעורר." יום חמישי,20.4.17 בשעה 11:00 – אולם מופעים 'מונארט'-מרכז תרבות, דרך ארץ 8,אשדוד. כרטיסים: 08-8545130/1.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך