סקר "המגזין" ו"אשדוד אונליין": איפה הכי משתלם לערוך קניות באשדוד

סל הקניות הזול ביותר: רמי לוי – 506 ש"ח, סל הקניות היקר ביותר: מחסני השוק – 648 ש"ח. שבוע הקניות הגדול ביותר בשנה כבר בפתח. סניפי רשתות השיווק ערוכים לטירוף המתקרב, וסביר להניח שכבר במהלך השבוע יהיו הסניפים פתוחים עד שעה מאוד מאוחרת. אבל באיזה מהם כדאי להשקיע את ההוצאה הגדולה על סל הקניות לחג? צוות "המגזין" ו"אשדוד אונליין" יצא לבדוק את המחירים במגוון רשתות המזון באשדוד, והרכיב סל מוצרים הכולל את מרבית הקניות לחג. באיזו רשת הכי זול לקנות מוצרים לחג ומה הפערים בין הרשתות? פרויקט מיוחד
סקר "המגזין" ו"אשדוד אונליין": איפה הכי משתלם לערוך קניות באשדוד

זה קורה בעוד שבוע וחצי: פסח בא. החג העתיק ביותר שלנו, החג שעם ישראל חוגג כבר כ-3300 שנה! החג שסמל יציאה מעבדות לחירות, אבל משום מה נדמה לי שעד שנתיישב לשולחן הסדר, העבדות תלווה אותנו בכל הקשור לניקיון הבית ולקניות לשולחן החג… כולנו כבר מרגישים את אווירת טרום-החג, אנחנו נכנסים לשבוע האחרון שלפני ליל הסדר, ואיתו מגיעים התורים הבלתי נסבלים בסופרמרקט. אם כבר צריך לעמוד בתור, אז לפחות שנשלם פחות. צוות עיתון "המגזין" והאתר "אשדוד אונליין" החליט לצאת ולבדוק מחירים של מוצרי מזון ברשתות הגדולות בתקופה של טרום פסח. ערכנו השוואה, וגילינו פערים.

איך, מה, כמה ולמה?
בחרנו סל מוצרי מזון, והשווינו את מחירו בסניפי רשתות השיווק באשדוד. ביקרנו בסניפים באשדוד של רשתות רמי לוי, אושר עד, יוחננוף, ויקטורי אזור ג', יינות ביתן אזור התעשייה, מחסני השוק אזור התעשייה, שופרסל אקסטרה דיל אזור התעשייה. זה לא היה פשוט להרכיב סל שכזה, מאחר שבעיר שבה אוכלוסיות מגוונות, גם הסלים יהיו כאלה. כך למשל, יש עדות שמכינות חרוסת מתמרים ויש עדות שמכינות חרוסת מבננות, תפוחי עץ ואגוזים. יש מי שלא מוותר על הכבש, ויש מי שחייב קרפיון כדי להכין גפילטע פיש. לכן ויתרנו על מוצרים כאלה.
התמקדנו רק במוצרי מזון ולא במוצרי ניקיון, לא התחשבנו במבצעים של כרטיסי אשראי, קופונים וכרטיסי חבר מועדון. גם לא התחשבנו במבצעי כמות כמו למשל 3 חסות ב-10 שקלים, וזאת משום שרוב הצרכנים מתארחים בליל הסדר, ואינם מארחים. מה שעוד מקשה על ההשוואה הוא למצוא מותגים שנמכרים בכל הרשתות. המותגים המשותפים הם של חברות מעטות, אלה ששולטות בשוק מוצרי הצריכה, וגם כאן יש פעמים רבות אריזות בגדלים שונים לכל רשת. בסיורים שערכנו הופתענו לגלות שאין מוצרים רבים לפסח שנמכרים בכל הרשתות תחת אותו מותג וגודל. במיוחד בפסח, המותגים משתנים מרשת לרשת וכך גם גדלי האריזות. לדוגמה: בכל הרשתות מוכרים תבנית של תריסר ביצים בגודל לארג', נכון? ובכן לא. ב"אושר עד" מוכרים תבניות של 18 ומעלה, ולכן חישבנו עלות של ביצה אחת והכפלנו ב-12. כמו כן, ב"אושר עד" אין תפוחי אדמה בתפזורת אלא במארז שעולה 19.9 שקלים, וגם ממרח השחר מוצע שם במשקל קילו ולא ב-500 גרם, ולכן שוב ערכנו חישוב תואם. גם במארזי הקוקה קולה היו הבדלים. ברשתות מסוימות נמכרו מארזים של 6 בקבוקים בגודל 2 ליטר, ובאחרות מארזים של 6 בקבוקים בגודל 1.5 ליטר. עוד דוגמה: עוגיות בוטנים של מותגים שונים, נמכרות במשקלים שונים ואין כמעט מותג אחד שנמכר בכל הרשתות. רצינו גם להשוות בין מחירי דגים טריים ברשתות, אך ויתרנו משום שיש רשתות שאינן מוכרות דגים טריים, ואלה שכן – אינן מוכרות דגים טריים בכל סניף וסניף.

חשוב לזכור, כי הסקרים המתפרסמים לקראת החגים "הכבדים", פסח וראש השנה, חשובים מאוד אבל תמיד מציינים נקודת זמן. השוק הקמעונאי הוא שוק דינאמי, מחירים משתנים גם מידי שעה. אנחנו בדקנו את המחירים בימים ראשון ושני, 26-27 במרץ. רשמנו את המחיר המקורי למוצר, מאחר שחלק מהמבצעים מסתיימים בסוף השבוע הזה.

אגב, כיום צרכן יכול לעשות סקר שוק והשוואות, ולא רק לפני חגים. לפני שיוצאים לקניות ניתן להשוות היכן הסל הזול ביותר באמצעות אפליקציות ואתרים כמו "מייסופרמרקט" או "פרייסז", ששם אתם יכולים להרכיב רשימת קניות ואת שם הרשתות והסניפים שאתם רוצים לבדוק. על פי חוק, הסניפים חייבים לדווח על מחירי כל מוצר ומוצר למאגר המחירים המקוון. נכון שזה לא תמיד קורה, ויש לעתים מחסור בנתונים שמקשה על השוואת מחירים, או פריטים שנמצאים ברשת אחת ולא באחרת, אבל אתם בהחלט יכולים לקבל מושג די טוב על גובה סל המזון.
בנוסף, ניתן לחסוך בהוצאות גם דרך ניצול עולם הקופונים שמוצעים היום גם באפליקציות של הרשתות, ולא רק דרך כרטיס אשראי או גזירי עיתון. מומלץ אף לבדוק מחיר על פי המחיר ליחידת מידה. המוצרים מוצעים לעיתים בגדלים שונים, ותתפלאו, לא תמיד המארז הגדול הוא החסכוני והמשתלם ביותר.

אז מה היה לנו?
רשימת 38 המוצרים שאת מחיריהם בדקנו: אורז פרסי 1 ק"ג (הזול בקטגוריה), אפונת גינה 800 גרם מוקפאת, גרגירי חומוס מבושלים קפואים 800 גרם (עדיפות לסנפרוסט), רסק עגבניות- קופסת שימורים גדולה (הזול בקטגוריה), ביצים רגילות גודל גדול 12 יחידות, חסה (יחידה), מחיר לק"ג של הירקות: בצל יבש, גזר, מלפפון, עגבניות, פלפל אדום, פלפל חריף, תפוח אדמה לבן, כרוב לבן ולימון. ק"ג בשר טחון טרי, ק"ג צלי כתף מספר 5 קפוא, חזה עוף טרי, כרעיים עוף טרי, מצות 2.5 ק"ג (עדיפות למצות יהודה), אבקת מרק עוף פרווה (אסם או קנור), ק"ג סוכר לבן, פילה סלמון נורבגי קפוא במשקל, פילה אמנון קפוא, קמח מצה כשר לפסח 500 גרם (הזול בקטגוריה), תה ויסוצקי (100 תיונים), קפה שחור בוואקום עלית 200 גרם, קפה נמס עלית 200 גרם, שמן קנולה מזוכך 1 ליטר, תירוש 1 ליטר (הזול בקטגוריה), יין אדום יבש ברקן, בקבוק מיץ תפוזים ספרינג, בקבוק פיוז טי, מארז שישיית קוקה קולה, 1 ק"ג חומוס אחלה, עוגיות מצה, עוגיות בוטנים, ממרח שוקולד השחר.

היכן הסל הזול בעיר?
התוצאות שקיבלנו הראו כי הסל הזול ביותר הוא זה הנקנה בסניף רמי לוי. עלותו 506.6 שקלים. את הסל היקר ביותר תמצאו בסניף של מחסני השוק. שם תשלמו 648.1 שקלים. הפרש של 141.5 שקלים. לאחר רמי לוי, ניצב במקום השני ברשימה סניף שופרסל אקסטרה דיל עם סל שעולה 579.45. במקום השלישי וצמוד אליו, יינות ביתן עם סל שעלותו 581.8 שקלים. במקום הרביעי נמצא יוחננוף, 593.85 שקלים, במקום החמישי נמצא אושר עד עם סל שעלותו 596.93 שקלים, מסניף ויקטורי באזור ג' תצאו עם סל בגובה 609.45 והסל היקר ביותר נמצא, כאמור במחסני השוק.

"הסל הזול ביותר לחג" היא כותרת ששווה הרבה כסף. האשדודים מחפשים, ובצדק, איפה ניתן לקנות בזול. הסקרים, ללא ספק, תורמים לא רק להחלטת הקנייה, אלא גם לגיבוש או לחיזוק התדמית של כל רשת. לתוצאותיהם יש השפעה ארוכת טווח ומצטברת. לכן הם כלי שיווקי ממדרגה ראשונה. אף סקר לא מתיימר להוציא קביעה חד-משמעית שמשקפת את המחירים של כל אלפי המוצרים הנמכרים בכל רשת, בכל רגע נתון. הסקרים משקפים את המחירים של המוצרים שנבדקו בסקר ובסניף הנבדק בלבד, בתזמון מסוים. לאורך השנים הצליח רמי לוי לבסס את מעמדו כמותג-על, הנהנה מתדמית של רשת זולה יותר מכל מותג אחר. זו לא הפעם הראשונה וכנראה גם לא האחרונה שבה רמי לוי מציע את הסל הזול ביותר, לפחות בסקרים. במציאות, ייתכן שהפערים מצומצמים יותר. אבל הסקרים הללו גם מספרים את סיפורה של התחרות בשוק. כפי שרואים, רשת שופרסל החליטה לתת "פייט" לרמי לוי.

מה עוד גילינו? הבדיקה העלתה פערים משמעותיים בין הרשתות בכל הנוגע למחירי בשר עוף ודגים. הדבר צפוי במיוחד בעופות ובשרים בשל הכשרויות השונות. המחיר הזול ביותר לק"ג כרעיים הוא ברמי לוי ושופרסל דיל. שם תשלמו 19.9 שקל. בוויקטורי תשלמו את המחיר היקר ביותר – 31.9 שקלים. הפרש של 12 שקלים. את צלי הכתף הזול ביותר מצאנו ברמי לוי- 39.9 שקל לק"ג. גם כאן המחיר היקר ביותר נמצא בוויקטורי- 79.9 שקלים לק"ג. הפרש של 40 שקלים לק"ג אחד. גם בדגים הקפואים יש הפרשים משמעותיים. ברמי לוי ויוחננוף תשלמו 19.9 שקל עבור קילו. במחסני השוק תשלמו 34.9 שקל. הפער בין המחיר הזול ביותר ליקר ביותר הוא 15 שקלים.

בדיקת המועצה לצרכנות: סל הקניות חודש לפני פסח התייקר בממוצע ב-4.3% בשנה
המועצה לצרכנות פרסמה נתונים המראים כי אם בודקים את מחירי סל פסח של השנה לעומת שנה שעברה כמעט בכל הרשתות המחיר קפץ ב- 4.3% בממוצע וישנם כמובן רשתות בהן נרשמה עליה משמעותית של 7 ו-8 אחוזים. בשנה שעברה, כחודש לפני פסח, ב-4 באפריל 2016. בדקה המועצה סל מורחב שהכיל 66 מוצרים מכל הבא ליד: ירקות, פירות, מוצרי ניקיון, טואלטיקה, שימורים, סוגי בשר ודגים, גבינות וכמובן מוצרים לפסח, אבל גם מוצרי חמץ. הנתונים נאספו ממאגר המחירים האינטרנטי ומתצפיות שטח.

על פי בדיקה ברמה הארצית של סניפי הרשתות ועריכת ממוצעים, מציינת המועצה לצרכנות, כי ברשת יינות ביתן הסל המורחב של השנה שעברה ושל השנה עמד על אותו מחיר, ללא שינוי, כ-900 ש"ח בממוצע. בשאר הרשתות נרשמו עליות מחירים. ברשת שופרסל דיל עומד הסל השנה על מחיר ממוצע של 949 ש"ח, לעומת השנה שעברה אז היה המחיר 876 ש"ח בממוצע, פער של 8 אחוזים. ברשת ויקטורי עומד הפער על 57 ש"ח בממוצע המהווים 7 אחוזים. באושר עד התייקר הסל בשישה אחוזים

ומה אצל רמי לוי? גם שם נרשמה עליית מחירים, אולם חשוב לציין כי על אף העלייה – הסל של רמי לוי הוא עדיין הסל הזול ביותר לפסח. בעוד שבשנה שעברה עלה הסל 804 ש"ח בממוצע – השנה הוא עומד כבר על 848 ש"ח בממוצע.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך