משרד הבריאות קבע: כשלים קשים וחמורים במוקד 'טרם' אשדוד

במוקד 'טרם' אשדוד מטופלים בשנה כ־70 אלף בני אדם מדרום הארץ, הנמנים על חברי כל ארבע קופות החולים, אלא שממצאי חקירה של משרד הבריאות, שנחשפו היום, מטילים ערפל כבד על התנהלותו של הסניף, עם האשמות קשות של ניהול חמור וכשלים קשים ביותר

לפי ממצאי בדיקה של משרד הבריאות שפורסמו היום בעיתון 'ישראל היום' במוקד 'טרם' אשדוד מועסקים חמישה עובדים שמכונים "עוזרים רפואיים", בעוד שהם מעולם לא הוסמכו או אושרו לכך על ידי משרד הבריאות. למרות זאת, בפועל הם משמשים כ"רופאים" ומבצעים פעולות המורשות לרופאים שקבלו הכשרה והסכמה. על ה"רופאים" במוקד משגיח רופא מוסמך אחד שאמור לחתום על הטיפול שהם קבעו ונתנו.

עוד עלה בדו" משרד הבריאות כי במוקד מועסקים כ־20 עובדים שמוצגים למטופלים כ"צוות סיעודי", בעוד שרק חלקם הם אחים ואחיות שאכן קבלו הכשרה והסכמה ממשרד הבריאות ולמרות שעל פי החוק מי שאינם אח או אחות אינם יכולים לעבור כצוות סיעודי במוקד רפואי. גם במקרה זה "הצוות הסיעודי", מורכב מסטודנטים לרפואה וסיעוד ומפרמדיקים, המבצעים עבודה שמורשית רק למי שהורשה והוסמך על ידי משרד הבריאות, כולל מיון הבעיות הרפואיות של המטופלים, נטילת בדיקות דם, הרכבת עירויים ונתינת תרופות לחולים.

עוד התגלה כי בנוהלי העבודה של "טרם" מותר לצוות הסיעודי לבצע פעולות שמשרד הבריאות אוסר עליהן בפירוש, כמו מתן תרופה לחולה דרך הוריד והפנייה לבדיקות דם ובדיקות הדמיה. עוד התגלה כי למנהל הרפואי של "טרם אשדוד" אין רשימת עובדים, כך שלא ניתן בכלל לדעת האם המטפלים עושים זאת עם רישיון חוקי והאם עברו הכשרות.

משרד הבריאות התריע בפני הנהלת "מכבי" האחראית על מוקד 'טרם' באופן חסר תקדים בחריפותו כי באחריותה לוודא "לאלתר ובאופן מתמשך מתן שירות איכותי למבוטחיה במוקדים אלה ובהתאם לכל חוק ונוהל". עוד התריע משרד הבריאות כי על הקופה "לוודא לאלתר כי המטפלים פועלים בהתאם לסמכויותיהם בחוק".

מהנהלת מכבי נמסר כי הרופא שמוזכר בדו"ח "סיים את עבודתו במכבי לאחר ארבעה חודשים בלבד, הוא בשום שלב לא היה 'אחראי על בקרת המוקדים במכבי'. המוקדים המוזכרים בבקרה הם של ספקים חיצוניים ומשרתים קופות נוספות והגדרת פעילות הפרמדיקים העובדים בהם מצויה באחריות משרד הבריאות. אנחנו מצפים מכל ספקי השרות הרפואי לחברי מכבי, להעניק את הרמה הרפואית הגבוהה ביותר ולעמוד בכל הכללים שמגדיר משרד הבריאות".

מהנהלת "טרם" נמסר כי "הדו"ח מגוחך ואבסורדי. מדובר בסניף מצטיין. הנהלת טרם מזמינה את הכתב ואת הציבור, לערוך סיור מודרך בסניף, ולהיווכח ברמתו הגבוהה, ע"פ כל קנה מידה. טרם מוביל מזה קרוב לשבע שנים את תחום הכשרת עוזרי רופא בידיעתו המלאה ובעידודו של משרד הבריאות. כל התחום עובר הסדרה, הנושא עוד לא הוסדר בצורה רשמית במוקדים בקהילה בישראל ואנו נמצאים בתהליך בשיתוף פעולה הדוק עם המשרד, להסדרה מסודרת ורשמית של כל הנושא".

ממשרד הבריאות נמסר כי "הממצאים אותרו במסגרת בקרה שנערכה במחוז דרום של מכבי ודווחו מיידית עם דרישה לתיקון לאלתר, הן להנהלת הקופה והן להנהלת משרד הבריאות. דו"ח הבקרה המלא הועבר להתייחסות הקופה והמשרד ערך שיחת הבהרה עם הנהלת 'טרם' ופועל להסדרת העניין".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך