הקרב על הירושה

פסק דין תקדימי: שני אחים ייאלצו להחזיר כספים שמשכו מחשבון אביהם ולחלוק בהם עם אחותם. האחים נהנו מעשרות אלפי שקלים בחודש, כספים ששייכים לאביהם, ורק לאחר התערבות של בית המשפט, האחות תזכה לקבל נתח משמעותי מהכספים שנלקחו
אדם חולה

בדיון סוער בבית המשפט לענייני למשפחה, נחשפה מריבת אחים שבמרכזה מחלוקת – האם בניו של מושבניק שהלך לעולמו מעלו בכספיו, או שמא עשו בכספים שימוש הוגן לצרכיו. האב המנוח, שנפטר בשיבה טובה, היה תושב אחד המושבים באזור אשדוד ובעל מכסה לגידול פרות לחליבה. כתוצאה מזכאותו זו, ומזכאויות נוספות הועברו לו מגופים שונים כ-20,000  אלף שקלים בחודש.

כעשר שנים לפני מותו העביר המנוח את הטיפול במשק החקלאי לבן אחד, ואת ניהול חשבונותיו לבן השני, וכתב צוואה ובה חילק את כל רכושו שווה בשווה בין שלושת ילדיו.

בסמוך לכך חתמו שלושת האחים על הסכם לפיו יחולקו ביניהם הכספים שנצברו בחשבון האב הקשיש באותה עת, שווה בשווה, וכל אחד מהם קיבל לכיסו כ-100 אלף שקלים. באותו מעמד, הוחתמה האחות על מסמך לפיו לא תהיה לה כל דרישה לכספים נוספים מכספי האב.

בחלוף הימים, התברר לאחות כי אחיה מושכים אלפי שקלים בחודש מחשבונות אביהם, אך למרות שפנתה אליהם בבקשה שיחדלו מכך, הם סירבו. האב הקשיש מיאן ללכת לעולמו, וחי שנים ארוכות נוספות לאחר מסירת עסקיו לילדיו, ולבסוף נפטר בשיבה טובה בשנת 2011. לאחר מותו התברר לבת כי בחשבונותיו לא נותרו כמעט כספים, וחשדותיה למשיכת כספים אינטנסיבית בידי אחיה, גברו.

בצר לה פנתה האחות לעו"ד אבי גפן, אשר הגיש בשמה תביעה לביהמ"ש לענייני משפחה, ובה ביקשה להורות לאחיה לחשוף את דפי חשבונות הבנקים המשותפים לו ולאב המנוח, ולברר האם בוצעו בהן העברות כספים חריגות.

האח שמונה לנהל את חשבונותיו של האב טען כי עצם הפיכתו לשותף בחשבון, משמעה שהאב מעניק לו במתנה את מחצית הכספים בחשבון. בנוסף טען האח כי הכספים שימשו אותו לטיפול באב שהוצאותיו הרפואיות האמירו.

עו"ד גפן חשף בפני ביהמ"ש סתירות בגרסאות האחים, וביניהן שהאב כלל לא היה תלוי בבניו עד שנתיים לפני מותו, וכי הבן המשיך לעשות כרצונו בחשבון האב גם לאחר מותו.

בית המשפט לענייני משפחה שדן בתיק, קבע כי הכלל הוא שאין בהפיכת חשבון בנק מחשבון פרטי לחשבון משותף, כדי להעניק מתנה שלמה לאלתר בכספי חשבון הבנק לשותף החדש.  ביהמ"ש קבע עוד, כי מעיון בצוואת המנוח ובמסמכי ייפוי הכח ולאור העדויות, נראה כי המנוח הקנה לבנו את הזכות לפעול בחשבון כמיופה-כוח ונאמן, ובסופו של יום, אף לשמש כמנהל עיזבונו, אך ללא כל כוונה להופכו לשותף בכספים, וכי משיכת כספים במצב שכזה כמוה כמעילה באמון של הנאמן.

לפיכך, קבע בית המשפט כי על האחים להחזיר את מלוא הכספים שנלקחו מחשבונות המנוח לעיזבון, ולחלוק בהם עם אחותם, לאחר סילוק חובות העיזבון, אם קיימים.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך