תלמידה מאשדוד זכתה במקום הראשון בתחרות מדענים ומפתחים ארצית

ועדת המדע בכנסת אירחה את דור העתיד של מדעני ישראל בשלב הגמר של התחרות. במקום הראשון זכתה רינה סבוסטיאנוב, ממקיף ג' אשדוד על פרויקט בעל חשיבות לתחום הנדסת הרקמות, בו פיתחה את ההידרוג'לים החזקים ביותר שקיימים, היא תייצג את ישראל בתחרות אינטל בארה"ב.
תלמידה מאשדוד זכתה במקום הראשון בתחרות מדענים ומפתחים ארצית
רינה מקבלת את הפרס מנשיאת האקדמיה הלאומית למדעים

כ-70 מדענים צעירים מרחבי הארץ בגילאי 16-20, לקחו ביום שלישי האחרון (21/3) חלק בגמר התחרות שמקיים מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד, ירושלים זו השנה ה-20. את הטקס אירחה ועדת המדע והטכנולוגיה במסגרת אירועי היום הלאומי למדע 2017.

המדענים הצעירים שהגיעו לאחר יומיים ארוכים של תחרות, המתינו דרוכים לשמוע אילו מפיתוחיהם נבחרו על ידי חבר השופטים, לוו על ידי בני משפחותיהם הנרגשים. הטקס נערך במעמד ח"כ אורי מקלב – יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, נשיאת האקדמיה הלאומית למדעים – פרופ' נילי כהן, סגן שגריר האיחוד האירופי – מארק גלגר ונספח המדע של גרמניה בישראל כריסטיאן יורגנס.

במקום הראשון נרשמו 3 זוכים: רינה סבוסטיאנוב, ממקיף ג', אשדוד על פרויקט בעל חשיבות לתחום הנדסת הרקמות – 'הרכבה עצמית היברידית של שני פפטידים להידרוג'ל בעל תכונות מכניות יוצאות דופן'. בדברי ההסבר על הפרויקט של רינה צוין כי ההרכבה העצמית, תופעה שכיחה בטבע, היא למעשה התארגנות אבני בניין למבנים מסודרים ללא התערבות האדם. בשנים האחרונות גדלה ההתעניינות בהידרוג'לים הנוצרים בשיטה זו בגלל המבנה התלת ממדי אשר משמש כמצע יעיל לגידול תאים. לאחרונה הראו שבסביבה של הידרוג'ל קשיח תאי גזע התמיינו לתאי עצם. היכולת לשלוט בתכונות המכאניות של ההידרוג'לים לשם התאמת הסביבה התלת ממדית לגידול תאים היא חשובה מאוד לתחום הנדסת הרקמות. אחת השיטות לשלוט בתכונות הללו היא הרכבה עצמית היברידית אשר מאפשרת שליטה בתכונות החומרים על-ידי שימוש ביותר מאבן בניין אחת.

כך צוין כי במחקרה הצליחה רינה עם מלוויה, ליצור הידרוג'לים בעלי תכונות מכאניות יוצאות דופן על ידי שילוב שתי אבני בניין, וכי ככל הידוע אלו הם ההידרוג'לים הפפטידיים החזקים ביותר שדווחו בספרות. המדענית הצעירה תייצג את ישראל בתחרות אינטל הבינלאומית בארה"ב, בה משתתפים מדי שנה למעלה מ-1,700 מתחרים מכ-70 מדינות ברחבי העולם.

הזוכים במקומות הראשונים ייקחו חלק בתחרויות בינלאומיות בארה"ב, גרמניה ושוויץ ויזכו במלגות לימודים אקדמאיים. משתתפים נוספים זכו בצל"שים ובהשתתפות בתחרויות השונות בעולם.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב בירך את המשתתפים: "אנחנו רואים מולנו את ההמשך, מסקרן אותי איפה כל אחד ואחת יהיו עוד כמה שנים, אין לי ספק שתובילו אותנו. הרבה מדענים וחוקרים בעלי שם התחילו עם הצטיינות בגיל צעיר, כשתזכו בפרסים המובילים בעולם אומר שאני זוכר שב-2017 היינו בטקס שקיבלתם פרס הצטיינות. לכל ח"כ יש אפשרות לבחור יום אחד בשנה שהוא מקבל את האולם הזה, זו שנה שנייה שאני בוחר את היום הזה בשבילכם הצעירים, להראות לכם את החשיבות מבחינה ממלכתית – לאומית, אנחנו נחשפים יום יום לשילוב בין ההון האנושי שכאן לבין הצורך הלאומי, לחיזוק המדינה, אתם החוליה המקשרת. אתם גם פותחים את הדרך לרבים. תמשיכו לחקור, להעמיק, להגיע לנפלאות הבריאה ובוראה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך