אשדוד ב-10 השנים הקרובות

עיתון "המגזין" החליט לבצע עבודת שטח יסודית, ולהעניק לציבור הקוראים הצצה מעמיקה ויסודית למה שצפוי להתרחש בעיר הנמל בעשור הקרוב. מדובר במהפכה של ממש, בכל התחומים הכי מרכזיים באיכות החיים של התושבים, כאשר חלק מהפרויקטים העצומים כבר קורמים עור וגידים וניתן לראות אותם הלכה למעשה בשטח. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, הוא זה שחתום על המהפך שאשדוד עוברת (ותעבור) בשנים הקרובות, יחד עם צוות גדול ומקצועי של אנשי עשייה (ממלא מקום ראש העיר גבי כנפו, מנכ"ל העירייה אילן בן עדי ורבים אחרים)
אשדוד ב-10 השנים הקרובות

תעצמו את העיניים לאחר שתקראו את הכתבה הזו, ותריצו לכם בראש סרט נע עם כל הפרטים המדהימים שקראתם ב-1,900 המילים שמרצדות לאורך הכתבה. אתם תקבלו תמונה מדהימה: עיר תיירות עם 350 אלף תושבים, בית חולים ציבורי הכי מתקדם במדינה, שני נמלי-ים הגדולים בארץ הפועלים אחד לצד השני, מלונות לאורך קו החוף, עשרות אלפי יחידות דיור חדשות, השכונות הוותיקות הופכות מהפך של 180 מעלות בזכות ההתחדשות העירונית, שלוחה אוניברסיטאית עם אלפי סטודנטים סמוך לכניסה הדרומית, פארק היי-טק עם אלפי עובדים צעירים, אזור תעשייה צפוני חדש, אצטדיון כדורגל מהיפים הארץ בקריית הספורט העתידית, וכבישי תחבורה מתקדמים לאחר שפרויקט REWAY יגיע לסיומו. אנחנו לא מתעסקים בפנטזיות או בתוכניות ששוכבות עמוק במגירה, כפי שהיה בהנהגת העיר הישנה, אלא כל הפרויקטים הגדולים האלה יקומו הלכה למעשה בעשור הקרוב. חלק ממש בחודשים הקרובים, כמו פתיחת בית החולים החדש, וחלק בשנה הקרובה וכן הלאה. לרוב הפרויקטים יש כבר תוכניות מסודרות שאושרו וגובשו מול משרדי הממשלה, לחלק יש תקציב מסודר, והטרקטורים כבר מונעים ומוכנים לפעולה… חלק אחר יצאו לפועל בעתיד הרחוק יותר. בכל מקרה, בעשור הקרוב אשדוד צפויה להיות עם כל הפרויקטים הללו. אתם יכולים לגזור את הכתבה ולשמור אותה…

מי שמוביל הלכה למעשה את החזון המדהים הזה הוא ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. ראש העיר הוכיח שהוא חזק בביצועים, ויש לו רקורד מרשים מאוד בשמונה השנים בהן הוא מוביל את העיר ביד רמה. הוא גם לא חושב במונחים פוליטיים או אישיים, והוכיח זאת לדוגמא בפרויקט התחבורה הירוקה REWAY, שכרגע עולה לו ביוקר ברשתות החברתיות, אך מיום ליום נדמה כי אנשים מתחילים להבין את משמעות הפרויקט האדיר הזה, הפקקים גם הופכים אט-אט לנסבלים, והכי חשוב ברגע שהתושבים יראו את מבחן התוצאה בעוד כשנה, הם ידברו אחרת. בכל מקרה, ד"ר לסרי אמר בצורה הכי ברורה שאין לו בעיה לשלם מחיר פוליטי אישי למען הילדים והנכדים שלנו, להכין תשתית חדשה לעיר במערך הביוב והמים בצירים המרכזיים, ובמקביל להקים כבישים מתקדמים עם תחבורה ציבורית ירוקה הכי מתקדמת בארץ.

באותה נחישות ד"ר לסרי פועל בשאר הפרויקטים שתיכף נפרט עליהם, לא עוצר לרגע ולא עושה חשבון לאיש, גם ברמה הארצית. הוא רוצה להשלים את המשימה ו"להגיש" לתושבים לאחר שיסיים שלוש קדנציות, עיר הכי מודרנית ומתקדמת בארץ. זה החזון שלו, להטביע חותם בפרויקטים הגדולים ולא להתעסק בפוליטיקה הקטנה. את הזירה המכוערת הזו הוא משאיר לאנשים שמתיימרים להיות פוליטיקאים ואנשי ציבור, שחולמים להוביל את העיר, ובינתיים רק מכערים את תדמיתה של אשדוד ברבים.

מדובר בעיקר בחברת המועצה הלן גלבר, שלא עושה דבר לטובת פיתוחה של אשדוד, אלא בדיוק ההיפך, מחבלת והורסת, כפי שניסתה לעכב את פתיחת בית החולים החדש בטענות הזויות וכמעט הצליחה. גלבר לא לקחה בחשבון שהיא מסכנת את תושבי אשדוד מתוך גחמות פוליטיות צרות, וגרמה לסערה תקשורתית ברמה הארצית. אפילו אנשים המזוהים איתה היו בהלם איך גלבר יכולה לפגוע בפרויקט הכי חשוב מאז היווסדה של אשדוד, רק כדי לנגח את ד"ר לסרי. בסופו של יום גם כאן גלבר נחלה כישלון חרוץ, והיושרה והצדק שוב ניצחו. גלבר מתכוונת להתמודד על ראשות העיר בבחירות הקרובות, ומוכנה לעשות הכל כדי להוסיף עוד קול ועוד קול, כדי להיכנס למועצת העיר הבאה. גם היא יודעת שאין לה שום סיכוי בזירה הציבורית, אבל זה לא מונע ממנה לחבל ולהרוס, רק כדי לפגוע בצורה ישירה בד"ר לסרי.
עוד אחד שמנסה לסמא את עיני התושבים הוא מנחם גלילי בן ה-73, בעיתון המיושן שלו "השבוע באשדוד". כל שבוע הוא משמיץ את ראש העיר ומדביק לו ולעיר סטיגמות פוגעות ומעליבות. גלילי המיושן אפילו האשים את ד"ר לסרי בהשמנת יתר של תושבי אשדוד! הכתבה הזו הפכה לבדיחה הכי מצחיקה בתולדות אשדוד, ותושבים רבים גיחכו עד לאן גלילי מוכן להרחיק רק כדי לפגוע בראש העיר. גם בעניין הזה רוב תושבי העיר לא מכניסים לביתם את העיתון המיושן והרדוד של גלילי, ולא מוכנים להיות שותפים בפגיעה התדמיתית של העיר בגלל סחטנות וקומבינות שהפכו לכינור ראשון אצל גלילי בן ה-73.

בשורה התחתונה, התוצאות מדברות בעד עצמן, אשדוד כבר מצויה במקום אחר בשמונה השנים האחרונות, אבל יש עוד הרבה עבודה וד"ר לסרי מתכוון להשלים אותה בעשור הקרוב מבלי לעצור. הוא גם נהנה מאנשי עשייה רבים המצויים בסביבתו ונותנים לו רוח גבית לסלוגן המוכר שלו, "התושב במרכז". מדובר בין השאר בממלא מקום ראש העיר עו"ד גבי כנפו, שביסס את מעמדו כאיש שיודע להוביל ולקדם נושאים רבים. קחו לדוגמא את המהפך שהוביל בתאגיד המים "יובלים", שנחשב היום לאחד מתאגידי המים הטובים בארץ. גם בזמן שכיהן כיו"ר הוועדה העירונית לתכנון ובנייה, עו"ד כנפו הצליח לקדם עשרות פרויקטים חשובים לטובת תושבי העיר.

גם מנכ"ל העירייה אילן בן-עדי ראוי לכל הסופרלטיבים. מדובר באחד האנשים החרוצים והמבריקים במערכות העירוניות בארץ, והוא זה שמוביל בפועל את העשייה. בן-עדי זכה לקבל הצעות עבודה רבות הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי, אך בוחר להמשיך את העשייה בעיריית אשדוד, מאחר והוא זוכה לגיבוי משמעותי מראש העיר ד"ר יחיאל לסרי.

תוך 10 שנים קופצים ל-350 אלף תושבים
לא מדובר בהשערה או במשאלת לב, אלא מדובר בפילוח סטטיסטי שנעשה ביחידה האסטרטגית בעיריית אשדוד, שכל היום עוסקת בפילוח נתונים ובצפי מה עשוי להתרחש באשדוד בעשור הקרוב. אשדוד חצתה לא מכבר את קו 250 אלף התושבים, והיא נחשבת לעיר החמישית בגודלה בישראל. מאחר ויש צפי ברור של בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור בשנים הקרובות, לצד ההתחדשות העירונית, העיר תנסוק החל מהשנים הקרובות באופן מדהים במספר התושבים. זה יהיה גידול עקבי, דבר שבריא מאוד למערכת העירונית מכל הבחינות, ועוד 10 שנים לערך נראה כאן קרוב ל-100 אלף תושבים חדשים, מה שיהפוך את אשדוד לאחת משלוש הערים הכי חזקות במדינה.

30 אלף יחידות דיור חדשות
ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי לא נתן לרעשי הרקע להפריע לו, גם לו לכתבות המגמתיות נגדו, הוא עבד בשקט מאחורי הקלעים מול הגורמים הממשלתיים, עד לחתימה של "הסכם הגג" עם שר השיכון יואב גלנט, שמבטיח בנייה של 30 אלף יחידות דיור בשנים הקרובות. מדובר בבנייה חדשה של עשרות אלפי יחידות דיור ברובע המיוחד, הרובע החדש הסמוך לפארק לכיש, מע"ר דרום ובעתיד הרחוק יותר במשולש החקלאי. מעבר לכך, בעיריית אשדוד מקצרים הליכים בירוקרטיים בכל מה שקשור להתחדשות העירונית. זה אומר שכל הרובעים הוותיקים יעברו מתיחת פנים, שתוביל לא רק לשינוי חיצוני, אלא יספקו אלפי יחידות דיור חדשות במחיר שפוי. "הסכם הגג" כבר עבר מהליך החתימה לשלב גיבוש התוכניות וחלק מהן עשויות לצאת לפועל ממש בקרוב, וזו בהחלט בשורה גדולה לזוגות הצעירים בעיר.

בעוד חודשיים וחצי יש לנו בית חולים בעיר!
בסוף חודש מאי בית החולים הציבורי "אסותא" פותח את שעריו בקול תרועה רמה, ויהיה בית החולים המתקדם ביותר בארץ. זה רגע מרגש בתולדות העיר אשדוד, ולאחר שרבים חלמו, ניסו ודחפו, בסופו של דבר ד"ר לסרי הוא זה שהצליח לעשות את הבלתי יאומן ודאג לדורות הבאים של אשדוד לשקט רפואי. כתבנו לא מעט מילים על מה שהולך להיות בבית החולים, מבחינת התנאים החלומיים (מיטה בכל חדר), על הכלים הטכנולוגיים שייהנו מהם תושבי העיר ועל כך שלא נצטרך לנסוע יותר עשרות קילומטרים כדי לקבל מענה רפואי הולם. בדיוק כפי שבית החולים קרם עור וגידים בקצב מדהים, כך שאר הפרויקטים שציינו בכתבה, עשויים לעשות את אותה הדרך.

העיר היחידה בעולם – שני נמלים בעיר אחת
"נמל הדרום" צפוי לפתוח את שעריו בסוף שנת 2021 וקצב העבודות במקום פשוט מדהימות בכל קנה מידה. חברה מסין זכתה במכרז להקים את הנמל, ומדובר בעלות של 3 מיליארד שקל. הדבר המשמח הוא שלצד הנמל החדש, ימשיך לפעול גם נמל אשדוד המיתולוגי, והכוונה היא לתת לשני הנמלים את הכלים ליצור ולהתפתח, בתחרות פתוחה שעשויה לתרום לשני הצדדים. העיר אשדוד תהנה מאוד מכך ששני נמלים יפעלו מתחת לאף שלנו, זה אומר אלפי מקומות תעסוקה חדשים, מענה כלכלי מתגלגל לא רק לנמל, אלא גם לנותני השירות מסביב ותנועה נוספת של תיירים שיגיעו מרחבי העולם.

שלוחה אוניברסיטאית מתקדמת
ד"ר לסרי רצה מאוד שאשדוד תזכה לאוניברסיטה גדולה שתוקם באזור הכניסה הדרומית של העיר, אולם בסופו של דבר בשל כורח המציאות, מכללת סמי שמעון תקים שלוחה אוניברסיטאית מתקדמת, בה ילמדו עשרות אלפי סטודנטים מרחבי הארץ. השלב הראשון כבר עבר בהצלחה, ועתה במכללת סמי שמעון פועלים במישור התכנוני מול הגורמים הרלוונטיים, וההערכה היא שתוך שלוש-ארבע שנים המבנה הראשון כבר יעמוד על תילו, וזו תהיה בשורה משמעותית מאוד לתושבי העיר, שייהנו משלוחה אוניברסיטאית ברמה הגבוהה ביותר.

בעוד שנה נהנה ממערכת כבישים המתקדמת בארץ
כולנו עומדים בימים אלה בפקקים. חלק לוקחים את זה קשה מאוד, ומעלים סטטוסים על בסיס יומי ברשתות החברתיות, וחלק אחר מבינים שמדובר בקושי נקודתי שיעשה טוב לכולנו בעוד כשנה, בזמן שמערכת התחבורה הירוקה REWAY תושלם. בת"א הנהגים עומדים בפקקים מזה שנים ארוכות בשל עבודות רכבת התחתית, ושם זה עובר חלק, כי מדובר בת"א… כאן אצלנו כמה אינטרסנטים מנסים לטשטש את המציאות, וגורמים לרעש ציבורי שאט-אט דועך, מול העבודות שמתקדמות בקצב מרשים. בשורה התחתונה, אשדוד תקבל מערכת כבישים מתקדמת, עם תשתיות חדשות של מים וביוב, מסלול לתחבורה הציבורית, מסלולים לרכבים הפרטיים, מסלול לרוכבי האופניים ומסלול לאלה שצועדים ושומרים על אורך חיים בריא. הכל יהיה מתקדם, כמו בערים הגדולות באירופה, עם טכנולוגיה שלא ניתן לראות באף עיר אחרת בארץ.

פארק תעשיות היי-טק שיספק עשרות אלפי מקומות תעסוקה
פארק התעשיות החדש צפוי לקום בין בית החולים למרכז הקניות ביג פאשן. מדובר בשטח אדמה השייך ליזם יחיאל אבו, שקיבל כבר את כל האישורים וצלח גם התנגדויות של הארגונים הירוקים מאחר ומדובר בשטחים הגובלים לדיונה. מדובר בשטח עצום של 130 דונם, בו יפעלו מאות חברות (חלקן גדולות מאוד) מתחום ההיי-טק. זה אומר עשרות אלפי מקומות תעסוקה, זה אומר תעשיות מתקדמות שייכנסו לעיר וזה אומר שמכאן כנראה יצמחו הסטארט-אפים שירעידו את המדינה בשנים הקרובות.

מגיע לנו אצטדיון חדש, כמו טרנר…
חובבי הכדורגל באשדוד חולמים ליהנות מאצטדיון חדש בעיר, שיבוא במקומו של אצטדיון הי"א המיושן. החלום הזה יהפוך למציאות בשנים הקרובות, לאחר שתוכניות קריית הספורט החדשה, אושרו בוועדות השונות. מדובר בקומפלקס שיוקם מול "בית הדר", לכיוון פארק לכיש, והוא יכלול אצטדיון עם 16 אלף מקומות ישיבה (בדיוק כמו אצטדיון טרנר שהוקם בב"ש), מגרשי אימונים, היכל כדורסל, מגרשי טניס, בריכות שחייה ומתקני אתלטיקה. רוב התקציב יגיע ממכירת שטח האצטדיון הקיים, שם ייבנו מגדלי מגורים חדשים, וכמובן שגם משרד הספורט והטוטו יסייעו בתקציבים גדולים. בעירייה מחפשים ספונסר גדול, כפי שעשו בחיפה (אצטדיון סמי עופר), כדי להשלים את התקציב בעשרות מיליונים נוספים, ואותו תורם יזכה שהאצטדיון יהיה על שמו.

שלושה בתי מלון חדשים
אשדוד זוכה לעדנה מבחינה תיירותית, בזכות הקמת שני בתי המלון "לאונרדו" ומלון "ווסט". שניהם זוכים לתפוסה מרשימה ברוב ימות השנה, ובקיץ קשה מאוד למצוא מקומות פנויים בסופי שבוע, אלא אם עשיתם הזמנה מראש. בשנים הקרובות יוקמו לפחות ארבעה בתי מלון חדשים, שניים מהם גדולים מאוד ושניים קטנים יותר, כולם מול חופי הים של העיר. מדובר במהפכה תיירותית של ממש, וכפועל יוצא מינוף כלכלי עצום לעסקים באשדוד.

אזור תעשייה צפוני נוסף
אזורי התעשייה באשדוד זוכים לעדנה של ממש, וזה בא לידי ביטוי בכך שכמעט ואין שטחים פנויים להשכרה. העיר מתפתחת בקצב מרשים גם בתעשייה הסולידית יותר, וזה חשוב מאוד לתת מענה תעסוקתי לא רק לבעלי ההשכלה הגבוהה, אלא גם לאלה שלומדים מקצועות מגוונים. אזור התעשייה החדש יהיה מתקדם ועם שטחי מסחר גדולים מאוד, חלקם יעניקו שירותים לנמלים באשדוד בתחום הלוגיסטיקה והאחסון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך