ממשיכים את המסורת המשפחתית: דור חמישי של מצילי חיים

רס"ן אולג ליבשיץ ובנו, רב"ט גלעד ליבשיץ, משרתים בחטיבת החילוץ של פיקוד העורף. אולג הוא קצין הציוד הרפואי בחטיבה, וגלעד הוא לוחם וחובש קרבי שהחל לאחרונה את שירותו הסדיר. גלעד הוא הצעיר בשרשרת משפחתית בת חמישה דורות של נשים וגברים שעסקו בתחום הרפואה בזמני שגרה וגם בעתות מלחמה. סבא-רבא של גלעד ניהל בית חולים שדה של הצבא הרוסי כאשר נלחם בנאצים במלחמת העולם השנייה, אולג פיקד על ניהול הציוד הרפואי במשלחת הישראלית שנשלחה לנפאל לאחר רעידת האדמה הקשה שהתרחשה בה לפני שנתיים, אמו של גלעד שירתה בחיל הרפואה, וכיום היא אחות ב"שיבא", וזו רק רשימה חלקית
ממשיכים את המסורת המשפחתית: דור חמישי של מצילי חיים

לגלעד ליבשיץ (18.5) מאשדוד, בוגר מקיף ט' במגמת ביוטכנולוגיה ופיזיקה, תחומי עניין רבים. הוא שיחק טניס, היה בנבחרות שחייה, השתתף בתוכנית הסייבר היוקרתית לנוער "מגשימים", למד באוניברסיטה במסגרת "נוער מוכשר למתמטיקה", וניגש לבגרות 5 י"ח במתמטיקה כבר בכיתה י'. כששומעים את זה די מצפים שבצבא נער כמוהו ימשיך את דרכו בעתודה, למשל. אבל את גלעד זה לא עניין. הוא התגייס באוגוסט האחרון לגדוד "קדם" בחטיבת החילוץ של פיקוד העורף, והחל את מסלול ההכשרה שלו בתור לוחם בגדוד.

"הבנתי שאני מעוניין להיות לוחם, וביקשתי לשרת בחטיבת החילוץ וההצלה", הוא מספר. "אני מכיר את החטיבה בזכות אבא שלי, שמעתי שזה תפקיד אדיר והוא מתאים לאג'נדה שלי. עם הזמן ביקשתי מהמפקדים לצאת לקורס חובשים, סיימתי אותו כמצטיין כיתתי וחזרתי לגדוד. סיימתי הכשרה, מסע כומתה ועכשיו אני בשירות הסדיר חובש קרבי ולוחם חילוץ והצלה. זהו תפקיד משמעותי. אני מעניק סיוע רפואי בשעת חירום, ולחברים במחלקה אני מעניק סיוע רפואי ביום-יום. אני הקו הראשון שאליו הם פונים, חבר, מישהו לא פורמלי. אני מאמין שזה קטע אנושי לבוא ולסייע לחברים וגם להציל חיים".

לגלעד יש מקור השראה עיקרי בשאיפותיו הצבאיות. אביו, רב סרן אולג ליבשיץ (45), משרת בצבא כבר 22 שנה. הוא בעל תואר שני בכימיה ותואר שני בניהול מערכות בריאות, ושירת בתפקידי רפואה מובילים בשלושה פיקודים: פיקוד העורף, פיקוד מרכז ופיקוד דרום.
אולג נולד באזרבייג'ן ועלה לארץ בגיל 18. הוא התגייס לצבא כעתודאי. "ברוסיה התחלתי ללמוד בבית ספר לרפואת שיניים, ואחרי שנה עלינו לארץ", הוא מספר. "כשהתגייסתי, הלכתי לעתודה אבל לא המשכתי בלימודים האלה, אלא למדתי לתואר בכימיה". בצבא שירת אולג בתפקידים מגוונים מתחום הרפואה וניהול ציוד רפואי, הן במטה והן בשטח.

כיום, כאמור, משרת אולג בפיקוד העורף כקצין ציוד רפואי, האחראי על הכנה ואספקה של ציוד רפואי בזמני חירום ושגרה. במהלך שירותו השתתף אולג במלחמות ובמבצעים צבאיים דוגמת "חומת מגן", "עמוד ענן" ו"צוק איתן".

אולג, מה מיוחד בשילוב של חיל הרפואה ופיקוד העורף?
"המוטו של חיל הרפואה הוא 'הצלת חיים', וזה גם המוטו של פיקוד העורף. אנחנו פועלים להצלת חיים באתרי הרס או באתרים שזקוקים למקצועיות של חילוץ והצלה, ונוכחנו לדעת זאת גם באירועים שקרו לאחרונה כמו קריסת החניון ברמת החיל. בנוסף, בפיקוד העורף עובדים עם גורמים אזרחים, עובדים מול משרד בריאות בצורה הדוקה, וזה ייחודי ומעניין להיות גם בפיקוד העורף וגם חיל הרפואה. חשוב לזכור, כי בזמן שגרה הגדודים של פיקוד העורף תופסים קווים כמו כל גדודי החי"ר, ונותנים מענה לביטחון שוטף. החובש בגדוד נותן מענה רפואי ראשוני לחברים, לחיילים או לנפגעים באותו אזור".

התפקיד כולל גם הצלה באזורים מוכי אסונות בעולם?
"אנחנו יוצאים בברכת המדינה לכל האתרים שזקוקים לעזרה. אנחנו יודעים להגיע לכל מקום ולהושיט יד, אנחנו בין היחידות שיודעות להתארגן מהר בצורה מיטבית, ונסענו לכל קצוות עולם: טורקיה, קניה, פיליפינים, יפן, נפאל. מרגע הרעידה בנפאל ועד שפרסנו בית חולים שדה וצוותי חילוץ יצאו לעזור עברו 80 שעות, וזה זמן מאוד מהיר. בית החולים שלנו קיבל הכרה מארגונים עולמיים והוא מדורג ברמה גבוהה מאוד. בנפאל עסקנו בלספק ציוד רפואי וגם היו לנו קשרי עבודה עם עמיתים מצבא נפאל וממערכת הבריאות של המדינה. נסענו לאזורים מוכי אסון, הפעלנו יכולת לחפש ניצולים בהריסות ואחר כך גם סיפקנו מענה שגרתי לחולים המקומיים".

איך ההרגשה לראות את הבן משרת איתך בחטיבה?
"זה כיף להיות באותה חטיבה, זו גאווה. כשגלעד למד בבית הספר הוא אף פעם לא הזמין אותי להרצות בפני התלמידים, ועכשיו כשהיה בקורס הוא ביקש ממני לבוא ולהרצות בפני החיילים על החילוץ בנפאל, חיל הרפואה ופיקוד העורף. זה גם היה מאוד משמח שבמסגרת העבודה שלי יצא לי לפגוש את גלעד בזמן שעבר את הקורס".

גלעד מסכים ואומר: "באמצע לו"ז עמוס פתאום לראות את המשפחה, זה מדהים".

מסתבר, כי העיסוק בתחום הרפואה הוא מסורת משפחתית. "גלעד הוא דור חמישי לכך", אומר אולג, "סבא רבא שלי היה קצין רפואה, הוא פתח וניהל בית חולים שדה במלחמת העולם השנייה ברוסיה. סבא שלי היה קצין ציוד רפואי פיקודי ברוסיה בחיל הרפואה של הצבא האדום. כשהפכתי לקצין ציוד רפואי, דיברנו וצחקנו על כך שאנחנו עושים אותם דברים בטווח של 30-40 שנה. אשתי, אימא של גלעד היא אחות בבית חולים "שיבא", ושירתה בחיל רפואה כחובשת. האחות הצעירה של גלעד מתנדבת במד"א, ורוצה להיות רופאה צבאית. בעיניי זה היה טבעי שגלעד ימשיך במסורת".

"מבחינתי, אני כבר 18 שנה בחיל הרפואה", אומר גלעד, "זה חיבור טבעי שבא מהבית לעזור לבן אדם, וזה מה שמשקף את חיל הרפואה בשגרה ובחירום".

נטשת את עולם הסייבר לטובת הרפואה?
"הייתי רוצה להתקדם בתחום הרפואה, לצאת ולהיות קצין ארגון רפואה של החטיבה. אני חושב על קריירה צבאית, ואני גם רוצה להתנסות בקטע הטיפולי ולהמשיך את המורשת המשפחתית, אבל אני מתעסק בהמון תחומים. הרפואה והסייבר הם הכי חזקים אצלי. אני הולך לאירועי סייבר, בסופי שבוע אני יושב מול המחשב ועושה פרויקטים, ואולי יבוא היום שאבחר לשלב בין שני התחומים".

מה אתה מציע למועמדים לגיוס?
"אני מציע להתגייס לחטיבת החילוץ, היא עוסקת בלוחמה, משרתים בה בנים ובנות יחד, יש בה אנשים מובחרים. זו חטיבה צעירה מצטיינת ופורחת. חטיבת החילוץ היא בית ומקום מדהים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך