מה קורה כשהתפילה שלנו מתגשמת קצת אחרת…?

בנאדם מתפלל לקבל משהו, מתפלל בלי סוף, כ"כ רוצה שזה כבר יקרה, שזה יתגשם, שזה יגיע אליו, שהוא יוכל סוף סוף להרגיש שלם... ואז זה מתגשם, קורה לו, מגיע, בדרך לא צפויה ולא בדיוק כמו שהוא תכנן.
אישה מתפללת

יש משפט ששגור בפיהם של לא מעט אנשים: "בנאדם מתכנן תכניות והשם צוחק…". כמה פעמים תכננת תכניות של חיים שלמים וההיפך קרה לך? כמה פעמים התפללת למשהו וקיבלת את הדבר האחרון שציפית לקבל? כשאתה עושה תשובה אתה לומד שהקב"ה לא צוחק על התכניות שלך. להיפך, הוא כ"כ מקווה שתתכנן נכון, שתבחר נכון, שתרצה את הדבר הנכון, לאו דווקא את מה שאתה רוצה אלא את מה שאתה צריך… והוא יודע שאתה לא תמיד יודע מה טוב לך, השאלה היא האם אתה מבין שהוא יודע טוב יותר ממך מה טוב לך?

מישהי מתפללת שיגיע כבר הזיווג שלה. חולמת להקים בית בישראל, חולמת שתהיה לה אהבה אמיתית, אהבה הדדית, כמו שהיא רואה בסרטים… אהבה כזאת מושלמת עם הגבר המושלם שדומה לשחקן ההוא בסרט שראתה… ואז היא מכירה בחור שלא דומה ולו במעט למה שהיא חלמה ואיתו היא מתחתנת. אישה מתכננת תכניות לגבי בעלה לעתיד, מדמיינת בעיני רוחה כיצד הוא ייראה, כיצד יתלבש, כיצד ינהג כלפיה, כבר מדמיינת לפרטי פרטים את הרומנטיקה האינסופית וההתאמה המושלמת ביניהם… והקב"ה שולח לה מישהו שונה מכל מה שהיא חשבה. אישה מתפללת להיכנס להריון, לזכות בדבר העוצמתי הזה שטבוע בנו עוד מימי בראשית: להיות אמא. היא מקווה ומתפללת וזה לא מגיע… ועד שזה מגיע, זה לא בדיוק כמו שהיא חלמה, זה קשה ותובעני ומלחיץ ודורש ממך כ"כ הרבה ויתורים. חשבת שזה יהיה מושלם ואז הבנת שמה שביקשת גורם לך בעצם לעבוד כ"כ קשה… אדם מתפלל להתקבל למקום עבודה טוב עם תנאים טובים ומשכורת גבוהה ומתקבל לעבודה, איך לומר, שונה לגמרי ממה שדמיין בתחום שונה לחלוטין ממה שתכנן לעבוד בו. איך אפשר להגיד שתפילתי התגשמה?

אדם מתפלל לזיווג, מבקש מהשם שבאדם הזה שישלח לו יהיו תכונות אופי מסוימות, שהוא יהיה במקום רוחני מסוים, במעמד מסוים, יגור במקום מסוים, ידבר בצורה מסוימת ויתנהג באופן ספציפי. הקב"ה מביט עליו ואומר: "אם אשלח לו את מה שהוא ביקש בדיוק, זה לא יהיה טוב בשבילו, זה עלול לפגוע בו, לקלקל אותו או פשוט לגרום לו להישאר כמו שהוא… והרי אני רוצה שהוא יתקן את עצמו! רוצה שהוא ישתפר!". ואז הוא בוחר את הזיווג שמתאים בדיוק למה שהוא צ-ר-י-ך, לאו דווקא למה שהוא רוצה. אם כל מטרתנו בעולם הזה היא לעבוד ולתקן את עצמנו בזמן שאינינו יודעים מה באנו לתקן, עלינו להאמין שזה ששלח אותנו לכאן, יודע בדיוק מה המטרה לכך והוא אוהב אותנו כ"כ, שהוא שולח לנו דברים שיעזרו לנו לתקן את עצמנו מהיסוד. אם אדם מקבל ניסיונות והוא מתלונן, זה כמו חלילה לומר: "השם טועה!". אין דבר כזה! זה לא קיים! החכמה האנושית לעולם לא תוכל להבין את החכמה האלוקית! ותמיד מי שיוצר משהו יותר חכם מהדבר שהוא יצר.

אין תפילה שאינה מתקבלת. היא אמנם לא תמיד מתקבלת היכן שכיוונת, אך היא מגיעה בדיוק למקום שהכי טוב בשבילך. אתה מתפלל לזיווג, מכיר מישהי, מתחתן ואז מתחילים הקשיים, המריבות, הבעיות… אתה חושב שאולי עשית טעות… "אולי מיהרתי מדי להתחתן?" אתה שואל את עצמך. אם התחתנת, זה כי השם החליט שזה הכי טוב בשבילך! אם התקבלת למקום עבודה מסוים, זה הכי טוב בשבילך! אם כואב לך משהו, זה הכי טוב בשבילך! אתה מתקן את עצמך מהשורש, ואם אתה מצליח לקיים את הסיבה שלמענה הגעת לכאן, מקרב את עצמך אל התכלית, למה אתה לא שמח?

לעיתים אנו מקבלים הצעה לשידוך או עבודה שלא היו כלל בתכניות שתכננו לעצמנו.. אבל היי, עצור רגע, אל תשלול מיד, יכול להיות שברגעים אלה ממש כל התפילות שלך מתגשמות… שאתה מקבל את מה שאתה רוצה, רק בתפאורה אחרת… זיווג ששונה בתכלית ממה שדמיינת או עבודה שאתה לא חושב שמתאימה לך… רגע לפני שאתה אומר לא, דבר עם השם. כל רגע וכל דבר ולו הקטן ביותר קורה בהשגחה פרטית ומדויקת, אין טעויות! אם זה בא עד אליך, אתה חייב לבדוק למה. האם זה שלך או שמא זה ניסיון שעליך לעמוד מולו? האם הקב"ה שלח את זה אליך כדי לברר האם תלך בדרכו ותמשיך לקיים מצוות או שמא תיפול ותבחר בדבר המסוכן…? אנחנו לא יודעים לבד את התשובה שהרי נסתרות דרכי האל… אבל אם תשאל אותו, הוא יענה.

מה קורה כשהתפילה מתגשמת בצורה קצת אחרת? האם אנו חכמים מספיק לפקוח את עינינו ולראות את ההזדמנויות שנכרות בדרכינו, אפילו אם הן שונות ממה שתכננו או שמא נדבוק אך ורק במה שאנחנו רוצים במחשבה שאנחנו יודעים הכי טוב? אם זה נוגע למצוות, הישמר לך, אל תבחר במשהו שמרחיק אותך מהדרך, תעשה השתדלות לפקוח את העיניים להביט באמת, אם זה קורה לי, על אף שביקשתי משהו אחר, זה הכי טוב בשבילי… לא כל מה שנכון הוא נעים. ילד שמתלכלך כולו, אמא שלו מקלחת אותו והוא צורח, משתולל, לא רוצה. אז מה, היא אמא רעה? חלילה, זה לטובתו. כך בדיוק אבאל'ה שלנו, הוא רוצה לנקות אותנו, לטהר אותנו, להוביל אותנו למקום הטוב ביותר בשבילנו, שנגיע לתכלית! ולכן לעיתים הוא נותן לנו משהו… אולי זה לא בדיוק מה שרצינו ואולי זה גם לא מרגיש הכי נעים, אך זה בדיוק מה שאנחנו צריכים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך