האוצר: נמצא קנקן בן 2700 שנים בחופי הים של אשדוד

מפגש מקרי במעלית בין צעיר מקומי לבין עובד רשות העתיקות העביר לאוצר המדינה קנקן עתיק בן 2,700 שנה, הקנקן הנדיר עלה ברשת דייגים סמוך לחופי אשדוד
האוצר: נמצא קנקן בן 2700 שנים בחופי הים של אשדוד
צילום: יניב אגמון, רשות העתיקות

ישראל (איסי) קורנפלד, ארכיאולוג נפת רמלה ברשות העתיקות, נכנס למעלית בשבוע שעבר. צעיר שהיה במעלית זיהה את סמל רשות העתיקות על חולצתו של קורנפלד וסיפר לו כי ברשותו קנקן עתיק שנשלה מהים, וכי הוא מבקש למסור אותו לרשות העתיקות. הצעיר, אלכסי, שביקש שלא להזדהות בשמו המלא, סיפר שלפני כשנה ביקר קרוב משפחה שלו, שנפטר בינתיים, בחוף הים באשדוד, שם פגש חברים שעסקו בדיג. הדייגים העלו מהים עוגן מאבן וקנקן עתיק והסכימו למסור לקרוב המשפחה את הקנקן. עקבותיו של עוגן האבן אבדו. 

קורנפלד הגיע לביתו של אלכסי וזה מסר לו את הקנקן, שזוהה כאמפורה (קנקן) טיפוסית לתקופה הפרסית מהמאה ה־6 לפני הספירה. ברשות העתיקות העריכו כי הקנקן היה חלק ממטען בספינה, שלא ברור מה עלה בגורלה, וכי הגיע לקרקעית הים. חוקרי רשות העתיקות מתכננים לשלוח דגימות מתכולת הקנקן לבדיקה במעבדה על מנת לזהות את החומר שהיה בתוכו.

מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, קובי שרביט, אמר: "הממצאים הארכיאולוגיים מאתריה החופיים של אשדוד מעידים על קשרים מסחריים ועל פעילות ימית ענפה עם ערי נמל רבות בים התיכון, בעוד הממצא הארכיאולוגי מהים הוא מועט יחסית. לכן יש לממצאים הנחשפים ומתגלים בקרקעית הים חשיבות רבה להשלמת הידע הארכיאולוגי וההיסטורי על אשדוד הקדומה בתקופה הפיניקית וגלות בבל (597 לפנה"ס). מסירתו של הקנקן על ידי אלכסי וכן המידע הכללי על אזור גילוי הקנקן, יחד עם מידע ממקורות אחרים שנאסף על ידינו, יאפשרו לנו למקד את החיפושים באזור מצומצם יחסית, בתקווה שהממצא הבודד יוביל לגילוי ארכיאולוגי משמעותי יותר. קנקנים מטיפוס זה היו בשימוש נרחב לאורך חופי הים התיכון ושימשו להובלת שמן ויין". 

אלכסי סיפר: "לא חשבתי שמשהו יכול להישמר כל כך הרבה זמן בים. כשהבנתי שמדובר במשהו עתיק החלטתי למסור אותו לרשות העתיקות, ואז פגשתי את האדם הנכון במעלית". 

ברשות העתיקות מעודדים את הציבור, שבידיו ממצאים עתיקים, למסור אותם לרשות העתיקות כדי לשמר ולחקור אותם כראוי, למען המורשת התרבותית של כלל אזרחי ישראל. אלכסי יקבל תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך