עצוב, כואב ומכעיס: כל ילד שלישי בישראל הוא עני

מהדו"ח השנתי של המועצה לשלום הילד עולה כי 10% מהילדים דיווחו שהלכו לישון רעבים בגלל חוסר מזון בבית
ילדים עניים באשדוד
צילום: אורי קריספין

דו"ח המועצה לשלום הילד לשנת 2015, שפורסם בשבוע החולף, מציג תמונה מדאיגה באשר למצב בני הנוער במדינה, שעשרה אחוז מהם דיווחו שהלכו לישון רעבים ואחרים היו חשופים לפגיעה והוזנחו. יש גם כאלה שהעידו כי נפגעו פיזית ומילולית בדרך לבית הספר ו-28 אחוזים דיווחו: "שתינו אלכוהול לפחות פעם בחודש". בהחלט נתונים מדאיגים מאוד בנוגע למה שמתרחש מתחת לאף שלנו במדינה.

בישראל מודל 2017 יש יותר מידי מצוקות ופחות מידי פתרונות בתחומי החינוך, הרווחה והבריאות. יש ניגוד מדהים ומדאיג כאחד, בין הצמיחה הכלכלית של מדינת ישראל, שממשיכה לבנות מעמד של אחת המדינות המתפתחות בעולם מבחינה פיננסית, מול המציאות העגומה שכל ילד שלישי בארץ הוא עני. זו המציאות ועם נתונים סטטיסטים אי אפשר להתווכח. הילדים האלה הם שקופים, רובנו לא מתייחסים אליהם במשך רוב ימות השנה. זה קורה רק כאשר המספרים צפים החוצה, יש זעזוע עמוק יומיים-שלושה בכלי התקשורת, ואז אנחנו חוזרים לחיים הרגילים שלנו, בזמן שהילדים העניים נשארים מאחור וחלק מהם עולים לישון על בטן ריקה, עם חלומות למציאות אחרת, טובה יותר.

שיעור הילדים העניים בישראל הוא בלתי נתפס. בכל פעם שאני נחשף לנתונים הללו של דו"ח העוני, בדגש על הילדים המדהימים שיש לנו בארץ הקודש, הלב נצבט, המוח לא מקבל והעיניים מתחילות להיות לחות.

הדו"ח מראה כי בסוף שנת 2015 חיו בישראל 2,768,700 ילדים המהווים 33% מכלל האוכלוסייה. בעשור האחרון ממוצע הילדים במשפחה עמד על 2.4. 30% מהילדים בישראל, כמעט כל ילד שלישי, חיו מתחת לקו העוני. בשלושת העשורים האחרונים גדל אחוז הילדים העניים פי 4 (מ-8.1% ב-1980 ל-30.0% בשנת 2015). במגזר החרדי שיעור העוני גבוה הרבה יותר, כאשר שניים מתוך שלושה ילדים חרדים נמצא מתחת לקו העוני.

בתחום האלימות עולה כי בשנים תשס"ט-תשע"ה, בין שלושה לחמישה אחוזים דיווחו על הימנעות מהגעה לבית הספר מחשש לפגיעה בהם. בשנת תשע"ה דיווחו 13% מתלמידי כיתות ה'-ו', 9% מתלמידי ז'-ט' ו-6% מתלמידי כיתות י'-יא', כי נפגעו מאלימות מילולית במוסדות החינוך. 8% מתלמידי כיתות ה'-ו', 5% מתלמידי ז'-ט' ו-4% מתלמידי כיתות י'-יא' דיווחו כי נפגעו מאלימות פיזית בבתי הספר.

שימו לב לנתונים המדאיגים הבאים: 12% מהתלמידים בכיתה י' דיווחו כי חשבו להתאבד, 7.6% מהם הכינו תוכנית על אופן ניסיון ההתאבדות, 7.3% ניסו להתאבד לפחות פעם אחת במהלך השנה ו-4.5% נפצעו במהלך ניסיון התאבדות. עוד עולה מהנתונים כי 108 ילדים ובני נוער נהרגו בשנים 2015-2016, כשרוב המקרים התרחשו בחודשי הקיץ (יוני-ספטמבר). סיבת המוות השכיחה ביותר הייתה תאונת דרכים.

ב-2015 חלה עלייה במספר התיקים האזרחיים והפליליים שהוגשו לבתי משפט שלום לנוער (14,071 תיקים ב-2015 לעומת 11,731 תיקים ב-2014 ). יחד עם זאת מספר הקטינים החשודים בעבירות ירד מ-23,527 בשנת 2005 ל-21,211 בשנת 2015. 72 אחוזים מהתיקים הפליליים, שנפתחו לקטינים החשודים בעבירות, נסגרו.

מה עוד אפשר לכתוב אחרי שנחשפים לנתונים המזעזעים האלה? לא הרבה. נותר בעיקר להתפלל שמקבלי ההחלטות במדינה שלנו יתעוררו.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך