קצינת הכליאה מכלא 4: "אם אצליח להחזיר חייל אחד אל דרך הישר – זה עולם ומלואו"

סג"מ לירון שלו מאשדוד סיימה בשבוע שעבר קורס קצינים, ושובצה כקצינת כליאה בכלא 4 בצריפין. היא מביאה אל התפקיד מלבד אינטליגנציה רגשית, גם את ניסיונה אל מול אוכלוסיה עם צרכים מיוחדים. מה הקשר, תשאלו? לירון, שהייתה רכזת חניכים בתנועת הנוער "כנפיים של קרמבו", ולה אחות עם תסמונת רט, מספרת כי רצתה לצאת לקצונה כדי להדריך ולעזור לחיילים, בדומה למה שעשתה בתנועת הנוער. "מדובר בהדרכה שונה ממה שעסקתי בה בעבר. עם זאת, יש גם נקודות דמיון. הכלואים צריכים מאוד את העזרה וההכוונה, וצריך לא לוותר על אף אחד", היא אומרת
קצינת הכליאה מכלא 4: "אם אצליח להחזיר חייל אחד אל דרך הישר – זה עולם ומלואו"
צילום: דו"צ

בשבוע שעבר הסתיים קורס הקצינים של חיל המשטרה הצבאית בבה"ד 13 שבקרית ההדרכה. הקורס מכשיר את מפקדי העתיד של החיל, ובהם קצינים לוחמים בגדודי המעברים, קצינים במערך הכליאה וקציני שיטור. בין מסיימי הקורס בלטה סג"מ לירון שלו (19.5) מאשדוד, שמונתה למפקדת מחלקה בכלא 4. המשטרה הצבאית שומרת על חוסנו הערכי של צה"ל, ובתור קצינת כלואים תעסוק סג"מ שלו בשיקום ובהחזרתם לשירות תקין ככל שניתן, של הכלואים השייכים למחלקתה.

לירון, בוגרת מקיף ו', ידעה עוד בטרם התגייסה כי היא רוצה לעשות שירות משמעותי ולשרת כלוחמת. היא שאפה להיות לוחמת מג"ב, אך גויסה אל חיל המשטרה הצבאית כלוחמת מעברים. "בהתחלה סירבתי, זה לא היה מה שרציתי ואחר כך התאהבתי בתפקיד", היא אומרת. מטרת המשרתים במערך המעברים הוא למנוע כניסת מחבלים ומסייעים, למנוע הברחת אמצעי לחימה, לסכל פיגועים, ולמנוע הסתננות וסיוע לארגוני טרור המנסים לפגוע בשלומם של אזרחי ישראל.

כלוחמת מעברים שובצה לירון בגדוד "תעוז", אשר אמון על גזרת יהודה ושומרון, ועברה תקופה משמעותית בה לקחה חלק בתפיסות אמל"ח וסחורות בלתי חוקיות במעברים. לאחר הטירונות ולאחר כחצי שנה כלוחמת מעברים, יצאה לקצונה. "רציתי להיות קצינה, והמ"מ מהסדיר תרם לזה", היא מספרת. "כל חיל היה רוצה כזה מפקד. התפקיד של לוחמי המעברים מאתגר ושוחק, והוא גרם לזה להיראות טוב. הערכתי אותו מאוד והוא היה עבורי מודל לחיקוי. בזכותו ובזכות הדחיפה שלו ושל המ"פ, יצאתי לקורס קצינים".

בשיחה עמה מסבירה לירון כי מי שיוצא לקורס קצינים אינו חוזר לאותו המקום שבו שירת. לירון שובצה כמפקדת מחלקה בכלא 4, ובשבוע שעבר התבשרה כי תפקד על מחלקה של בנות. "החיל שלנו ורסטילי, כולנו שוטרים צבאיים", היא מסבירה, "יש מצ"ח, יש לוחמים, יש רכזי מודיעין, מדריכי כליאה, שיטור… כשיוצאים לקורס קצינים, גם אם היית לוחם מעברים, אתה יכול למצוא עצמך בשיטור, בכליאה וכיו"ב". כאשר עמדה לירון בפני סיום הקורס היא דירגה את מערך הכליאה במקום הראשון, ואכן שובצה כמ"מ בכלא 4. "בסופו של דבר, זה חיל אחד וכולם יצטרכו לעבור בכל המערכים. בכל דבר יש עשייה".

זה הזמן להסביר כי חיל המשטרה הצבאית, שאמון על אכיפת הסדר, המשמעת וחוקי מדינת ישראל וצה"ל ביחידות השונות, מורכב מחמישה מערכים: שיטור, מעברים, חקירות, מודיעין, כליאה והדרכה. מערך השיטור אחראי על מניעת תאונות הדרכים, איתור ומעצר עריקים ומשתמטים, לקיחת חלק בפעילות הביטחון בצה"ל ואכיפת חוקי המשמעת של צה"ל. מערך החקירות ובשמו האחר מצ"ח, משטרה צבאית חוקרת, אחראי על חקירת חיילים ואנשי קבע החשודים בעבירות שונות. בין הנושאים בהם מטפלת היחידה ניתן למנות עבירות סמים, עבירות רכוש, עבירות הונאה, מרמה וזיוף, אלימות, תאונות דרכים, תאונות אימונים ואף מוות. בתוך מערך החקירות פועל מערך המודיעין אשר מהווה גוף מקצועי בתחומי האיסוף, הבילוש, ההערכה והמחקר בהיבט המודיעיני הפלילי ומגבש את תמונת המודיעין השלמה לכל החיל. מערך המעברים כולל בתוכו את לוחמי המעברים נמצאים במעברים שבקו התפר באזור יהודה ושומרון, הבקעה ועוטף ירושלים. תפקידם הוא הבטחת שלומם של אזרחי מדינת ישראל, זאת על ידי מניעת כניסת גורמי טרור ומסתננים, תפיסת אמצעי לחימה וסיכול פיגועים. מערך הכליאה אחראי על החזקת הכלואים המרצים עונשים בגין עבירות שבוצעו, תוך כדי שמירה מלאה על כבוד האדם ושילובם מחדש בצה"ל. בתקופת לחימה עוסק החיל גם בשליטה על הצירים ובהכוונת הכוחות הלוחמים, בכליאת השבויים ובסיוע לכוחות הלוחמים.

בחיל קיים מגוון תפקידים, הפתוחים באופן שוויוני לנשים ולגברים כאחד. כלל ההכשרות בחיל עוברות בבה"ד 13. תחילה עוברים הטירונים הכשרה ראשונית, טירונות בפלוגת השוטרים הצבאיים או בפלוגת לוחמי המעברים. לאחר מכן, עוברים החיילים קורסי יסוד במדור הכשרות מקצועיות. בין הקורסים: שיטור ותעבורה, כליאה, חקירות, מודיעין ובילוש. בנוסף, הבה"ד מכשיר את המפקדים בחיל באמצעות הכנה למ"כים, הכנה לקורס קצינים, קורס סמלים והשלמה חילית.

מהדרכה בתנועת נוער אל הדרכה בכלא
לירון מספרת כי רצתה לצאת לקצונה כדי להדריך ולעזור לחיילים, בדומה להכוונה ולעזרה שבהן עסקה כאשר הייתה תלמידת תיכון, ושימשה בתפקיד רכזת חניכים ב"כנפיים של קרמבו", תנועת נוער לילדים עם ובלי צרכים מיוחדים. סביר להניח שאתם תוהים עכשיו מה הקשר, ולירון מסבירה: "מדובר בהדרכה שונה ממה שעסקתי בה בעבר. עם זאת, יש גם נקודות דמיון. הכלואים צריכים מאוד את העזרה וההכוונה. צריך לא לוותר על אף אחד".
והיא יודעת מניסיון אישי על מה היא מדברת. ללירון אחות בת 15 עם תסמונת רט, הפרעה נוירו-התפתחותית המתאפיינת במוגבלויות. "בזכות אחותי גיליתי רגישות לאוכלוסיות של ילדים עם צרכים מיוחדים", היא מספרת, "וכאשר נפתח סניף 'כנפיים של קרמבו' באשדוד הצטרפתי, עברתי ראיון ושובצתי כרכזת חניכים, שזה תפקיד עם אחריות יתרה. ביקרתי בבתי חניכים, שוחחתי עם המשפחות כדי לברר כמה שיותר פרטים על הילד כי זו אוכלוסייה רגישה: האם יש לו אלרגיות, מה הוא אוהב ומה לא, כל פרט מידע אפשרי הוא חשוב. אם הייתה פעילות, בדקתי איך להנגיש אותה, הייתי אחראית להסביר לחונכים איך להתייחס לכל חניך וחניך ולתאם פגישות חונכים בבתים של חניכים".

אחותך מבינה שאת חיילת בצבא?
"כן, היא מחייכת וצוחקת כשהיא רואה אותי על מדים".

את פלוגת הכליאה מנהל מפקד הפלוגה שהוא קצין, תחתיו מ"מים האחראים על המחלקות, תחתיהם סמלים ומפקדים בדרגת רב"ט עד סמל שהם מפקדיהם הישירים של הכלואים. נוסף על כל סגל הפלוגה, יש פקידה, מש"קית ת"ש, מש"קית הוראה וחובש. ביום חמישי שעבר שובצה לירון כמפקדת מחלקה בפלוגת הנשים בכלא 4. בכלא יש שלוש פלוגות גברים, והסגל האחראי עליהם מעורב. לעומת זאת הסגל של פלוגת החיילות הכלואות מורכב כולו מנשים. "אבל המשמעת אותה משמעת", מדגישה לירון.

צילום: דו"צ
צילום: דו"צ

מה נדרש מקצין כליאה?
"לדאוג לסגל, לכלואים במחלקה. יש כמובן מדריכי כליאה שאחראים באופן ישיר על הכלואים, לכל אחד מהם יש חיילים אישיים משלו, ויש סמלים שאחראים על הלו"ז, אני יותר מלמעלה, רואה את התמונה הכוללת, ואחראית גם מחוץ לפלוגה".

איך את רואה את תפקידך מול חיילים כלואים?
"יש אנשים שאפשר להגיד עליהם שאיבדו את הדרך, יש כאלה שהגיעו ממרקם חיים טיפה בעייתי. זה המקום להחזיר לתלם אנשים שסטו מדרך הישר, ואני רואה בתפקיד שלי סוג של שליחות. יש פעמים שנצליח, ויש פעמים שלא, אבל גם אם אצליח עם אדם אחד – זה עולם ומלואו".

איך הגיבה המשפחה כששמעה שתהיי קצינה בבית כלא?
"במשפחה בהתחלה נורא פחדו, כמו שפחדו כשהתגייסתי לשרת כלוחמת מעברים. הם אמרו שזה מסוכן. יש נטייה לחשוב על היושבים בכלא כסוג של אויב – זה לא. אלה חיילים שלנו, שפשוט סטו מדרך הישר, וזו שליחות, זה לא מפחיד. היום הם גאים בי".

כשמועמדים לגיוס שומעים על שירות בחיל המשטרה הצבאית הם נרתעים. ישר חושבים על החיילים שבודקים אם הלבוש שלך תקני בזמן שאתה מחכה לאוטובוס. את התדמית הזו מבקשת לירון לשנות. "צריך להתנתק מהסטיגמות, ולהתעלות על מה שחושבים. אולי לוקחים את זה קשה בהתחלה, כמוני, אבל בסופו של דבר זו שליחות, ומה שעושים מבורך. אנחנו לא אויב של חיילים אלא באים לאכוף חוקים, ועושים זאת בדרך שתואמת את ערכי צה"ל וערכים בכלל. כמובן שלהטיל משמעת זו לא בהכרח עבודה נעימה וגם לא קלה, וזה לא משנה אם אתה עומד מול נחקרים או חיילים בתחנה מרכזית. אני יכולה להעיד שכל תפקיד בחיל הוא מאתגר ומפתח. אין חייל ששאלתי ולא ענה לי שזה שינה אותו, שזה עשה משהו לאופי שלו, זה מבגר".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך