הביקושים לדירות גואים, י.ח. דמרי היא המרוויחה הגדולה

חברת הבנייה י.ח. דמרי, שמובילה באשדוד לא מעט פרויקטים, רשמה לאחרונה נקודת שיא בעשייה שלה - בעוד מדד הנדל"ן עלה ב־66% בחמש השנים האחרונות, מניית החברה קפצה ב־160%
הביקושים לדירות גואים, י.ח. דמרי היא המרוויחה הגדולה

מסתבר שחברת הבנייה י.ח. דמרי, שמוכרת היטב בנוף האשדודי בזכות הפרויקטים הגדולים שהיא מובילה בעיר הנמל, מבססת את מעמדה ברמה הארצית כאחת מחברות הבנייה היציבות והמובילות בארץ. בשורה התחתונה, חברת הבנייה שצמחה מנתיבות הפכה את הביקוש לדירות למכונת מזומנים מרשימה. החברה הצליחה לדהור על העלייה במחירי הדיור בישראל, שעמדה על יותר מ־100% במצטבר מאז 2008 על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. י.ח. דמרי נשענה על רכישות קרקעות שביצעה בראשית ובאמצע שנות ה־2000. המזומנים מהפרויקטים הגיעו בחלקם לציבור בעלי המניות כדיבידנד, אך בעיקר העשירו את בעל השליטה יגאל דמרי ומשפחתו.

הצלחתה של י.ח. דמרי אינה ברורה מאליה, שכן רבות ממתחרותיה כשלו נוכח מימון בעייתי לקרקעות, עיכובים בפרויקטים וקשיים בתזרים המזומנים. בשל הבירוקרטיה הרבה, בין רכישת קרקע לבין מסירת דירה עלולות לחלוף שנים רבות, והחברות נגררות למצוקת מזומנים למרות עליית המחירים.

י.ח. דמרי בונה כ־2,200 דירות ב־24 פרויקטים, בעיקר באשדוד, נתניה, נתיבות, שדרות, באר שבע, אשקלון וראש העין. 890 מהן כבר נמכרו נכון לסוף הרבעון השלישי של 2016 והן צפויות להניב לה הכנסות של 1.2 מיליארד שקל. אחת מנקודות החוזק של י.ח. דמרי טמונה בעתודות קרקע לבנייה. לחברה עתודות של כ־7,000 יח"ד, ופוטנציאל של 1,200 דירות למיזמי התחדשות עירונית.

מ־2012 רשמה י.ח. דמרי רווח מצטבר של 361 מיליון שקל וחילקה דיבידנד של 140 מיליון שקל, מתוכם כ־85 מיליון שקל לבעל השליטה. מניית י.ח. דמרי עלתה ב־2016 ב־40% ובחמש השנים האחרונות ב־157%. מנגד מדד הנדל"ן עלה ב־24% וב־66% בהתאמה. בסוף הרבעון השלישי עמד ההון העצמי על 763 מיליון שקל. ברבעונים שבהם הסתיימו פרויקטים מרובי דירות, סביר שההכנסות והרווח היו גבוהים, ואילו ברבעונים עם מסירות דלות סביר שההכנסות היו נמוכות והרווח אפסי.

יחד עם זאת, במאזני החברה יש כתם של 150 מיליון שקל נוכח השקעות כושלות במזרח אירופה. ב־2008 ניסתה י.ח. דמרי, אז חברת בנייה לא גדולה מנתיבות, לקפוץ למגרש של הגדולים, והשקיעה בקרקעות ובמיזמים ברומניה ובצ'כיה. ההון העצמי שלה עמד בתום 2008 על כ־300 מיליון שקל בלבד, כך שמחיקה או הקפאה של פרויקטים היו עשויות להביא לסופה. אלא שהמשבר הכלכלי של 2008 דילג ברובו על ישראל, והביקושים לדיור לא נבלמו לזמן ממושך. י.ח. דמרי סיימה את 2009 ברווח של 74 מיליון שקל, בעיקר בזכות מסירת דירות במודיעין ובנתניה. מצבה הפיננסי יציב כיום וההשקעות ברומניה כבר לא מכבידות על י.ח. דמרי, אף שהיא עדיין מפחיתה מעת לעת את שווי ההשקעות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך