אתם לא מחויבים לעבוד יותר: אושר סופית חוק השבת

עסקים ונותני שירות במתחמים מסחריים לא יחויבו לעבוד ביום המנוחה - כך קבע החוק החדש, שזכה לתמיכה מקיר לקיר

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת "חוק השבת" של ח"כ יגאל גואטה, וקבוצת חברי כנסת. גואטה הצליח לגבש לחוק לובי רחב מימין ומשמאל, והוא עבר בתמיכת 41 ח"כים – וללא מתנגדים.

ח"כ גואטה אמר עם אישור החוק כי "זו הצעה חברתית מהמעלה הראשונה. ההצעה נולדה אחרי המקרה של עופר שלייפר שעבד במתחם שרונה שקיבל קנס כי בסך הכל רצה להיות עם המשפחה שלו בשבת. אני גאה בכך שכל חבריי מהאופוזיציה והקואליציה תמכו בחוק, זו תעודת כבוד לבית הזה. החוק הזה הוא דבר כאן אבל משנה מדינה. אנחנו מבינים שאין סיבה לכפות על מישהו משהו שהוא לא רוצה".

בחוק נקבע כי אם תהיה התניה בחוזה, המחייבת את פתיחת בית העסק בשבת – היא לא תיאכף, ולא ניתן יהיה לבטל את החוזה או לתבוע פיצויים מוסכמים בשל הפרתה. כן מוצע לקבוע כי הוראות אלה לא יחולו על חוזה למתן שירות הנדרש להפעלת המתחם. זאת, על מנת למנוע כפייה של עסקים לפעול בשבת במסגרת חוזים עם בעלי מתחמים מסחריים.

בדברי ההסבר נכתב: "חוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי אין להפלות עובד שמסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי. יחד עם זאת, הסעיף אינו מתייחס לעסקים או נותני שירות שאינם מעוניינים לעבוד ביום המנוחה ונאלצים לעשות זאת תחת חוזים הכופים עליהם לעשות כך (מקרה "הנריס" במתחם שרונה מרקט בת"א ומקרים נוספים). הצעת חוק זו תתקן את המצב הקיים ותביא לכך שמעסיקים או בעלי מתחמים מסחריים לא יוכלו לכפות על עסק או נותן שירות לעבוד בשבת בניגוד לרצונם, ובכך לפגוע להם ביום המנוחה השבועי כפי שנקבע בחוק".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך