מרחוב נתן אלבז ברובע ו' לבית "האח הגדול"

אנדל קבדה (25) היה נער בעייתי ש"חיסל" בגיל 16 בקבוק וודקה כל יום ונעצר שלוש פעמים בגלל עבירות שונות * לעומת זאת, בצבא הוא התגייס לגבעתי, היה לוחם מצטיין והשתתף בקרבות ב"צוק איתן". לפני שנה וחצי אנדל שהה לצד אימו 90 יום בבית חולים, לאחר שעברה אירוע מוחי קשה, ולא מש ממיטתה עד שחזרה לעצמה. הוא היה פעיל מאוד בהפגנות של יוצאי הקהילה האתיופית, ומנסה להילחם בכל דרך בתופעת הגזענות. במרכז המסחרי של רובע ו' כולם מעריצים את אנדל ומסמסים לו בלי הפסקה: "הוא ראוי למיליון, אנדל עשה מהפך מדהים מילד בעייתי לגבר אמיתי שהיה לוחם אמיץ בצה"ל". פרופיל מיוחד ומקיף על האשדודי שכבש את המסך הקטן
מרחוב נתן אלבז ברובע ו' לבית "האח הגדול"
צילום: ינאי יחיאל

יש תחושה של גאוות יחידה במרכז המסחרי של רובע ו', ברגע שמדברים על העונה השמינית של "האח הגדול". הכל בזכות אנדל קבדה (25), שגדל וצמח ברובע הוותיק ועבד כירקן שמוכר נענע וכוסברה בחנות ירקות בלב המרכזון, ותמיד עשה זאת עם חיוך אדיב. חוץ מזה, אנדל גם זכור כנער שהיה מסתובב עם חבורה של צעירים בני הקהילה האתיופית, וכבר בגיל 16 היה "מחסל" בקבוק וודקה ומשתכר, ולאחר מכן עושה בעיות שהובילו אותו לתא המעצר לא פעם ולא פעמיים. אבל בתוך תוכו אנדל תמיד היה ונשאר ילד טוב שגדל בבית מדהים, עם זוג הורים אכפתיים שגידלו 8 ילדים לתפארת, ילדים שרובם שירתו ביחידות מובחרות בצה"ל והשתתפו בקרבות ובמבצעים באזורים הכי מסוכנים. גם אנדל היה כזה כלוחם מצטיין בחטיבת גבעתי.

משפחת קבדה עלתה לישראל ב-21 בנובמבר 1997, ובמשך שנתיים שהו בתנאים לא תנאים במרכז הקליטה "חצרות יוסף" בצפון, הממוקם בין עכו לנהריה. אלה לא היו ימים מאושרים יתר על המידה בתנאים הלא פשוטים שהיו במרכז הקליטה, ובחלוף שנתיים ההורים עשו צעד גדול ורכשו דירה ברוב נתן אלבז באשדוד. האבא עובד כאיש תחזוקה בבית כנסת של הרב פינטו ברובע ג', והאם עקרת בית לאחר שעברה משבר רפואי לא פשוט לפני כשנה וחצי. היא עברה אירוע מוחי קשה, והייתה מאושפזת במשך 90 יום בתל השומר. כל שמונה הילדים היו סביבה באותם ימים, אבל קרובי משפחה מספרים שאנדל היה יותר מכולם, ובכל יום מיהר לאחר יום עבודה מתיש במפעל לייצור "כיפת ברזל", לשהות לצד אימו החולה. "אנדל היה שבור באותם ימים, אבל באותה נשימה האמין שאמא שלו תתאושש ותעמוד על הרגליים, ואכן כך היה", אמר אותו קרוב משפחה.

משפחת קבדה אוהבת מאוד את צה"ל, וכל האחים הגדולים הטביעו חותם בתפקידים שונים. האחות הבכורה שירתה כטכנאית מטוסים בחיל האוויר, האח השני שירת בצנחנים, אח אחר בהנדסה קרבית ואנדל היה לוחם מצטיין בגבעתי. אב המשפחה גאה מאוד שילדיו מגשימים את החלום שלו, ומשרתים בגאווה גדולה את המדינה והמולדת.

שותה וודקה בגיל 16 ונעצר שלוש פעמים
אנדל היה ילד בעייתי מאוד. מגיל 15 עד 18 הוא הסתובב ברחובות, נטש את ספסל הלימודים כבר בכיתה ט' והיה תמיד עם חברים. מדובר בקבוצה מגובשת של 12 נערים, שניים מהם בני דודים של אנדל, שאהבו לבלות, לשתות ולעשות בעיות אופייניות של בני נוער. אחד האנשים הקרובים לאנדל מסביר ואומר: "זה לא סוד שיש קושי גדול לבני נוער בקהילה האתיופית, ואצלם זה בלט יותר מכולם. מדובר בילדים שעלו לארץ ומתחילים להתבגר, ובעצם חיים בין התרבות עליה גדלו באתיופיה לבין מה שהם רואים בארץ, ולעיתים קשה להם מאוד למצוא את החיבור בין שני העולמות ובוחרים בדרכים פחות טובות להפגין כלפי חוץ את התסכול שלהם".

אנדל ושאר החברים היו שותים בשעות הערב על בסיס קבוע, ולעיתון "המגזין" נודע שאנדל היה נער לא שגרתי, שיכל ל"חסל" כמעט כל יום בקבוק וודקה. ההורים והאחים הגדולים ניסו לאפס את אנדל, אבל לא הצליחו. בשלושה מקרים שונים הוא נעצר ע"י המשטרה, באחד המקרים בילה לילה שלם בתא המעצר ושוחרר. לטענת קרובי משפחה של אנדל, בכל המקרים הוא נעצר בשל סטיגמה שהודבקה לו ולחבריו בשל היותם יוצאי הקהילה האתיופית. אותו קרוב משפחה אמר: "במקרה אחד אנדל נסע עם החברים לקריית מלאכי והייתה שם קטטה. שוטר שהגיע למקום עצר את אנדל וטען שהוא זרק עליו ספסל. לאחר מכן התברר שמדובר בספסל מבטון שמחובר לאדמה. זה נכון שאנדל היה נער בעייתי, אבל כל המעצרים שלו היו מיותרים והוא לא עשה שום דבר יוצא דופן".

45645f

ההתנהלות הזו מול גורמי החוק גרמו לפצע גדול בנפש של אנדל, והוא היה ממובילי המאבק של קהילת יוצאי אתיופיה נגד הגזענות, מחאה שהרימה ראש בעקבות מקרי אלימות קשים נגד צעירים אתיופים. "אנדל השתתף בכל ההפגנות הגדולות ועודד את כל החברים להגיע יחד איתו לתל אביב. הוא לא היסס והשמיע מילים קשות נגד הממסד, ואנחנו רואים שהוא אומר דברים דומים בבית 'האח הגדול'. הוא לא יכול להישאר אדיש מול מילים שפוגעות באוכלוסיות שלמות, ומוכן ללכת עד הסוף כד להילחם מול התופעה הזו", אומר חבר קרוב שלו.

"הצל" נגד אנדל…
במהלך הימים הראשונים בבית הכי מפורסם במדינה, אנדל הביע תמיכה במאבק של השוהים הבלתי חוקיים מסודן ואריתריאה. יואב אליאסי ("הצל") העלה פוסט מלא זעם בדף הפייסבוק שלו נגד אנדל: "זה אדם טיפש, שצריך להתבייש בעצמו והעדה האתיופית צריך להוקיע אותו ולצעוק – הוא לא מייצג אותנו! איך הוא מעז לחבר את גורלו ולהעמיד את עצמו כשווה עם גורל הסודנים והאריתראים שמסתננים למדינה הזאת בתור מהגרי עבודה ולא פליטים, שהביאו איסלם קיצוני, פיגועים ופשע וששום מדינה בעולם לא מוכנה לקלוט אותם ולא מוכנים לחזור למולדתם שכבר לא במצב מלחמה? לבן אדם אתיופי שזאת המדינה שלו, זאת האדמה שלו, הדת היהודית זה דת שלו, וצה"ל זה הצבא שלו! אנדל מעדיף להרגיש חיבור לצבע עור מאשר לדת וזה דבר נוראי ומעצבן. מעניין אם סודן היו מקבלים "פליטים" יהודים… מדינת אויב שניסתה לחסל אותנו".

החייל המצטיין בחטיבת גבעתי
המהפך המדהים הגיע ביום שאנדל לבש את המדים הירוקים וחבש את הכומתה הסגולה. אנדל הפך לחייל מצטיין, שזכה לשבחים ולהערכה גדולה מצד מפקדיו, ואף זכה לקבל את תואר החייל המצטיין לאחר הטירונות המפרכת. אנדל היה הראשון להתנדב לכל משימה, והיו כמה מקרים שהסכים להחליף חבר במצוקה ו"סגר" שבת במקומו. במהלך מבצע "צוק איתן" אנדל נכנס עם חבריו לעזה ובני המשפחה היו מודאגים מאוד. "אנדל וחבריו היו בכרם שלום בימים הכי מתוחים, ובשלב מסוים לקחו מהם את המכשירים הניידים ולא שמענו ממנו כמה ימים. הוא נכנס עמוק לשטח, השתתף בפעילות מבצעית ויצא החוצה שהוא מרוצה עד השמיים. אלה היו הרגעים הכי מאושרים שלו בחיים, כשתרם את חלקו למדינה".

ertwer

הכוכב של רובע ו'
בימים אלה אנדל זוכה לגלי תמיכה בלתי רגילים ברמה הארצית, והוא צלח בשלום כבר שתי הדחות, ומסומן על פי הסקרים השונים כמועמד בולט להגיע לגמר של "האח הגדול 8". אנדל מתגלה כדייר דעתן, ישר, שאינו עושה מניפולציות, ולא מן הנמנע שבסיום העונה יחזור לבית ברחוב נתן אלבז עם מיליון שקלים. במרכז של רובע ו' הוא זוכה לתמיכה מדהימה, מקיר לקיר, וחלק מהסוחרים עימם שוחחתי ביום ראשון בערב, אמרו בצורה ברורה: "אנדל הוא ילד מדהים, תמיד עזר לאנשים כאן, סייע לקשישים והרים את הקניות שלהם ועבד בכיף גדול כל סוף שבוע בחנות הירקות. הוא ראוי לזכות במיליון, ואנחנו נצביע לו בלי הפסקה עד לגמר הגדול".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך