המחזמר המקורי שכבש את אשדוד בחג החנוכה

למה לנסוע רחוק ולשלם ביוקר? "לילה מטורף בספריה" – מחזמר מקורי לכל המשפחה שהוצג בחג החנוכה בבית יד לבנים והועלה 30 פעמים, הוכתר כהצלחה גדולה וכבר יצר ציפייה רבה להצגה שתעלה בשנה הבאה.
המחזמר המקורי שכבש את אשדוד בחג החנוכה
לילה מטורף בספריה. צילום: טל אקוקה

כמו בשנים הקודמות, גם בשנה הזו חג החנוכה הפך לשבוע שלם של פסטיגלים והצגות על הבמות הגדולות בכל רחבי הארץ. במשך חודשים רבים השחקנים והרקדנים המוכרים ביותר מתנתקים מכל עיסוקיהם ועורכים חזרות ימים ולילות כדי להעלות מופעים מושקעים ומרהיבים לילדים. לצד ההשקעה הגדולה, לא מעט דובר על כך שההוצאות של ההורים הולכות וגדלות והמחירים של כרטיסי הכניסה למופעים נעשו מאוד מופקעים.

בשונה מרוב הערים האחרות, באשדוד, כבר כמעט עשור שניתן לצפות במחזמר חדש המיועד לכל המשפחה, הפקת מקור מבית היוצר של החברה העירונית לתרבות הפנאי בשיתוף העירייה.

השנה הועלתה ההצגה הקומית "לילה מטורף בספריה" (כתיבה ובימוי של כוכב הילדים קובי מחט) המגוללת את סיפורם של חבורת מתבגרים הלומדים יחד בכיתה י"ב ונמצאים לפני יציאה לטיול השנתי האחרון שלהם באילת. רגע לפני צאתו של האוטובוס, ממהרים התלמידים להחזיר את הספרים אל הספריה בהוראת המנהל ולאחר שהידית של הדלת יוצאת ממקומה, נשארים שם כולם יחד ונאלצים להתמודד אחד עם השני למשך כל היום והלילה.

בין הדמויות המתוארות בעלילה ניתן למצוא את הסטריאוטיפים המוכרים שיש בכל בית ספר כמו 'מלכת הכיתה היפה', 'הספורטאי המצטיין', 'המצחיק', זמר רוק, המורה לחינוך גופני וכמובן את הספרנית. בתחילה עסוקים כולם בלהגדיר את חבריהם על סמך הסטיגמה שהודבקה להם ועם הזמן הם לומדים להכיר ומבינים שיש לכל אחד מהם אישיות מעניינת והרבה מאוד מה להציע.

לילה מטורף בספריה. צילום: טל אקוקה
לילה מטורף בספריה. צילום: טל אקוקה

לאורך ההצגה כולה שארכה כשעה וחצי, שולבו מסרים ערכיים לילדים כמו זה שחשוב לדעת שדיסלקציה זו לא מחלה וישנן דרכים רבות להתמודד איתה, הדגישו את הכוח של קבוצה ושיתוף פעולה על פני כוחו של כל אחד בנפרד (כך למשל כשהיו רעבים בספריה הם אספו מהתיק של כל אחד את המאכל שהיה לו והרכיבו ארוחה משותפת), הציגו את זה שדווקא בנים הם אלו שעשויים לפחד מג'וקים ולא בנות ועוד.

מלבד המסרים החינוכיים, היו גם לא מעט בדיחות ושירים עדכניים שהקפיצו את האווירה באולם כולו כמו "החיים שלנו תותים", "מלכת השושנים", "ברבי", "תזיזו", "כמו בריו", "מתוקה מהחיים", "ימים של קיץ" ו"סלסולים". בכל שיר היו על הבמה למעלה מ-30 שחקנים ורקדנים (מלהקת אביבים המקומית), עם תאורה ותפאורה שלא נפלה מזו שהייתה בפסטיגלים ובשאר ההצגות בבמות הגדולות.  לאורך ההצגה כולה נשמר באולם השקט שהעיד כי כל הילדים היו מרותקים, ניתן היה לראות שהגיעו ילדים ונוער בגילאים שונים וכולם קיבלו מענה ראוי, נהנו וצחקו.

את הדמויות בהצגה גילמו שחקנים מוכרים ומוכשרים כמו בן אדם (כוכב "גאליס"), אינה בקלמן (כוכבת "תאג"ד", "אליפים" ו"הישרדות"), הדר שחף מעיין, איתי חיון, גל בן ארצי, סיוון אנטר יפרח (שחקנית אשדודית ששיחקה גם בסדרה המצליחה "שנות ה-80") ואסף משה. בשיחה מאחורי הקלעים הם מספרים כי ערכו חזרות רבות במשך חודשיים לקראת ההצגה והם נדהמים בכל פעם מחדש מתגובות הקהל. הם משתפים כי גם הילדים וגם ההורים מאוד נהנים, משום שדאגו לשלב בהצגה גם בדיחות ושירים שהילדים של היום אוהבים וגם מסרים ערכיים החשובים להורים.

לילה מטורף בספריה. צילום: טל אקוקה
לילה מטורף בספריה. צילום: טל אקוקה

מאחורי הרעיון המוצלח עומד בצניעות רבה המפיק והמנהל האומנותי המוכשר אבי לוי, הוא מספר כי בכל שנה מחדש הוא דואג לקיים את היוזמה הברוכה הזו על מנת להביא לאשדוד הצגה מקורית ומושקעת במחיר המתאים לכל כיס. הוא מציין כי אשדוד היא עיר גדולה ואין כל סיבה שתושביה ותושבי הסביבה יאלצו להרחיק עד למרכז הארץ ולשלם מאות שקלים על כל כרטיס על מנת לצאת וליהנות עם הילדים הנמצאים בשבוע חופש. במהלך ימי החג הם העלו בבית יד לבנים מספר מכובד לכל הדעות של 30 הצגות, בין 3 ל-5 הצגות ליום.

המחיר ההתחלתי לכרטיס עמד על 75 ש"ח, אך רוב ההצגות היו מסובסדות ונמכרו במחירים מוזלים בהרבה ואף הוצגו לילדים בסיכון, לילדים נכים ולילדי רווחה.

בשנים הקודמות הפיקה החברה העירונית לתרבות הפנאי של אשדוד בין היתר את ההצגות "אדוני המאמנת", "מכולת קטנה ומדליקה", "המכבים", "מרקו", "עלי בבא", "בטי בם" ו"חלומות מתוקים". הורים שנכחו בקהל מספרים כי הפכו את ההגעה שלהם להצגת החנוכה המקורית בעיר למסורת וכי הם מרוצים מכך מאוד משום שזה גם עונה על רצון הילדים וגם קרוב וזול בהרבה משאר ההיצע בחג. ובנוגע לילדים, מספיק היה לשמוע את קולות הצחוק במהלך ההצגה ולראות את החיוכים שנפרשו על פניהם בסיומה כדי להבין ש"לילה מטורף בספריה" לגמרי הצליח ועשה את העבודה.
שאפו לכל העוסקים במלאכה, אנו מקווים שהמסורת תישאר איתנו כאן גם לעשור הבא.

מאחורי הקלעים.
מאחורי הקלעים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך