אזכרה שנתית לרב אליהו בן חמו זצ"ל

יום האזכרה וההילולה לע"נ החסיד רב הפעלים ר' אליהו בן חמו זצ"ל, תתקיים אי"ה ביום י"ג בטבת, בבית הכנסת "אליהו הנביא" ברובע ו'. יום פטירתו של מייסד המרכז לפיוט ושירה באשדוד ומי שבמשך 15 שנה שימש סגן ראש העיר, הפך ליום הילולה ולעצרת התעוררות. רבנים, אנשי ציבור ומוקירי דרכו מתייחדים עם זכרו, מעלים קווים לדמותו ונושאים דברי התעוררות. יהי זכרו ברוך.
אזכרה שנתית לרב אליהו בן חמו זצ"ל

ר' אליהו בן חמו זצ"ל אשר נפטר לפני 12 שנה, שימש כסגן ראש העיר במשך 15 שנים והותיר אחריו מורשת ענפה וראויה להנצחה. עיקר עשייתו נגעה בחיים השגרתיים של התושב הפשוט, זה שצריך משענת ותמיכה, זה שזקוק ליד יציבה שתעמיד אותו על רגליים, זה שנצרך לעצה טובה, לחיוך קטן, לעידוד קל. אך לא רק. ר' אליהו בלט גם בפעילותו הציבורית הרחבה וככזה הוא הקים את המרכז לפיוט ושירה ועמד בראשו כשלושים שנה, עד יום פטירתו.

תושבים רבים זוכרים היטב את פועלו ורבים מהם מעידים על סיוע ועזרה שקיבלו ממנו במגוון תחומים, החל מפטור ממסי ארנונה, סיוע במשרדי הרווחה ואספקת חבילות מזון לבית המשפחה ועד לפתרונות תעסוקתיים ופתרונות דיור במסגרת משרד השיכון ועמיגור. רבים מקרב אלה שנעזרו בו מציינים כי "ר' אליהו היה אדם ענו ורגיש לזולת, היטה אוזן לכל איש, הזדהה עם כאבם ונחלץ לסייע ככל שיכל" ומוסיפים כי בהיותו כזה "רבים פנו אליו לעזרה, מכל הקהילות ומכל העדות, והוא לא דחה איש, אלא העניק יחס של כבוד והשתדל לסייע ככל יכולתו".

בשבת הקרובה, פרשת ויגש, יתקיים עונג שבת בבית הכנסת "אליהו הנביא" ברובע ו'. יהיה זה ערב פיוטים ובקשות אשר ינציחו את פועלו של מייסד המרכז לפיוט ושירה ומפעל הבקשות של יהודי צפון אפריקה, ומי שעמד בראש המוסדות הללו מיום שייסד אותם ועד פטירתו. כמו כן, אירוח האירוע המיוחד יתקיים כאמור בבית הכנסת "אליהו הנביא", אותו ייסד יחד עם ר' עמרם סודרי ע"ה ור' שמעון אסרף שליט"א, ושימש בו חזן במשך עשרות שנים.

אשתקד המונים מלאו את בית הכנסת הצנוע "שמחת אליהו" ברובע ז', ועל אף הגשם הסוער באו לכבד את זכרו וליהנות מאוירת שבת מיוחדת. היה זה במעמד רבנים, פייטנים ואישי ציבור וכמו אז גם השבת מצפים לקהל המונים שימלא את בית הכנסת ויכבד את זכרו. את עונג השבת כאמור, כמו גם את יום האזכרה שיתקיים ב-י"ג בטבת, מארגים בניו ממשיכי דרכו ובראשם הרה"ג ר' אברהם בן חמו שליט"א וחבר מועצת העיר הרב דוד בן חמו המציין כי "בשל ההשתתפות הגדולה ומפאת חוסר מקום החלטנו לקיים את עונג השבת ושירת הבקשות ואת האזכרה בבית הכנסת "אליהו הנביא" הגדול והמרווח, אותו ייסד אבי ע"ה, שימש בו כחזן ראשי ועמד בראשו שנים רבות".

בניו מספרים כי בכל יום מאז פטירתו, הם נחשפים לסיפורים ולעדויות של אנשים המזכירים את ר' אליהו כאיש מופת. בכל יום מישהו זוכר מעשה חסד, סיוע, ייעוץ, הכוון, תמיכה, פתרון כלשהו ועוד מעשים שר' אליהו היה אחראי להם, ובזכותם זכו הם לרווחה הן במישור הגשמי והן במישור הנפשי-רוחני. ר' דוד בן חמו מוסיף ואומר: "ידועים דברי חז"ל שמעשיו ומורשתו של האדם הנצחיים היא המשך למעשיו בימי חייו ולכן אין לי ספק כי כשם שדלתו, אוזנו, לבו וכל כולו היו לטובת הציבור וכל מי שפנה אליו נענה בצורה הטובה ביותר ובמאור פנים, כך גם במותו. צדיקים במיתתם קרויים חיים וממילא כל מי שיבוא לכבד את זכרו מובטח לו שתפילתו תתקבל ברצון מאחר ויהיה לו מליץ יושר אמיתי, בעל מוניטין פוק חזי מאי עמא דבר.. ויהיה לו עזר וסומך ותומך".

הציבור כמובן מוזמן להגיע ולכבד את זכרו של אחד האנשים הבולטים בעיר במשך כמה עשורים, אשר סייע לרבים מתושבי אשדוד להתגבר על בעיות ומכשולים שנצבו בדרכם וחבים לו עד היום חוב עולמים. בפרט כשמדובר באירוע רוחני בהשתתפות רבנים חשובים ובראשם רב העיר הרה"ג ר' חיים פינטו שליט"א ובנו של ר' אליהו הרה"ג ר' אברהם בן חמו שליט"א, אישי ציבור ובראשם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, ופייטנים ובראשם ר' חיים לוק שליט"א.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך