צדיק ורע לו

אחת השאלות שהכי עיכבו אותי בתהליך התשובה ועוד לפניו הייתה: כיצד אפשר להסביר את הרע שיש בעולם? כיצד אפשר לראות אדם טוב סובל ואדם רשע מאושר ולהגיד שהעולם שלנו כולו טוב? שהבורא הוא טוב? הרבה זמן אני מתעמקת בשאלה הזו. מסתבר שהתשובה שלה כ"כ מורכבת ועמוקה, עד כי אומרים חז"ל שאין בינתו של אדם בשר וחי מסוגלת להבין אותה.. ובכל זאת הצלחתי בשנה האחרונה לקבל תשובות והסברים לשאלה הזו, שמעסיקה אנשים רבים.
אישה מתפללת

ראשית, אפתח ואומר שאם אתה מכיר במציאותו של הבורא יתברך, אתה יודע שהוא חכם יותר מאיתנו ברמה שאינה ניתנת לשיעור. הדוגמא הכי טובה לשאלה הזו היא איוב. נגזרו על איוב גזרות קשות מאוד ונאמר כי היה צדיק גדול, כיצד זה הגיוני? מספרת לנו התורה הקדושה שהשם נגלה בפני איוב וענה לו על שאלותיו, בואו נבין את הדברים בשפה פשוטה (איוב, לח'): "אמר לו השם מתוך הסערה: איפה היית כשיצרתי את הארץ והאם הבנת כיצד עשיתי זאת? האם יצרת בחייך שמש וחוקים להאיר בבוקר, וידעת היכן למקם את השמש? בסוף הרשעים יקבלו את גמולם הרע, ויראו כולם את שכר הצדיקים… אמור לי, האם אתה הגעת עד מעמקי הים, וחקרת את עד תחתית התהומות? האם כבר הגעת לשערי המוות, וראית מה קורה למתים אחריו? האם אתה פוקד על הכוכבים וכל הקשרים ביניהם? האם אתה יודע את חוקי השמים והחוקים של הארץ? מי שם באיברי הגוף של האדם את החוכמה כיצד לפעול? מי נתן לתרנגול להבין מתי הבוקר? מי נתן לבעלי החיים את הידע כיצד לשרוד בטבע ולמצוא את מזונם? האם בזכות חוכמתך יודע הנץ לעוף מארץ לארץ, וראייתו חדה, והוא מוצא פגרים לאפרוחיו אף ממרחקים?".

בעצם, בורא עולם אומר לנו שאדם שאינו מסוגל להבין את הבריאה מתחילתה, לא מסוגל להבין את הדרך בה היא מתקיימת. בנוסף אנו מבינים מכך שכל דבר בבריאה הזאת נוצר בדקדוק מושלם ממש, עד כדי כך, אומרים חז"ל, שאם מישהו מאיתנו חדל מלהתקיים היו צריכים ליצור את כל הבריאה מהתחלה בסדר אחר!

גם אני שאלתי את השאלה הזו לא מעט פעמים, מדוע אני רואה אנשים שפרקו כל עול, אינם שומרים תורה ומצוות כלל ויש להם הכל? אך אז למדתי דבר שלא ידעתי קודם. אומרים הספרים הקדושים שאדם שקיבל הזדמנויות מהבורא יתברך לעשות תשובה ולא עשה ונחשב לרשע לפי דין תורה עפ"י חטאיו הרבים, הקב"ה מוותר עליו, אך אין יהודי שלא עשה מצווה כלשהי בימיו, אולי עשה גמילות חסדים או עזר לאיש עני, אז במקום שיקבל את השכר שלו בעולם הבא (70 שנה של הנאה בעולם הזה לא משתוות לדקה אחת של שכר בעולם הבא), בורא עולם נותן לו את השכר שלו על המצווה שעשה כבר בעולם הזה כדי שלא יהיה לו עולם הבא! וכל ההנאה שלו מהעולם הזה שקרית היא, כל אדם עשיר בעולם הזה שאין לו אמונה בליבו חייו אינם חיים, הכל הבל הבלים, הוא ייתן את כל הונו ורכושו כדי להרגיש שמחה אמיתית בליבו, שמחה שמתקיימת רק במקום שיש בו אמונה.

אנחנו לא באמת יודעים ומבינים חשבונות שמיים. התשובה "איני יודע" לגבי דרכו של הבורא אינה התחמקות אלא עובדה ברורה. אין מקום להשוואה בין השכל האלוקי לשכל האנושי. יש הרבה שאלות שלא נוכל לענות עליהן בעולם הזה ונקבל עליהן תשובות ברורות ומדויקות רק בעולם הבא כשנבין את הסיבה שלמענה ירדנו לעולם, כשנבין מה ומי היינו לפני כן, כשנכיר את כל הבריאה כולה על בוריה, וזה משהו שניתן להגיע אליו רק בעולם הרוח ולא בעולם הזה הגשמי. מספרת הגמרא שלפני שנשמה יורדת לעולם מכניסים אותה להיכל שנקרא היכל הגופות. בהיכל זה בוחרת הנשמה את הגוף בו היא תחיה בעולם הזה, את צבע העיניים, הגובה, צבע השיער, סוג השיער וכו', הנשמה שואלת את המלאך: "מה התיקון שלי שבשבילו אני יורדת לעולם?" אומר לה המלאך: "עריות". מה הכוונה עריות? שבגלגול הקודם הנשמה הזאת חטאה חטאים קשים עם נשים, שפכה זרע לבטלה וכו' והיא צריכה לרדת לעולם הזה כדי לתקן את זה, אז מה היא בוחרת?

כמובן שאת מה שיקל עליה לתקן את עצמה.. בוחרת את הגובה הכי נמוך, קרחת, כרס ענקית, פזילה בעין, כל דבר שירחיק ממנה את העוון.. אם היא תבחר בגוף מושלם ופנים מדהימות הניסיון יהיה קשה בהרבה שהרי נשים ישליכו את עצמן עליו. אך אם ייראה פחות טוב, הניסיון יהיה קל יותר! שהרי אם נשמה באה לתקן משהו, בדיוק לחטא הזה היא תימשך יותר. אדם שבא לתקן חטא של עריות תהיה לו משיכה חזקה מהרגיל לנשים ומגע, אדם שבא לתקן גזל, תהיה לו יותר נגיעה לכספים ויותר מקום לחטוא, אתה מגיע למקום בו תצטרך להתמודד עם החטא שעשית ולתקן אותו, לכן דעו במקום שהכי קשה – שם בדיוק התיקון שלנו. אישה שקרובה לדת אך מאוד קשה לה לכסות את שיערה או להתלבש בצניעות, ממש ברמה שהיא מרגישה שהיא לא מסוגלת, שתדע ששם התיקון שלה! ודווקא שם, מתוך הקושי, צומחת הישועה הכי גדולה שהרי אם אתה זוכה לתקן את עצמך מהשורש, לתקן את החטאים שלך, אתה זוכה לזיכוך הנשמה שלך, אתה מרגיש על גג העולם וצינורות השפע נפתחים וזורמים ללא הפסקה, בעולם הזה ובעולם הבא.

אז נכון, אנחנו לא יודעים חשבונות שמיים ויש שאלות שנקבל עליהן תשובה רק בעולם הבא, אבל מה שבטוח שאם רע לך בעולם הזה, אחי היקר, תדע שהשם אוהב אותך! שהוא נותן לך הזדמנות לתקן את עצמך, שהוא לא מוותר עליך! אנחנו צריכים רק להודות כל היום על הייסורים שלנו, הם אלה שמובילים אותנו למקום הכי גבוה שיש, לתכלית! תמיד יזכור אדם שלא סתם כתוב: "ויהי חושך ויהי אור…", שיזכור שלפני האור הגדול חייב לבוא חושך, לפני המתנה הגדולה יבוא מבחן שאולי יהיה מאוד קשה לעבור, אך אם תעמוד בו בהצלחה ותקבל אותו בשמחה, אז ממילא אתה כבר זוכה לתקן את עצמך והמתנה בדרך אליך.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך