משפחה אחת גדולה!

כ-8 מיליון יהודים חיים כיום מחוץ לישראל, ומה שצריך להיות נר לרגלנו, זה שיהודי כל העולם הם משפחה אחת גדולה

דווקא בימים בהם ישראל עומדת במוקד הסערה, בעקבות ההחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם בעניין ההתנחלויות, אין כמו לחזק את תחושת הגיבוש והחיבור בין העם היהודי בארץ ובתפוצות.

בשבוע החולף התפרסמו נתונים רשמיים על מספר היהודים ברחבי הגלובוס. המספר גדל מיום ליום (בלי עין הרע, טפו, טפו, חמסה…), וכרגע הנתון הרשמי הוא שיש 14.3 מיליון יהודים בעולם, כאשר יותר ממחיצתם (כ-54%) חיים מחוץ לגבולות מדינת ישראל. עשיתי קצת שיעורי בית והבאתי לכם נתונים על הפיזור של היהודים ברחבי העולם: 5.7 מיליון גרים בארה"ב, 465 אלף חיים בצרפת, 385 אלף מתגוררים בקנדה, 270 אלף גרים באנגליה, 230 אלף בארגנטינה, 186 אלף גרים ברוסיה, 112 אלף באוסטרליה, 100 אלף בגרמניה, 95 אלף בברזיל, 70 אלף בדרום אפריקה ויש עוד לא מעט מדינות בהן המספרים קטנים יותר.

מדינת ישראל החליטה לאחרונה לקדם כמה וכמה יוזמות ופרויקטים, שתכליתם השקעה בקהילות היהודיות ברחבי העולם, שעלותם מסתכמת במאות מיליוני שקלים. לא מעט אנשים מרימים גבה סביב ההחלטה מעוררת המחלוקת הזו, ושואלים האם המדינה צריכה להעביר את הסכומים הגדולים הללו ליהודי התפוצות. הרי יש נושאים דחופים ובוערים יותר להשקעה, כאן בין היהודים שגרים בדוחק ובעוני במדינת ישראל. המתנגדים טוענים כי השאיפה שלנו כיהודים הייתה ונותרה קיבוץ גלויות, כפי שאנחנו מתפללים שלוש פעמים ביום כבר אלפי שנים, ולכן כן צריך להשקיע כספים אבל רק לטובת עלייה של עוד ועוד יהודים לארץ הקודש, ולא לקידום פרויקטים שאין בהם שום תכלית חוץ מיחסי ציבור מיותרים.

לעומת זאת, אלה המצדדים בהשקעה בכספים ביהודים השוהים מעבר לים, אומרים כי השקעה בתפוצות היא במידה רבה השקעה בדור הבא של הישראלים. נכון שלא כולם יעלו, אבל לא מדובר בהשקעה במותג אופנה או ברכישת ציוד טכני, אלא מדובר בבני אדם, שגדלו כיהודים ובעצם מהווים שגרירים של כולנו בכל פינה בעולם.

נשאלת השאלה איך תיראה ישראל בשנת 2059? מתחזית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בעוד 42 שנה, יהיה אחוז גבוה יותר של חרדים וערבים לעומת אחוז החילונים. האוכלוסייה תזדקן באופן משמעותי ומספר תושבי ישראל יגיע לפי התחזית ל-15.6 מיליון. כתוצאה מגידול האוכלוסייה, צפיפותה בישראל צפויה לעלות באופן משמעותי: מ-326 נפשות לקמ"ר בשנת 2016, ל-394-370 נפש לקמ"ר בשנת 2019. בשנת 2059 היא תנוע בין 501 ל-880 נפשות לקמ"ר. ממש צפוף…

ובכל זאת, אני חייב לסיים את הטור הזה עם משהו אופטימי… גם תוחלת החיים צפויה לעלות. בשנת 2016 תוחלת החיים של גבר יהודי בישראל עמדה על 80.8. בעוד 42 שנה המספר יעלה ל-88.7. אצל נשים המספר צפוי לעלות מ-84.8 כיום ל-94.9.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך