נמל אשדוד שילם לעובדים שכר פיקטיבי

הנמל הממשלתי סיכם עם ועד העובדים על העסקת שני עובדי נמל "ירודי כושר" בפריקת מלט פרטית - אף על פי שהנוכחות שלהם אינה נדרשת - מכיוון שליבואני המלט יש יכולת פריקה עצמית
ספינה קשורה בחבל
צילום ארכיון. (צלם: טל שבתאי)

נמל אשדוד הסכים לשלם שכר לעובדים שלא נדרשו לעבוד בפועל — כדי להשיג את ההסכמה של ועד העובדים לשקט תעשייתי בנמל — כך עולה מפסק דין שניתן ביום ראשון בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע ושמפורסם הבוקר באתר דה מרקר.

לפי פסק הדין, הנהלת הנמל סיכמה במארס האחרון עם ועד העובדים הקודם על כך שברציפי פריקת המלט יועסקו שני עובדים פיקטיביים משורות הנמל הממשלתי — אף שנוכחותם ברציפים אינה נדרשת, שכן ליבואני המלט יש יכולת פריקה עצמית. יתרה מזאת, בהסכם שגיבשו שני הצדדים צוין כי שני העובדים שישובצו ל"עבודה" ברציף יהיו "ירודי כושר", מכיוון שממילא לא יידרשו במאמץ פיזי.

קיומו של ההסדר התמוה נחשף במסגרת דיון שקיים בית הדין לעבודה בבקשת הנהלת הנמל לאכוף אותו, לאחר שוועד העובדים החדש בנמל התכחש להסדר, ושיבש את עבודות פריקת המלט בנמל.

במהלך הדיון בבית הדין טענה הנהלת הנמל כי ב–2011 מועצת הייצור בנמל החליטה כי בכל פריקת מלט ברציפים יועסקו באותה משמרת מספר גבוה עוד יותר של שישה עובדי נמל. זאת, במקום סיכום מוקדם שהושג עוד בעשור הקודם, שלפיו יועסק במלאכת הפריקה עובד נמל אחד בלבד.

לטענת ההנהלה, תכלית ההסדר החדש היתה דווקא לחסוך כספי ציבור ולייעל את מערך הפריקה. כך, הוצג לעובדים פוטנציאל הכנסות של 20 מיליון שקל בשנה ביבוא מלט מוגבר, בתדירות של אונייה בכל יומיים — אם יסכימו להתייעלות. משכך, נטען, הסכימה ההנהלה על העסקת שני עובדי תפעול בתמורה לפרמיה של שעה בעבור כל שעת עבודה.

ואולם מרגע שאוניות המלט התחילו לפקוד את הנמל, סירב ועד העובדים החדש להכיר בהסדר, בטענה שההסדר עסק בעובדים פיקטיביים, ולא בעובדי תפעול. הנהלת הנמל עתרה בעקבות כך לבית הדין, ומולה התייצבה ההסתדרות.

ואכן, הרכב בית הדין, בראשות השופט צבי פרנקל, קיבל את הטענה שמדובר בהסדר להעסקת עובדים פיקטיביים — ומשכך ביטל אותו, תוך שהוא מותח ביקורת על שני הצדדים לו.

"לדידנו, חוזה תשלום שכר לעובדים פיקטיביים מהווה חוזה הנוגד את תקנת הציבור ועל כן הוא בטל", נכתב בפסק הדין. "חברת נמל אשדוד היא גוף ציבורי ומדובר בכספי ציבור. אין היא רשאית לעשות בכספיה ככל העולה על רוחב ולנהוג בהם כאילו היו שלה. מדובר בבזבוז כספי ציבור שאין לתת לו יד. גם ההסתדרות אינה יכולה להסכים לבטלה של עובדיה, ועליה לעודד את העובדים לעבוד בתמורה שכרם", נכתב.

חברת נמל אשדוד מסרה בתגובה כי היא תלמד את פרטי ההחלטה וכי היא "תפעל לשמור על נורמות עבודה תקינות ומקצועיות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך