החוק שמטלטל את הציבור: השכירות תתייקר או שמחירי הדירות ירדו ?

חוק המיסוי על דירה שלישית עבר בוועדת הכספים ויכנס לתוקפו מיד לאחר העברתו במליאת הכנסת, והמחלוקת סביבו רק הולכת ומתגברת
שכונות ותיקות באשדוד

ועדת הכספים אישרה ביום שישי לקריאה שנייה ושלישית, את הצעת חוק מיסוי הדירות על פי הנוסח המתוקן של משרד האוצר. עקב כך, נותר להצעת החוק לעבור הצבעה במליאה בלבד (במסגרת אישור סעיפי חוק ההסדרים) כדי להיכנס לספר החוקים. מטרת המס היא לעודד אנשים להחזיק פחות דירות בבעלותם, ובכך יכנסו לשוק אלפי דירות חדשות שימכרו ע"י בעלי מספר דירות.

על פי הצעת החוק, בעל דירה שיחזיק לפחות שתי דירות וחצי (חצי בבעלות משותפת), ישלם את המס המיוחד. הדיון נערך במשך כל שעות הלילה של ליל שישי והסתיים ממש בשעות הבוקר של שישי, כאשר נציגי האופוזיציה בוועדה החרימו אותו בשל השעות המאוחרות.

בשעות הערב של יום חמישי הגיעו אגף התקציבים במשרד האוצר ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לסיכום בנוגע למודל החדש למיסוי דירה שלישית ומעלה. המס של 1% מהדירה השלישית יהיה עד תקרה של 18 אלף שקל בשנה (ולא 24 אלף כפי שרצו באוצר תחילה). במקום לקבוע כי המס יחול על מי שמחזיק 3 דירות, נקבע כי המס יחול על מי שמחזיק בבעלות של 249%, כך יבטיחו כי גם מי שמחזיק מעל שתיים וחצי דירות (כולל בעלות משותפת על דירה), יישלם. 
 
אם שווי שתי הדירות להשקעה שמחזיק אדם יהיה מתחת גובה של 1.15 מיליון שקל – בעל הדירות לא ימוסה כלל. אם שווי הדירות יחד בין 1.15 מיליון שקל ל-1.4 מיליון שקל יהיה מס הדרגתי, ומעבר ל-1.4 – יוטל מס על הדירה השלישית בשיעור של 1% משווי הנכס לשנה, כאמור עד לתקרה של 18 אלף שקל.

הנוסח שאושר בוועדה קובע כי האוצר יעניק מענקים של עד 75 אלף שקל למי שימכור את דירתו השלישית עד אוקטובר 2017 כפיצוי על מס השבח שישלם על המכירה אולם המענק יינתן רק למי שמחזיק היום מעל 2 דירות בהתאם לקריטריונים שייקבעו על ידי שר האוצר באישור וועדת הכספים.
 
צ'ופר נוסף שיוענק למי שימכור את דירתו עד אוקטובר 2017 הוא האפשרות להפקיד את הכסף שירוויח ממכירת הדירה (עד תקרה של 2.5 מיליון שקל) בקופת גמל שתהא פטורה ממס על רווחי הון, גם על משיכה הונית, מה שמהווה הטבה משמעותית ביחס לאפיקי חיסכון קיימים. התנאים למשיכת הכסף הם כי הכסף יופקד אחרי 5 שנים וגיל המשקיע יהיה מעל 60. כיום הגיל הממוצע של המשקיעים עומד להערכת האוצר על 57.

וכעת שאלת השאלות בשוק הנדל"ן האם החוק שעבר יגרום לירידת מחירי הדירות או שחוזי השכירות יתייקרו ?

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך