חברת חשמל: אלפי עובדים יפוטרו ותחנות כח יסגרו, גם אשדוד בפנים

כחלק מהרפורמה של חברת החשמל הוחלט ע"י משרד האנרגיה להפריט חלק מתחנות הכוח ולפטר אלפי עובדים, בתוכם גם תחנת אשדוד (אשכול)

הפרטה דו שלבית של 60% מכושר הייצור של חברת החשמל בתוך שמונה שנים, הותרת החברה מונופול טבעי בהולכת החשמל ובחלוקתו, פיטורי 30% מכוח האדם בחברה בתמורה לחבילת פיצויים בכ-4 מיליארד שקל והעלאת תעריף החשמל במשק כדי לממן את הגדלת השכר והפנסיה – אלה עיקרי הרפורמה החדשה שגיבשה הממשלה לחברת החשמל, לאחר שנה של דיונים פנימיים בין משרדי האוצר והאנרגיה.

מתווה הרפורמה החדש, שהוא המתווה הרשמי הרביעי שמציגה הממשלה מאז הוחלט על שינוי משק החשמל בישראל ב–1996, הוצג בשבוע שעבר לחברת החשמל, לוועד העובדים ולהסתדרות, לאחר הפוגה בת שנתיים במשא ומתן בין הצדדים, מאז נכשל הניסיון לאשר את רפורמת יוגב המרוככת ("רפורמת השקשוקה").

מתווה הרפורמה החדש מוותר על חזון פירוק המונופול. תחתיו מוצע לשמור על חברת החשמל כמונופול טבעי אחוד במקטעי ההולכה והחלוקה. זאת, תוך הוצאת ייצור החשמל התחרותי מידי חברת החשמל לטובת זכיינים פרטיים, והכנסת תחרות מדורגת למקטע אספקת החשמל (מכירת חשמל ללקוחות קצה).

בכך, תתמקד חברת החשמל בניהול משק החשמל ובבנייה של התשתיות, תוך שהיא נהפכת לגורם ניטרלי בעולם ייצור החשמל, שבו היא נעדרת יתרון יחסי.

בפגישת המשא ומתן הראשונה שהתקיימה בשבוע שעבר במשרד האוצר, ושבמהלכה הוצג באופן רשמי המתווה החדש לפיו חברת החשמל תמכור עד 2025 את תחנות כוח החדשות יחסית שלה, שאותן היא מפעילה בגז טבעי. התחנות מייצרות חשמל בהספק כולל של 8,200 מגה־ואט (60% מכושר הייצור של חברת החשמל) והן יופרטו בשני שלבים: בתוך ארבע שנים תמכור החברה את מתחמי התחנות שלה ברמת חובב, באשדוד (אשכול) ובאלון תבור (3,300 מגה־ואט בסך הכל). המשותף למתחמים אלה הוא עתודות קרקע זמינות להקמת תחנות כוח סמוכות נוספות.

בתוך תקופה של שמונה שנים מיום החתימה על הרפורמה, אמורה חברת החשמל למכור את יתר התחנות הגזיות שלה: חגית, צפית, רדינג, גזר וחיפה.

חברת החשמל תישאר עם שתי תחנות כוח פחמיות (רוטנברג ואורות רבין) וכן עם תחנות "פיקריות" (ניתנות להפעלה מהירה, לזמן מוגבל, בעת צורך מיידי) — כמו תחנות מזוטיות או טורבינות סילוניות.

כלל התחנות האלה יתואגדו בחברה בת, בבעלות מלאה של חברת החשמל. החברה תוכפף ליחידת ניהול מערכת החשמל — שתישאר בחברת החשמל — ותהיה אמונה על סדר הפעלת תחנות הכוח השונות במשק לפי שיקולי עלות וזמינות.

באשר ליחידות 1–4 הוותיקות בתחנה הפחמית אורות רבין, לפי החלטת שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הן אמורות לעבור עד 2022 להשבתה, בתקווה שעד אז יפותחו מאגרי הגז כריש־תנין. תחת יחידות מושבתות אלה אמורות לקום שתי תחנות גזיות במחזור משולב (מחז"מ) שיופעלו בידי גורמים פרטיים.

במהלך הישיבה בשבוע שעבר הודיעו נציגי הממשלה כי בכוונתם לאפשר לעובדי חברת החשמל לתכנן ולהקים את שתי התחנות האלה לפני שיימכרו לצד ג', במטרה להפעילן כבר ב–2022. זאת, כדי שישמשו לקוחות גז חדשים לבעלי המאגרים לווייתן או כריש־תנין.

לפי מתווה הרפורמה, מספר העובדים בחברת החשמל יוגבל לתקרה של 8,500 עובדים, מהם 6,250 עובדים קבועים ו–2,250 עובדים ארעיים.

נכון לתחילת 2016 הועסקו בחברת החשמל 12,300 עובדים, מהם 9,300 קבועים. כלומר, תכלית הרפורמה היא קיצוץ של 3,000 תקנים קבועים ועוד 750 תקנים ארעיים.

בינתיים, בשבוע שעבר סיכמו כבר הנהלת חברת החשמל ועובדיה על תוכנית פרישה מוקדמת לכ–350 מעובדיה הוותיקים של החברה, כך שיתרת הקיצוץ המתוכננת ברפורמה נותרה על כ–3,400–3,500 תקנים סך הכל.

לפי הרפורמה, 1,900 מעובדי חברת החשמל יפרשו עד לסיום יישומה ב–2025 במסגרת תוכנית התייעלות פנימית. כלומר, פרישתם תיעשה במסגרת "מבצעים" תקופתיים כמו אלה שיושמו בחברה בשנים האחרונות, בתמורה לפיצויים "סטנדרטיים" של 50%–120% (לפי גיל הפורש).

700 עובדים נוספים מיועדים לפי המתווה לפיטורים, על בסיס רשימות שתכין הנהלת החברה. באשר ל–400 עובדים נוספים — אלה הם עובדי תפעול בתחנות הכוח שאמנם יעזבו את חברת החשמל, אך ינוידו לעבודה תחת הזכיינים הפרטיים שירכשו את התחנות.

מנהלי חברת החשמל הודו כבר לפני עשור כי החברה מעסיקה 2,000 עובדים מיותרים — אך זו הוסיפה עליהם עובדים נוספים מאז. זאת, תוך שהיא גורעת מכיסי הציבור כמיליארד שקל מיותרים מדי שנה בממוצע.

כעת, הוצאתה המתוכננת של חברת החשמל ממקטע הייצור, וכן בלימת החברה מלהקים בעתיד תחנות כוח חדשות — הופכות למעשה אלפי מהנדסים ומתכננים נוספים בחברה למחוסרי עבודה. לפיכך, שינוי הייעוד של חברת החשמל עתיד לייתר מספר גבוה בהרבה של עובדים — כ–5,000 — כך שגם תוכנית הפרישה המסיבית שמוצעת כעת במסגרת הרפורמה החדשה עשויה שלא להספיק לייעול שורות החברה.

אבי בר אלי, The Marker.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך