אין כניסה לגרושות ולחד-הוריות!

תופעה מכוערת: יותר ויותר בעלי דירות באשדוד מסרבים להשכיר דירות לגרושות ולחד-הוריות, וברוב המקרים ממציאים תירוצים יצירתיים, אך בוודאי לא משכנעים. מיכל מאשדוד, אם לשלושה ילדים, השמיעה את זעקתה בפוסט כואב בפייסבוק: "מטפלים בי טובי המתווכים בעיר ואתם בעלי הדירות, באים בטענה שבגלל שיש לי ילדים, אתם לא מעוניינים להשכיר לי דירה. אתם אנשים רעים! אני מגדלת ילדים ולא קופים". מתווך מוכר באשדוד סיפר: "בעל הדירה רוצה ביטחון כלכלי. מחר יפטרו אותה, היא תקלע למצוקה כלכלית ואז מתחיל פיגור בתשלומים, ובעל הדירה הופך ללשכת הסעד. אם חד הורית אסור לפנות ומה בעל הדירה יעשה?"
אין כניסה לגרושות ולחד-הוריות!

זה סיפור כואב ומכעיס על מצוקה של כמה וכמה אמהות חד-הוריות וגרושות באשדוד שלא מצליחות למצוא דירה להשכרה, רק בגלל שהסטטוס שלהן מדאיג את בעלי הדירות. את גרושה או חד-הורית? כמעט ואין סיכוי שתמצאי דירה להשכרה באשדוד. גם ככה המחירים עולים ומרקיעים שחקים על בסיס חודשי וגם באזורים הלא חדשים בעיר, בעלי הדירות דורשים סכומים מופקעים. לדוגמא, דירת שלושה חדרים משופצת ולא מרוהטת ברובע א' עולה 3,800 שקל בחודש. לפני שנתיים דירה כזו הייתה עולה 2,800 שקל בחודש. על דירת 4 חדרים ברובע ד' תצטרכו לשלם 4,300 שקל. במקרה הזו הדירה משופצת ומושקעת יותר, אך בהחלט מדובר בסכום בלתי סביר בעליל.

גם לאחר שהאם חד-הורית עובדת, יש לה שני ערבים והיא מגיעה עם צ'קים טובים, זה לא משכנע את בעל הדירה. קחו לדוגמא את סיפורה של מיכל, גרושה ואם לשלושה ילדים. היא מחפשת דירה להשכרה באשדוד כבר שלושה חודשים ועומדת בפני שוקת שבורה. לאחר שמצאה שתי דירות מתאימות, היא קיבלה תשובה שלילית מבעלי הדירות. עכשיו היא עברה לחפש דירה מתאימה באחד המושבים הסמוכים או אולי תאלץ לעבור לשכנה הגיאוגרפית אשקלון.

מיכל העלתה בשבוע החולף פוסט כואב במיוחד בדף הפייסבוק שלה: "אני באמת לא נוהגת לעלות פוסטים מסוג זה, אבל מה קורה לכם אנשים בעלי הדירות? חודשיים אני הופכת את העיר על דירת 3 חדרים, הבנו כבר שהמחירים באשדוד אש וגם על זה התפשרתי והתאמצתי כדי לתת לילדים שלי קורת גג. אבל גם זה לא מספיק? מטפלים בי טובי המתווכים בעיר ואתם באים בטענה בגלל שיש לי ילדים, אתם לא מעוניינים להשכיר לי דירה? אתם אנשים רעים! אני מגדלת ילדים ולא קופים, מה כבר אפשר להרוס לכם?? אני מביאה צ'ק ביטחון, ערבים, תלושי שכר. כל שתבקשו… תקבלו ועדיין אתם לא מעוניינים? אני יכולה להגיד בביטחון שמי שמכיר אותי יודע ויעיד שמי שישכיר לי בית יהיה מאושר. אין לי חוליגנים, יש לי ילדים! הם לא שוברים קירות ויתרה מכך, גם לא מציירים עליהם…".

עינת, גרושה מאשדוד, אמרה בעניין זה: "אנשים יכולים לפחד, זאת זכותם המלאה, אבל למה לשלול? הבחורה מחפשת דירה, כל אחד סוגר לה את הדלת בגלל שיש לה שלושה ילדים, זה גועל נפש. בינתיים הגרושות הן אלה שמתפקדות כמו שצריך, אני השכרתי דירה במשך שבע שנים ועד היום בעלת הדירה מודה לי על איך שהבית שלה נשאר, במצב טוב יותר משהיה ששכרתי ממנה".

בעבר הלא רחוק הבאנו באתר "אשדוד אונליין" את סיפרה של אם חד-הורית לשתי בנות מאשדוד, שעמדה אף היא בפני מצב בלתי אפשרי. כך היא אמרה לאתר החדשות המוביל בעיר: "אני אם חד הורית מאשדוד מזה שנה ושמונה חודשים. יש לי תינוקת בת שנתיים וחודשיים ואחת קטנה יותר בת שנה. אני גרה אצל דודה שלי כל התקופה הזו, ומחפשת כבר תקופה יחידת דיור לעבור אליה. נתקלתי לא פעם ולא פעמיים ושלוש בתגובות מגעילות של בעלי בית שלא מוכנים להשכיר לחד הוריות… ולא מוכנים להשכיר למישהי עם ילדים… הרבה מפחדים שלא נעמוד בתשלום. חלקם סתם לא בא להם על ילדים ביחידה שלהם, כאילו ביקשתי שהם יגדלו לי את הבנות. אנשים עם בורות כזו… לא נתקלתי בדבר כזה בחיים! כולם יודעים לקפוץ למען האחר כשמדובר במעשה של שעה-שעתיים.. לקפוץ ליום הולדת של ילדה שאף אחד לא בא אליה… או לחתונה שיש בה רק 30 אורחים… או להבדיל לשבעה שאף אחד לא כיבד… אבל שמישהו יקום ויהיה בן אדם וייתן לחד הורית עם ילדים קורת גג. לא בטובה! בתשלום מלא כל חודש! חס וחלילה. כאן הישראליות שלנו נגמרת… כאן עם ישראל כבר לא חי… עצוב. עצוב שככה מתנהלים הדברים, ואז מפנים אותנו לרווחה כדי לקבל עזרה… והרווחה במקום לתת עזרה היא פשוט לוקחת ממך את הילדים… כי אין לך בית. מזעזע, אני פשוט מזועזעת מהמדינה שלנו שככה מתייחסת לאזרחיה. נתתי שנתיים מהחיים שלי למדינה, למדתי 3 שנים כדי להיות מורה בישראל ולחנך אנשים למשהו אחר, להתנהגות טובה… אבל איך אפשר לחנך לטוב כשכל מי שסביבנו מתנהג אחרת? לצערי הרוב קובע… והרשע משתלט".

"הן מתמסכנות שהן חד הוריות ודורשות שיתנו להן הנחות"
פנינו לאחד המתווכים המוכרים בעיר, שמכיר היטב את הסיטואציה, והוא הסביר לנו: "מה לא מובן מאליו, בעל דירה רוצה ביטחון כלכלי. מחר יפטרו את החד-הורית או את הגרושה, היא תיקלע למצוקה כלכלית ואז מתחיל פיגור בתשלומים ובעל הדירה הופך ללשכת הסעד. אם חד הורית אסור לפנות ומה בעל הדירה יעשה?".

אחת מבעלות הדירות באשדוד אמרה כי "יש לי דירה שאני משכירה שנים רבות. גרו שם נשים חד הוריות ואני יכולה להגיד לך שאחרי הניסיון שלי עם שלוש נשים שונות, אני מעדיפה זוג. הנשים הללו בד"כ לא יודעות לבצע תיקונים קלים ומקפיצות אותנו על כל שטות. כל הזמן מתמסכנות שהן חד הוריות ודורשות שיתנו להן הנחות, וכשעוזבות מסרבות לתקן נזקים שגרמו מהעדר ידע טכני וצריך להפעיל את השטר בטחון. בקיצור, בלבול מוח וקשיים. אין לי משהו נגדן, פשוט זה מעמיס עלי יותר בתור בעלת דירה ולמה לי? יכול להיות שהרוב משלמות והן בסדר, אבל מספיק כמה בעייתיות שיהרסו בשביל כולן".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך