יום הולדת 60: העתיד של אשדוד כבר כאן

רובנו חיים כאן ועכשיו, אבל בכל זאת אנחנו מנסים להבטיח עתיד טוב יותר לנו ולילדנו, כך גם כש"מגדלים" עיר. מי שהיה אחראי על הקמתה ועל תכנונה לפני 60 שנה הביט קדימה, "נטע" וידע שלא הוא זה שיאכל מהפירות, אלא הדורות הבאים, גם בימינו, ממשיכים התכנונים העתידיים לשיפור אשדוד בכל היבטי החיים. לשמחתנו, לא נצטרף לחכות עד לחגיגות ה-100 כדי ליהנות מהם * אשדוד מתחדשת, מתקדמת, מתפתחת ומטמיעה ניהול מודרני ומתקדם
יום הולדת 60: העתיד של אשדוד כבר כאן

אשדוד בת ה-60 יכולה בהחלט לחגוג יום הולדת שמח. העיר נחשבת כיום לאחד המרכזים הכלכליים החשובים ולמטרופולין אזורי, הודות למיקומה על צומת דרכים חשוב ובמרחק קצר ממרכזים עירוניים גדולים כתל אביב וירושלים, וכן בזכות היותה בית לנמל המהווה עורק כלכלי חשוב. אשדוד החלה כעיירת עולים וכיום היא נמנית על אחת הערים הגדולות והחשובות בישראל. תנופה מתמדת של בנייה ופיתוח, מגדלי מגורים המתנשאים לגובה, התחדשות עירונית ותמ"א 38, בניית רובעי מגורים חדשים, הקמת הסיטי החדש (מע"ר דרום) והשלמת המתחם היבשתי של המרינה מצעידים את אשדוד לעיר מודרנית ומבטיחה.

יותר ויותר ערים בעולם מתחילות לאחרונה במסע לקראת היותן חכמות יותר, וגם באשדוד מפתחים מדיניות וחזון בתחום זה. אשדוד כמעט ושילשה את מספר תושביה ב-25 השנים האחרונות, וברור כי שינוי כה עמוק ויסודי מחייב הטמעה של ניהול מודרני ומתקדם.

עבור ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, גולת הכותרת מבין יעדי אשדוד היא הפיכתה לעיר חכמה. "הציבור רואה בעיניים את המהפכה שעשינו בכל תחום ותחום", הוא אומר, "את ההתקדמות המדהימה שהעיר עברה בתחומי החינוך, התרבות, פיתוח העיר, ניקיון העיר, התעסוקה, השירות לתושב, המוכנות בשעת חירום. מדובר בחריש עמוק שביצענו בכל תחום תחת המוטו שהובלתי, התושב במרכז. כמעט בכל ישיבה שאני מקיים עם נבחרי הציבור והנהגת העיר, אני אומר שאומנם אנחנו צריכים להיות גאים ומרוצים ממה שעשינו, אבל אנחנו כבר מסמנים את היעד הבא – להפוך את אשדוד לעיר החכמה הראשונה בישראל. מדובר במהפכה של ממש, שתהפוך את החיים של התושבים להרבה יותר קלים עם טכנולוגיה שתהיה בכל מקום, ואנחנו כבר פועלים להעתיק מודל מצליח מאוד, הקיים בעיר הספרדית הקטנה סנטנדר, בה יש 20 אלף חיישנים שהופכים את חיי התושבים לנעימים וקלים יותר. תארו לעצמכם מערכת שבה חיישני משקל מוצמדים לפחי אשפה, הם משדרים את כמות הפסולת שהצטברה ומתריעים למערך בקרה מרכזי על מיכל שעומד להתמלא.

באופן מיידי מערכת כזו מרפאת מצוקה עירונית שכיחה, שכן פינוי אשפה שלא בזמן מייצר סבל מיידי לתושבים. התושב יוכל באמצעות טכנולוגיה להקל על חייו. החל מלמצוא מקום חנייה כשהוא מגיע למקום מסוים, ויש אפליקציה שמראה לו היכן יש מקום פנוי, ועד לשימוש בחיישנים בעמודי תאורה שיספקו מידע על איכות האוויר ומזג אוויר. אימא תוכל לשים צ'יפ בילקוט של בנה, וברגע שהילד יעזוב את חצר בית הספר היא תקבל התראה. הנושא נמצא כבר בוועדת היגוי בראשותי בשילוב אגף תעשייה ותעסוקה".

אשדוד – עיר מודל ארצית בתחום התחבורה
על מנת שנוכרז כעיר חכמה בכל היבטי החיים, יש מספר משימות שצריך לצלוח, כמו למשל בנושא התחבורה. אשדוד העמידה את התחבורה בת הקיימא כערך מרכזי ומשמעותי במימוש העקרונות של העיר החכמה. העיר זכתה ב"קול קורא" של משרד התחבורה בסך 500 מיליון שקל, במטרה להפיכתה של אשדוד לעיר מודל ארצי בתחום התחבורה. שיפור משמעותי ביותר של מערך התחבורה והניידות בעיר ושיפור הנגישות, שדרוג המרחב הציבורי ויצירת סביבה נעימה להליכה, הנם מרכיבים מרכזיים בתוכנית, ואבני יסוד בשינוי דפוסי ההתנהגות של התושבים בעיר – צמצום השימוש ברכב פרטי, ומעבר לתחבורה מקיימת.

התפיסה הטכנולוגית והדיגיטלית מוטמעת בנבכי המהלך על כל מרכיביו: מרכז בקרה עירוני יוקם לתפעול כולל ומיטבי של התחבורה תוך בקרה חכמה תמידית על המפעילים של התחבורה הציבורית, ותוך אבטחת שירות איכותי וזמין לתושב. תוקם מערכת שתתן עדיפות לתחבורה ציבורית ברמזורים ובצירים מרכזיים. בעיר יוצבו תחנות נוסעים ידידותיות, מקוונות, מוצלות, נגישות ומנגישות מידע, ושלטים דיגיטליים יספקו מידע בזמן אמת על מיקום האוטובוסים. לכל זאת תתלווה מערכת כרטוס חכם, אמצעי מידע באינטרנט ובמסרונים, ומערכת סנסורים וחיישנים לאיתור תקלות בכל רחבי העיר.

המשתמשים בתחבורה פרטית יגלו מדיניות חנייה בת קיימא להפחתת הגודש ושיפור הנגישות, תוך כדי הכנסת אמצעי חנייה חכמים ודיגיטליים ואכיפה אלקטרונית.
למי שמדווש מטעמי חיסכון, בריאות או אידיאולוגיה, מסלולי אופניים רחבים ונגישים לכל המרכזים בעיר נסללים כבר עכשיו, ובעתיד יוצעו אופניים להשכרה במספר מוקדים. בתכנית גם טיפוח המרחב הציבורי, רחובות, מזרקות, ומדרכות אשר יעודדו הליכה רגלית ברחבי העיר.

התושב במרכז הממשל החכם
התושב במרכז ושירות איכותי הינם דגשים אסטרטגיים מערכתיים, הנגזרים מחזון ראש העיר ומנחים את עבודת הרשות. תנאי הכרחי למימוש תפיסה זו של שירות מהיר, זמין, דיגיטלי, ישיר, הוא פרישת תשתית טכנולוגית מאפשרת. לשם כך, נפרשה בכל רחבי העיר תשתית אינטרנט ענפה, סיבים אופטיים, קווי בזק, קווי VPN, תשתית סולארית אלחוטית ותשתית רדיו לחירום.

האתר העירוני, המתקדם והנגיש מאפשר שקיפות של כל היבטי העשייה בעיר, מנגיש את כלל המידע העירוני הרלוונטי, ומאפשר תקשורת דו כיווניות רציפה: החל מפרסום דרכי תקשורת עם גורמי הרשות, דרך הגשת טפסים מקוונים במגוון תחומים. המוקד העירוני מנטר, מבקר ושולט על מערך התפעול בעיר: מאות אלפי פניות התושבים למוקד בשנה, מנוטרות, מנוהלות ומבוקרות דרך תוכנה הבודקת עמידה בתקן לטיפול בפנייה על פי אמנות שירות, מעדכנת במסרון על הטיפול בפנייה, ומאפשרת בקרה איכותית על טיב השירות שניתן. ויש לנו גם אפליקציה. "אשדודית", האפליקציה העירונית, מאפשרת קשר שוטף ורציף, דו כיווני, של התושבים עם הרשות, לקבלת מידע, הפניית תלונות, ביצוע פעולות מגוונות וקבלת מידע בכלל תחומי הפעילות בעיר.

אורח חיים חכם
נושא תחושת הביטחון של התושבים חיוני לחוסן הקהילתי, ולכן עיריית אשדוד השקיעה משאבים רבים בפיתוח תשתית טכנולוגית של שליטה ובקרה מרחבית-סביבתית מהמתקדמות בעולם. אגף הביטחון, המוקד העירוני ואגף מערכות מידע בעיריית אשדוד, בנו תכנית ביטחון מקיפה לתושב הכוללת פריסת תשתית טכנולוגית ברחבי העיר, מהמתקדמות בארץ, של כ-100 מצלמות משוכללות המספקות מידע בזמן אמת ל"מוקד רואה", ואשר עומדת בסטנדרטים בינלאומיים בנושא האבטחה. המערכת גם כוללת מצלמות ניידות לפי צורך מבצעי המותאמות להיבטים סביבתיים, כולל מצלמות צבעוניות בלילה, מצלמות מתנייעות, מצלמות קבועות ומערכת ניתוח וידאו מתקדמת.

העתיד הכלכלי של אשדוד
מה צופן העתיד הקרוב? הקמת שלוש חממות טכנולוגיות להאצת עשרות חברות סטארט-אפ, הקמת שני פארקי היי-טק בכניסה הצפונית לעיר ובכניסה הדרומית בסמוך לתחנת הרכבת, הקמת בית חולים חדיש והקמת "נמל הדרום" מתקדם וטכנולוגי על ידי חברת נמלי ישראל בהשקעה של 3.3 מיליארד שקל מהווים בשורה גדולה להמשך פיתוחה הכולל של מדינת ישראל ובוודאי של העיר אשדוד. זהו מהלך שיחזק את מעמדה של העיר כאשר יתווספו אלפי מקומות עבודה בעתיד הקרוב והרחוק. ראוי להזכיר גם את המשך תנופת הפיתוח בתיירות באשדוד: פיתוח מלונאות, טיילת החוף, פיתוח מתחמי בילוי ופנאי והקמת קריית הספורט. זאת במקביל להמשך טיפוח עסקים קטנים ובינוניים תוך קביעת יעד תוספת של 200 עסקים חדשים בשנה.

העולם שלנו צומח במהירות ונעשה עירוני יותר ויותר. קיימת מגמה גלובלית של נדידת אוכלוסייה מהכפר לעיר. מציאות זו מציבה אתגרים רבים לקהילה בהם אספקת שירותים וצרכי קיום, טיפול באשפה, בזיהום, בתברואה ובפלילים. כדי לאפשר לערים להתנהל תוך שמירה על הקיימות, נדרשת התמודדות עם מגוון תחומים כגון תכנון ערים, ביטחון, מים, אנרגיה, בריאות, תחבורה, מקורות פרנסה ושירותים סוציאליים. הדאגה באשר לאפשרות הערים להציע שירותים בסיסיים כמו אספקת מזון או מים לתושביהן, איכות חיים טובה לאוכלוסייה ההולכת וגדלה, ומניעת אסונות בריכוזי אוכלוסייה צפופים, הם מהמניעים המרכזיים לפיתוח הטכנולוגיות לערים חכמות. אשדוד בדרך לשם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך